معرفی و دانلود نرم افزار MESH MIXER
برای دانلود نرم افزار های دیگر طراحی، آنالیز و.... روی لینک رو به رو کلیک کنید

نگاه اجمالی به نرم افزار MESH MIXER

تاریخچه نرم افزار مش میکسر MESH MIXER از سال 2009
اصلاح سطح مش و کاهش مثلثات
ساپورت زنی کاملا کاربردی و بهینه شده
ترکیب مش های مختاف
قبل
بعدی
نرم افزار MESH MIXER/ قابلیت اصلاح مش / گرفتن خروجی stl /مدلسازی سه بعدی را دارد
کاهش تعداد مثلثات فایل مش
نرم افزار MESH MIXER مش میکسر چیست ؟

نرم افزار MESH MIXER  یکی از محصولات رایگان شرکت Autodesk بوده که به طور حرفه‌ای برای مش بندی مثلثی  و کار بر روی مش‌ها عرضه شده است.
به طور خلاصه  میتواند به خوبی یک فایل مش را اصلاح کند. با استفاده از این نرم افزار می‌توان اشکال پیچیده را مش بندی کرد و فایل‌های سه بعدی را تمیز کرده و اضافات آن را حذف نمود. همچنین می‌توان مدل‌های سه بعدی را برای چاپ سه بعدی آماده سازی کرد. اتودسک معتقد است این نرم افزار مانند چاقوی سوییسی (Swiss Army Knife) برای مش‌های سه بعدی است!

Autodesk  که برنامه های متعددی جهت کمک به پروسه ی مدلسازی 3 بعدی فراهم می کند؛ MeshMixer، نرم افزار رایگان مدلسازی 3 بعدی را هم ارائه کرده است. این نرم افزار برای سیستم عامل Windows و Mac OS در دسترس است. نسخه ی  در دسترس است. نسخه ی 3.5  MeshMixer برای دیزاین هر نوع قطعه ای از مدل دیگر، بر مدلسازی سطوح با شبکه ای مثلثی تکیه می کند. گرچه امکان ترکیب چند شکل، متناسب سازی آن ها با نیازتان، آنالیزشان پیش از پرینت و اکسپورت آن ها به فرمت مورد نظر هم وجود دارد.

اشاره به برخی از قابلیت های نرم افزار MESH MIXER

Drag-and-Drop Mesh Mixing

  قابلیت ، گرفتن و رها کردن مش های ترکیبی بدین صورت است که اگر یک مدل سه بعدی داشته باشید مثلا اکشن فیگوری که فاقد پایه است، میتوانید یک پایه از سایت ها دانلود فایل STL دانلود کنید یا خودتان طراحی کنید، و به راحتی پایه را وارد نرم افزار مش میکسر کنید و به مدل اصلی اضافه کنید،زمانی که این مدل را پرینت میکنید، کاملا پایه به اکشن فیگور چسبیده و یکپارچه پرینت میشود. این قابلیت منحصر به فرد برای قطعاتی که نیاز به قطعه دیگری دارند که به صورت یکپارچه  باید پرینت سه بعدی شود. بسیار کاربردی و منحصر به فرد است. مثال دیگر آن فیکس کردن ی پایه به یک لیتوفان فاقد پایه است. 

3D Sculpting and Surface Stamping

قابلیت پیکر تراشی به صورت 3 بعدی و ایجاد پانج روی قطعات . پیکیری تراشی یا به اصطلاح “حجاری” از زمان های قدیم یک روش برای شکل دادن به یک جسم استفاده میشد.
اضافه کردن یا حذف کردن مدلهای هندسی به  مدل اصلی به راحتی آب خوردن ! در مش میکسر انجام میشود. فرض کنید یک میخواهید یک خار به یک گل اضافه کنید، حتما نیازی نیست که خار رو مدل کنید به راحتی میتوانید با استفاده از دستورات نرم افزار مش میکسر اینکار رو انجام دهید.میتوانید حفره های نیز جهت زیبایی روی مدل خودتون ایجاد کنید. دیگه ریش و قیچی دست شماست .

 Robust Convert-to-Solid for 3D printing

یکی از مهمترین سوالاتی در حوضه خدمات مدلسازی یا خدمات پرینت سه بعدی پرسیده میشود، این است که اگر مدلسازی سطح انجام شود. ضخامت آن چقدر است !؟ ایا میشود سورفیس رو پرینت سه بعدی کردی ؟ سریع ترین جواب : ! نه

ولی اگه به سورفیس ضخامت داده بشه و یا اگه یک شکل بسته و کامل است میتونیم به یک جسم صلب تبدیلش کنیم.نرم افزار مش میکسر قابلیت توپر کردن یک شکل و یا ضخامت دادن به یک شکل رو داره.

3D Patterns & Lattice

ایجاد الگو و شبکه‌بندی‌ سه بعدی

 Hollowing (with escape holes!)

خالی کردن یک مدل سه بعدی میتونه در بعضی مواقع خیلی به کارتون بیاد، مثلا فکر کنید، میخواهید یک مجمسه پرینت کنید، خوب لازم نیست حتما 100% اینفیل داشته باشه. میتونید داخل خود نرم افزار اسلایسر مقدار اینفیل رو کم کنید، یا اصلا مقدار اینفیل رو بردارید و 2 دیواره برای پرینت بزارید، ولی این راه حل همیشه جواب نمیده

در داخل نرم افزار مش میکسر میتونید به راحتی یک مدل رو توخالی کنید، و خروجی STL  بگیرید. یکی دیگر از مواد خیلی جذاب در این نرم افزار کاربرد آن در پرینترهای sls  است. خوب میدونیم که پرینترهای SLS  با پودر یک قطهه رو میسازند. برخی مواقع لازم است که پودر از مکانی خارج شود همانند کندن ساپورت در پرینتر سه بعدی fdm  پس باید سوراخ های فراری نیز در شکل تعیبه شود . این نرم افزار این قابلیت را در خود دارد.

Branching Support Structures for 3D printing

یکی از مهمترین فاکتور های پرینت که روی هم هزینه، هم زمان و هم کیفیت سطح خروجی تاثیر مستقیم میزاره بحث شیرین ساپورت گذاری است.

زمانی که مدلی به ساپورت نیاز داشته باشد، دو روش برای ساپورت زنی استفاد میشود. ساپورت عمودی همانند داربست ساختمان ! و ساپورت درخت مانند. نرم افزار MESH MIXER در ساپورت زنی به روش درختی فوق العاده عمل میکند. برای داشتن ساپورت درختی لازم نیست که حتما ساپورت از کف قطعه شروع به چاپ کند بر خلاف روش ساپورت ایستاده .

میتواند از یک قسمتی از شکل به شکل درخت بیرون بیاید و میله ای شکل زیر قسمتی که ساپورت لازم دارد ایجاد شود.

Automatic Print Bed Orientation Optimization, Layout & Packing

بهینه‌سازی اتوماتیک جهت قرارگیری قطعه در صفحه پرینت، یکی دیگر از قابلیت های این نرم افزار meshmixer این است که، میتواند بهترین حالت ممکن جهت قرار دادن مدل روی صفحه هیت بد پرینتر سه بعدی را مشخص کند. جهت قرارگیری قطعه اگر به خوبی انتخاب نشود، میتواند مشکلاتی از قبیل زمان چاپ بیشتر، هزینه بیشتر، امکان ریزش قطعه  و…. را به بار آورد.

 Advanced selection tools including brushing, surface-lasso, and constraints

در نرم افزار MESH MIXER مش میکسر برای اینکه قسمتی از یک شکل را انتخاب کنیم، ابزار زیادی در اختیار ما میگذارد. انواع برس ها (brush)، ترسیم ازاد دستی(lasso) و انتخاب قسمتی از شکل که از یک سری قید تبعیت میکند. این کار باعث افزایش سرعت، دقت و کیفیت بالاتری نسبت به اکثر نرم افزار های مشابه میدهد. مثلا میتواند قسمت های را که سطح ها آنها بهم مماس نیستند رو پیدا کنید و با استفاده از دستورات اصلاح مش، سطحی کاملا مماس و به اصطلاح A Surface  برای پرینت سه بعدی ارائه دهید.

 Remeshing and Mesh Simplification/Reducing

تعداد مثلث های یک شکل نشان دهنده کیفیت آن قطعه است، مثلث از 3 بخش تشکیل شده است

1 . نقاط (ابر نقاط) 2.خطوط (wire) 3.از تشکیل حداقل 3 نقطه میتوان یک صفحه یا (face) تشکیل داد. زمانی که طرحی در نرم افزارهای مدلسازی طراحی میکنید، و از آن خروجی stl  میگیرید، میبیند که شکل به مثلث های معمولا غیر هم اندازه تقسیم بندی میشود.

برخی اوقات زمانی که یک قطعه را اسکن سه بعدی میکنیم، ما شروع به برداشت مقدار زیادی نقطه با مختصات منحصر به فرد اون نقطه میکنیم، و زمانی که این نقاط را بهم متصل میکنیم یا (wrap) میزنیم، خروجی کار تعداد زیادی مثلث میشود. بر اساس یک قاعده سرانگشتی تعداد مثلث بیشتر یعنی برداشت بیشتر نقاط و در نتیجه کیفیت بالا سطح، ولی همیشه نرم افزار بهینه ترین حالت ممکن را مش بندی نمیکند و خروجی فایل ها سنگین میشود.

نرم افزار MESH MIXER توانایی کاهش این مثلثات تا ساخت مدل های (low poly) یعنی اشکالی که تعداد مثلث  خیلی کمتری نسبت به شکل اصلی دارد را به صورت وارد کردن تعداد مثلث های مانده یا به صورت کاهش درصدی به ما میدهد.

همچنین میتواند یک بار دیگه شکل را مش بزند، و مش معقولی تری نسبت به شکل اصلی بسازد.

– Mesh Smoothing and Free-Form Deformations

ساده سازی یا نرم کردن سطح مش به راحتی در این نرم افزار meshmixer انجام میشود. زمانی که مدلی اسکن سه بعدی میشود، معمولا دارای نویزهای در اطراف کار است، با استفاده از دستورات کاهش نویز و صاف کردن سطح میتونید به راحتی به سطحی کاملا نرم و مناسب پرینت سه بعدی برسید.

– Hole Filling, Bridging, Boundary Zippering, and Auto-Repair

ممکن است زمانی که اسکن سه بعدی از قطعه ای انجام میدهید ،یک سری سطوح باز یا به اصطلاح boundry روی شکل پدیدار اید، نرم افزار مش میکسر توانایی پر کردن این سوراخ ها را به طور کامل دارد، با چندین حالت پرشوندگی . flat tangent curvature

از دیگر توانایی های نرم افزار MESH MIXER به اصلاح مش خودکار اشاره کرد. که مدل را انالیز میکند  و سپس طبق منطق های که برایش از یک فایل مش تعریف شده . مدل مش خورده را اصلاح میکند.

اگر بخشی از شکل اسکن نشده باشد میتوانند به صورت بخیه زنی !!! دو قسمت رو بهم متصل کنید ، باندری ایجاد شده رو پر کنید.

– Plane Cuts, Mirroring, and Booleans

در نرم افزار مش میکسر میتوانید فایل مش را با استفاده از صفحات کمکی و اصلی مدلتون را برش دهید، میتونید شکلتون رو به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
حتی میتونید مدلتون را نسبت به یک صفحه آینه کنید، و همانندش را در سمت دیگری بسازید

از قابلیت اضافه کردن یا کم کردن مدلها نیز میتوان استفاده کنید. میتونید یک کره را از داخل یک مکعب کم کنید

– Extrusions, Offset Surfaces, and Project-to-Target-Surface

دستورات کاهشی و افزایش حجم، تشکیل جسم در فاصله ای معین و پروجکت کردن روی یک صفحه منتخب

نرم افزار MESH MIXER همانند یک نرم افزار مدلسازی برای شما عمل میکند.

Precise 3D Positioning with Pivots

تنظیم دقیق موقعیت مکانی مدل با استفاده از حالت میله ای

– Automatic Alignment of Surfaces

همگام سازی و هم راستای کردن اتوماتیک یک پوسته (surface)

– 3D Measurements

اندازه گیری سه بعدی یکی از مهمترین ابزار های این نرم افزار منحصر به فرد است . به ندرت نرم افزاری توانایی اندازه گیری از روی فایل مش خورده را دارند، نرم افزار مش میکسر یکی از آن نرم افزارها است.

Stability & Thickness Analysis

از انالیزهای پایداری و ضخامت دیواره ها برخوردار است، برای مدل های که جداره نازکی دارند این دستور خیلی کاربردی است.

material

اگر با فایل OBJ  کار میکنید، این نرم افزار میتواند رنگ و جنس به مدل اختصاص دهد.

تاریخچه نرم افزار MESH MIXER

نرم افزار MESH MIXER اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط کمپانی Autodesk معرفی و عرضه شد. این نرم‌افزار به کارایی ساده در ویرایش فایل‌های سه بعدی مشهور است و به کمک آن می‌توان به سادگی خروجی مناسب برای پرینترهای سه بعدی را به دست آورد.

همانطور که از ابزارها و قابلیت‌های آن پیداست، نرم‌افزار Meshmixer مختص حجاری است. هرچند در این حوزه توانایی و قدرت آن از رقبایی همچون ZBrush و Blender بسیار کمتر است، ولی با توجه به رایگان بودن و کارایی بالا و همچنین یادگیری ساده و بدون دردسر آن، طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.
نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار بسیار ساده است. از آنجایی که نرم افزار MESH MIXER رایگان است، می‌توانید به راحتی فایل نصب نسخه به روز شده‌ی این نرم‌افزار را از لینک زیر دریافت کنید: