فرق مارلین 1 و 2 (زبان برنامه نویسی پرینتر سه بعدی)

فرق مارلین 1 و 2 (زبان برنامه نویسی پرینتر سه بعدی)

سخت افزار یا (firmware) در فرایند پرینت سه بعدی نقش مهمی ایفا می‌کند. هماهنگ کننده تمامی دستورالعمل‌هایی است که چاپگر سه بعدی توسط یک فایل G-Code انجام می‌دهد. مارلین 1 و 2 یک سیستم منبع آزاد است که محبوبیت زیادی دارد و از پروژه RepRap نشات می‌گیرد. این امکان را به پرینترهای سه بعدی می‌دهد که بیش از 150 دستور G-Code را اجرا کنند. این سفت افزار آزاد، از سال 2011 توسط سازندگانش به طور مداوم به روزرسانی می‌شود. مارلین 2 نیز از دسامبر سال 2019 منتشر شد که بسیاری از ویژگی‌های آن بهبود یافته و امکانات جدیدی نیز به آن اضافه شده است. در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های بین این دو سفت افزار مارلین را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید بهترین مورد را انتخاب نمایید.

فرق مارلین 1 و 2 (زبان برنامه نویسی پرینتر سه بعدی)

زبان برنامه نویسی مارلین مخصوص پرینترهای سه بعدی است

بررسی زبان برنامه‌نویسی G-code و تفاوت دستورات G-code و M-code

فرق مارلین 1 و 2

تنظیمات حرارتی مارلین 1 و 2

اولین تفاوت بین ورژن های مختلف مارلین  ، تنظیمات حرارتی است که در مارلین 2 سیستم کنترل حرارتی بهبود یافته است و نسخه کاملتری دارد.

پشتیبانی از محفظه گرم شده: در سیستم مارلین یک به طور قابل توجهی کم بوده است. پشتیبانی جدید برای کسانی مفید است که با ABS یا ASA چاپ می‌کنند و به شدت از این محفظه گرم سود می‌برند.

بهبود کنترل دمای اتاق: با اینکه مارلین 1 و 2 قابلیت کنترل دما دارند اما تغییراتی در نسخه جدید ایجاد شده است. برای تثبیت دمای محفظه و جلوگیری افزایش آن، در مارلین دو قابلیت جبران حرارتی مارلین یک اصلاح شده و این باعث مسرت شما خواهد بود. قابلیتی که این ویژگی به دستگاه چاپگر سه بعدی شما می‌دهد داشتن یک سیستم گرمایشی هوشمند است. این ویژگی با کم و زیاد کردن دما مانع از به هم خوردن تنظیمات دمای دستگاه می‌شود.  

فرق مارلین 1 و 2 (زبان برنامه نویسی پرینتر سه بعدی)

مارلین 1 و 2 امکانات ویژه‌ای برای استفاده از چاپگر سه بعدی می‌دهد

بهبود کنترل دمای نازل: مارلین یک و دو  برای چاپگرهای سه بعدی تنظیمات دما دارد. اما مارلین 1 به گفته کاربران در برخی مواقع به خوبی از پس کنترل دمای زیاد برنمی‌آید و موجب زیاد شدن بیش از حد دما می‌شود. نتیجه آن قطع شدن کار چاپ و صدمه به نازل است. مارلین 2 اما به بررسی مشکل می‌پردازد.

تنظیمات مکانیکی مارلین 1 و 2

تغییرات مکانیکی که در مارلین یک و دو شاهد آن هستید به شرح زیر است:

بهبود تنظیمات پیشرفته خطی: اگر بخواهیم مارلین 1 و 2 را مقایسه کنیم مارلین دو برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر و مسایل کمتر استفاده می‌شود.

کنترل بیشتر  فن: در مارلین 1 کنترل فن با محدودیت بیشتر صورت می‌گرفت. با توجه به اینکه در هنگام چاپ جریان هوا بسیار مهم است از این قابلیت‌ مارلین 2  خوشحال می‌شوید.

ایمنی و حفاظت در مارلین 1 و 2

سطح ایمنی و حفاظت ورژن های مارلین نیز تفاوت دارد. هنگام رویارویی با ولتاژ و دمای بالا، داشتن ایمنی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد صدمه در پرینتر سه بعدی یا هر حادثه دیگر، در مارلین 2 قابلیت‌های ایمنی و حفاظت بهبود یافته است. این موجب ارتقای آن نسبت به نسخه قبلی شده است.

کنترل فرار حرارتی بهبود یافته: در مقایسه ورژن های  مارلین  تغییراتی را در محافظت از دستگاه مشاهده می‌کنید. در مارلین 2 با اصلاح انجام شده، از گرم شدن بیش از حد دستگاه پرینتر سه بعدی جلوگیری می‌شود که در مارلین 1 چنین نبود.

حفاظت بیشتر از محفظه گرمایش: ویژگی جدیدی است که به Marlin 2 اضافه شده است.

اصلاح ایمنی توقف چاپ: برای این است که چاپگر در حین چاپ دچار آسیب نشود.

نمایی از قرار گیری برد در چاپگر سه بعدی

نمایی از قرار گیری برد در چاپگر سه بعدی

رابط کاربری و قابلیت‌های مارلین 1 و 2

بررسی بین مارلین 1 و 2 نشان می‌دهد که از لحاظ کاربرد قابلیت‌های کلی، مارلین دو، ارتقا قابل توجهی کرده است.

ترجمه بهتر:  تفاوت روان بوده ترجمه در مارلین 1 و 2 باعث تفاوت آنها شده است. بروزرسانی زبان‌های روسی، ایتالیایی و آلمانی نگرانی‌ها را بابت ترجمه نادرست پیام‌ها و دکمه‌ها، که موجب خطا می‌شود را رفع کرده است.

شفافیت خطاهای EEPROM : EEPROM حافظه ذخیره در برد اصلی است. چنانچه تنظیمات سفارشی را در EEPROM ذخیره کنید و خطایی داشته باشد که متوجه نشوید، تنظیمات به کل پاک می‌شود. کاربران متوجه شدند که خطاهای EEPROM در مارلین 1 نشان داده نمی‌شود در نتیجه در مارلین 2 این قابلیت به روز رسانی شد.

اصلاح استفاده از فرمان M240 ( ماشه عکس ): این قابلیت تا حد قابل توجهی موجب بهبود OctoPrint ، Octolapse و تایم لپس معمولی در مارلین 2 شده است. در نتیجه شما را قادر به دریافت تصاویر و فیلم‌های بهتری از چاپ‌های خود می‌سازد.

تفاوت دیگر مارلین 1 و 2 در ثبات آنها است که قطعا ثبات مارلین 2 به اندازه مارلین 1 نیست. اما گذر زمان و استفاده بیشتر کاربران موجب بروز بازخوردهایی می‌شود. می‌توان امیدوار بود که مارلین 2 قابل اعتماد شود.

G-code، زبانی برای ایجاد ارتباط با ماشین

سخت افزار پشتیبانی شده

توسعه نرم افزار پشتیبانی شده، موجب انعطاف پذیری بیشتر مارلین 2 شده است. ادامه دار شدن روند توسعه و انتشار نسخه‌های جدیدتر ما را به افزایش سازگاری قابلیت‌ها امیدوارتر می‌کند.

پشتیبانی بیشتر سخت افزارها: مقایسه اجمالی مارلین 1 و 2 نشان می‌دهد که در مارلین 1 پشتیبانی از تعداد زیادی سخت افزار انجام می‌شود. این قطعات را سنسورهای متحرک تخت، قسمت‌های گرم و واحدهای گرمایشی شامل می‌شوند. در مارلین 2 تعداد این قطعات افزایش پیدا کرده است. میزان سازگاری آن در مادربردهای جدید، نمایشگرهای LCD و صفحه لمسی، سنسورهای دما، نواحی داغ، سنسورهای تراز تخت مثل BLTouch V3 و غیره است.  

مارلین 2 باعث سازگاری بیشتر سخت افزار می‌شود.

مارلین 2 باعث سازگاری بیشتر سخت افزار می‌شود

فرق مارلین 1 و 2

مصرف حافظه مارلین 1 و 2

با همه قابلیت‌های مارلین 2  اما یک مشکل بزرگ دارد و آن هم مصرف حافظه است. زمان استفاده از مارلین 1 با حافظه یک برد 8 بیتی امکانات فوق را خواهید داشت.

  • استفاده از پشتیبانی کارت SD
  • تزار اتوماتیک بستر
  • پشتیبانی از BLTouch
  • بازیابی انرژی تلف شده.

اما برای مارلین 2 اگر یک برد 8 بیتی با حافظه 128 کیلو بایت استفاده کنید زود تمام می‌شود. بسیاری از چاپگرها نظیر Ender  به طور استاندارد با چنین بردی تولید می‌شوند. بنابراین برای استفاده از همه قابلیت‌های مارلین 2 با برد 8 بیتی باید پشتیبانی کارت SD را غیر فعال و روی پلتفرم OctoPrint  چاپ کنید. این عامل موجب می‌شود کاربران این سفت افزار، به فکر ارتقا به برد 23 بیتی با حافظه 256 کیلو بایت بیفتند. اما برخی دیگر نیز گزارش داده‌اند که مارلین 2 با حافظه 8 بیتی به خوبی کار می‌کند. این به فقط به دستگاه چاپ و برد شما بستگی دارد.

کدام ورژن بهتر است؟ مارلین 1 یا 2؟؟؟؟