فیلامنت PVA چیست؟

پلی وینیل الکل (فیلامنت PVA) محلول در آب است و این دقیقاً همان چیزی است که در کاربردهای تجاری از آن بهره می برند. کاربردهای رایج شامل بسته بندی برای مواد شوینده ماشین ظرفشویی “غلاف”، یا کیسه های پر از طعمه ماهیگیری است (کیسه را در آب بیندازید و به حل شدن آن نگاه کنید و طعمه را آزاد کنید).

فیلامنت-PVA-11

اطلاعات بیشتر در مورد فیلامنت PVA

همین اصل در پرینت سه بعدی نیز صدق می کند، و زمانی که فیلامنت PVA با یک فیلامنت چاپگر سه بعدی دیگر در یک چاپگر سه بعدی اکستروژن دوگانه جفت می شود، به یک ماده پشتیبانی عالی تبدیل می شود. مزیت استفاده از فیلامنت PVA نسبت به HIPS این است که می تواند از مواد بیشتری نسبت به ABS پشتیبانی کند. مبادله یک فیلامنت چاپگر سه بعدی است که کار با آن کمی دشوارتر است. هنگام نگهداری آن نیز باید مراقب بود، زیرا رطوبت موجود در جو می تواند قبل از چاپ به فیلامنت آسیب برساند. اگر قصد دارید یک قرقره فیلامنت PVA را در دراز مدت قابل استفاده نگه دارید، جعبه های خشک و کیسه های سیلیسی ضروری هستند.

چه زمانی باید از فیلامنت PVA استفاده کنم؟

فیلامنت PVA یک انتخاب عالی به عنوان ماده پشتیبان در چاپ های پیچیده با برآمدگی است.

  • مزایا: مواد ساپورت عالی
  • معایب: کنترل آن دشوار است، مستعد رطوبت است

فیلامنت پرسرعت/ درافت چیست؟

فیلامنت پر سرعت چاپگر سه بعدی که به آن فیلامنت “درافت” نیز گفته می شود، ماده ای است – معمولا PLA – که به گونه ای فرمول بندی شده است که پیش از اکسترود شدن، سرعت جریان بسیار سریع تری داشته باشد. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، این به شما کمک می کند تا سریعتر پرینت بگیرید، و فیلامنت ردافت را برای اجرا در طرح های نمونه اولیه یا تحویل سریع چاپ های بزرگ کامل می کند.

فیلامنت PVA-2

اطلاعات بیشتر

فیلامنت های درافت معمولاً قبل از اکسترود شدن با سرعت حدود 200 میلی متر بر ثانیه چاپ می شوند. این افزایش قابل توجهی نسبت به سرعت چاپ معمولی 60 تا 80 میلی متر بر ثانیه است. اما هنوز این صفحه ساعت ( صفحه مدرج) را روی 11 قرار ندهید – توجه داشته باشید که چاپگر سه بعدی شما می تواند ابتدا بدون لرزش بیش از حد، چاپ را با این سرعت ها انجام دهد. هرچه سرعت پرینتر سه بعدی شما بیشتر باشد، احتمالاً لرزش بیشتری خواهید داشت. چاپگرهای سه بعدی رومیزی مقرون به صرفه ممکن است از پشتیبانی برای محدود کردن ارتعاشات در این سرعت های بالا و ایجاد نتایج خوب برخوردار نباشند. اما، اگر سیستم شما کمی محکم تر است، باید خوب باشد. اگر زیبایی شناسی برای چاپ شما مهم نیست (و واقعاً نباید زمان چاپ به این سرعت مهم باشد)، همچنین سعی کنید با لایه های بزرگتر چاپ کنید؛ این کار سرعت چاپ شما را بیشتر می کند و ممکن است به پنهان کردن عیوب ناشی از لرزش کمک کند. برای تطبیق با سرعت جریان سریعتر، فیلامنت چاپگر سه بعدی درافت دارای مدول کششی بسیار کمتری نسبت به ماده پایه خود است. به عنوان مثال در PLA سرعت بالای فیلامنت گونزالس درختی تنها ۶۵.۵ مگاپاسکال است، در حالی که PLA های معمولی بیش از ۲۰۰۰ مگاپاسکال هستند. بنابراین، مطمئن شوید که الزامات مکانیکی را در صورت وجود برآورده می کند.

فیلامنت PVA-3

چه زمانی باید از فیلامنت پرینتر سه بعدی پرسرعت/درافت استفاده کنم؟

شما در مواقعی که می خواهید یک چاپ سریع داشته باشید، باید از فیلامنت پرسرعت استفاده کنید. این روش برای نمونه سازی سریع عالی است، به شما امکان می‌دهد نمونه های دنیای واقعی را به سرعت تحویل دهید، یا برای مدل‌های بزرگ زمانی که روزها فرصت ندارید به چاپگر اجازه دهید کارش را با سرعت متوسط انجام دهد – تجسم‌های معماری به ذهن می‌رسد. از آنجایی که فیلامنت درافت دارای خواص مکانیکی بسیار ضعیف تری است و چاپ در سرعت های بالا ممکن است باعث ایجاد ارتعاشات بیش از حد برای چاپی زیبا شود، این ماده بهترین استفاده را برای چاپ های اثبات مفهوم، تناسب و نمایش ها دارد.

  • مزایا: به چاپ سریعتر کمک می کند
  • معایب: مدول کششی بسیار ضعیف تر از مواد استاندارد، سرعت می تواند برای بسیاری از چاپگرها بسیار بالا باشد.

تمیز کردن فیلامنت چیست؟

برخلاف سایر فیلامنت ‌های موجود در این لیست، تمیز کردن فیلامنت چاپگر سه بعدی برای چاپ اشیاء استفاده نمی‌شود، بلکه برای تمیز کردن اکسترودرهای چاپگر سه بعدی استفاده می‌شود. هدف آن حذف هر گونه ماده ای است که ممکن است از چاپ های قبلی باقی مانده باشد. اگرچه یک روش کلی خوب است، اما استفاده از این روش به ویژه هنگام انتقال بین موادی که دما یا رنگ های چاپ متفاوتی دارند، مفید است.

cleaning filament

چند نکته اضافی که باید به آن ها توجه کنید:

  • روش کلی، شامل تغذیه دستی فیلامنت چاپگر سه بعدی به یک سر چاپ گرم شده است تا مواد قدیمی را خارج کند، سپس قسمت داغ را کمی خنک می کند و فیلامنت را دوباره بیرون می کشد. برای دستورالعمل های دقیق تر، نگاهی به اطلاعات سازنده برای فیلامنت خاصی که از آن استفاده می کنید، بیندازید.

    چند نکته اضافی که باید به آن ها توجه کنید:

    • دمای «چاپ» به انواع فیلامنت ‌های چاپگر سه بعدی که قبلاً استفاده کرده‌اید و همچنین به فیلامنتی که می‌خواهید بعداً استفاده کنید، بستگی دارد. (تمیز کردن فیلامنت چاپگر سه بعدی در دمای بین 150 تا 280 درجه سانتیگراد پایدار است).
    • معمولا استفاده بیش از ۱۰ سانتی متر فیلامنت در یک زمان ضروری نیست.
    • روش‌های تمیز کردن دیگری نیز وجود دارد، از جمله تکنیک محبوب «کشش سرد»، که مشابه روش فوق است و نیازی به تمیز کردن فیلامنت چاپگر سه بعدی ندارد.

    چه زمانی باید از تمیزکننده پرینتر سه بعدی استفاده کرد؟

    شما باید فیلامنت چاپگر سه بعدی را بین چاپ ها، با استفاده از دو ماده با نیازهای دمایی یا رنگ های بسیار متفاوت تمیز کنید. به طور کلی، مهم است که هر چند وقت یکبار مقداری TLC به قسمت انتهای داغ خود بدهید.

    خلاصه تمیز کردن فیلامنت پرینتر سه بعدی

    • مزایا: هنگام جابجایی بین فیلامنت های مختلف، نازل را تمیز می کند
    • معایب: زمان را به فرآیند چاپ اضافه می کند، سودمندی محدود
    •  

موم / ریخته گری

آیا می خواهید چیزی را در برنج، قلع یا فلز دیگری چاپ کنید؟ خوب، شما می توانید! در واقع شما یک قالب را با استفاده از یک فیلامنت چاپگر سه بعدی مومی چاپ خواهید کرد. اما پس از چند مرحله اضافی، طراحی شما واقعاً می تواند جنسی فلزی و براق پیدا کند.

MOLLDLAY

اطلاعات بیشتر

این فرآیند ریخته‌گری «موم گمشده» یا «سرمایه‌گذاری» نامیده می‌شود و کمابیش به این صورت عمل می‌کند:

  • یک قالب موم مثبت ایجاد کنید – یک کپی مومی از آنچه می خواهید محصول فلزی نهایی شبیه به آن باشد.
  • قالب را در گچ فرو کنید و بگذارید خشک شود.
  • شی مومی – گچی را در فر قرار دهید. در دمای کافی بالا، موم ذوب می‌شود و فضای منفی درون گچ باقی می‌گذارد که در آن محصول فلزی می‌تواند ریخته‌گری شود.

فیلامنت چاپگر سه بعدی مومی اولین قدم را آسان می کند، زیرا به طور معمول باید قالب را از یک بلوک موم تراشید. تسلط بر عرصه فیلامنت پرینترهای سه بعدی مومی MOLLDLAY توسط محصولات Kai Parthy CC است. هنگام استفاده از این یا مواد مشابه موم مانند، به خاطر داشته باشید که آنها بسیار نرمتر از انواع فیلامنت های چاپگر سه بعدی هستند. در میان سایر اقدامات احتیاطی، ممکن است لازم باشد اکسترودر خود را اصلاح کنید و بستر چاپ خود را با یک چسب لایه برداری کنید.

چه زمانی باید از فیلامنت چاپگر سه بعدی مومی / قابل ریخته گری استفاده کرد؟

اگر در حال ریخته‌گری قطعات از فلزات هستید، فیلامنت ‌های موم مانندی مثل MOLLDLAY می‌توانند انعطاف‌پذیری بیشتری را با توانایی چاپ مستقیم سه بعدی طرح‌های پیچیده و مرکب که در جریان کار ریخته‌گری موم گمشده قرار می‌گیرند، به شما بدهند.

بازیافت فیلامنت چاپگر سه بعدی مومی / قابل ریخته گری

  • مزایا: با چاپگر سه بعدی خود قالب ایجاد کنید
  • معایب: نیاز به تغییراتی در اکسترودر و بستر چاپ دارد، کاربردهای محدود