بررسی فناوری های SLA، DLP و LCD از نظر فنی

بررسی فناوری های SLA، DLP و LCD
چاپ سه بعدی رزینی فناوری قدیمی در میان فناوری های مربوط به چاپ سه بعدی است. در ابتدا، فناوری چاپ سه بعدی مبتنی بر رزین با به ثبت رسیدن اختراع استریولیتوگرافی (SLA) به صورت عمومی عرضه شد. این فناوری توسط چارلز هال ایجاد شد. او می خواست با استفاده از ساخته ی خود، رزین های پلیمری که به تابش اشعه ی فرابنفش حساس بودند را به صورت لایه به لایه ترمیم کند.

از زمانی که چاپ سه بعدی مبتنی بر رزین برای اولین بار پا به عرصه ی صنعت چاپ گذاشته است، بسیاری از اختراعات صورت گرفته از رده خارج شده اند. رقیبان بیشتری نیز در این عرصه حضور پیدا کرده اند. چاپگر های سه بعدی رزینی برای موارد گوناگونی از جمله وسایل مقرون به صرفه برای سرگرمی و دستگاه های صنعتی پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته اند.

بایستی در نظر داشته باشید که با پیشرفت و افزایش تعداد اختراع ها، نام های گوناگونی برای فناوری های مرتبط با چاپ سه بعدی رزینی ایجاد شده است. از جمله ی این نام ها می توان به SLA، mSLA، DLP و LCD اشاره کرد.

هر یک از شرکت ها و فعالیت های موجود، چاپگر های مورد نظر خود را با استفاده از روش های گوناگونی بازاریابی می کند. در چنین شرایطی، سوال این است که چگونه می توانید نکات مربوط به محصولی که تهیه می کنید را درک کنید؟

بررسی فناوری های SLA، DLP و LCD از نظر فنی

استاندارد بین المللی مرتبط با فناوری های SLA، DLP و LCD

بررسی فناوری های SLA، DLP و LCD
در طراحی و ساخت دستگاه های چاپ سه بعدی از استاندارد بین المللی ISO/ASTM 52900:2015 استفاده می شود. در ارتباط با انواع و اقسام محصولات، سازمان جهانی استاندارد استاندارد های گوناگونی دارد که اصول و مبانی و نیز روش های صحیح تولید محصولات یا انجام فعالیت ها را مطرح می کند.

این استاندارد ها خصوصا در ارتباط با زمینه های مربوط به صنعت اهمیت خود را نشان می دهند. در صنعت می بایست افراد با واژه های معادل سازی شده و دارای معنای یکسان به صورت کارآمد با یکدیگر در ارتباط باشند.

با عنایت به فناوری چاپ سه بعدی، یکی از مهم ترین سردرگمی های در پیش رو این است که آیا می بایست تمامی چاپ های سه بعدی رزینی را استریولیتوگرافی خواند؟ علت مطرح شدن این سوال، استفاده از این فناوری به عنوان اولین فناوری در استفاده از چاپ سه بعدی رزینی است. در این راستا، مراجعه به ISO/ASTM 52900:2015 می تواند مسیر مناسبی را پیش روی ما قرار دهد.

تمامی چاپ های سه بعدی که بر اساس استفاده از رزین انجام می شوند، از رزین فتوپلیمر مایع در مخزن استفاده می کنند. در مجموع این فناوری را با نام پلیمریزاسیون VAT می شناسند. تمامی دیگر فناوری های مورد استفاده قرار گرفته را می توان زیر مجموعه ی فناوری پلیمریزاسیون VAT دانست. از جمله ی این فناوری ها می توان به DLP، SLA و LCD اشاره کرد.

علت تمایز گونه های رایج استفاده از پلیمریزاسیون از دیگر گونه ها چیست؟

ویژگی های فنی SLA

شماتیک یک ماشین SLA (منبع: 3D Hubs)

شماتیک یک ماشین SLA (منبع: 3D Hubs)

بررسی فناوری های SLA، DLP و LCD
به منظور تشکیل اجسام در حالت سه بعدی، SLA از رزین های دارای حساسیت بالا نسبت به نور استفاده می کند. در سایر فناوری های مربوط به پلیمریزاسیون VAT نیز چنین اتفاقی به وقوع می پیوندد.

اشعه ی فرابنفش یک لیزر به عنوان منبع نور SLA عمل می کند. این منبع نور توسط آینه های دوار کنترل می شود. لایه های چاپ شده بر مبنای کنترل شدن منبع نور به واسطه ی آینه های دوار بیرون کشیده می شوند.

از مزیت های اساسی این روش می توان به کیفیت بالاتر در چاپ و دقت بیشتر اشاره کرد. جزئیات بیشتر و دقیق تری بر مبنای استفاده از لیزر با اندازه ی کوچک تر و نیز حرکت دقیق آن ارائه می شود. برخورداری از سرعت مناسب همراه با کیفیت خوب، بر روی قیمت نیز موثر خواهد بود؛ چرا که ایجاد هر لایه زمان خاصی را به خود اختصاص خواهد داد.

ویژگی های فنی DLP

شماتیک یک ماشین SLA

در فناوری پردازش نور دیجیتال یا همان DLP از منبع دیگری برای تابش اشعه ی فرابنفش بهره گرفته می شود. به جای استفاده از لیزر، چاپگر های سه بعدی از پروژکتور های تابنده ی اشعه ی فرابنفش بهره می برند. این پروژکتور ها از میکروآینه بهره می برند تا اشعه ی تابیده شده را کنترل کنند. با استفاده از تابش اشعه ی فرابنفش، تمام لایه به صورت آنی خشک می شود.

با بررسی فناوری DLP خواهید دید که وضوح SLA به میزان قابل توجهی از DLP بیشتر است. پروژکتور هایی که در SLA استفاده می شوند غالبا بهای بالایی دارند. با این حال، SLA از سرعت چاپ بیشتری برخوردار است؛ چرا که کل لایه می تواند به یکباره مورد تابش و آماده سازی قرار بگیرد.

Liquid Crystal Display

بررسی فناوری های SLA، DLP و LCD
پلیمریزاسیون VAT با بهره مندی از فناوری LCD، نسبت به دیگر فناوری های مطرح دیرتر وارد بازار شده است. این خود می تواند باعث سردرگمی مخاطبان و مشتریان شود. ممکن است نام های دیگری را در ارتباط با LCD بشنوید. از جمله ی این نام ها می توان به mSLA – LCD Shadow Masking اشاره کرد.

به طور کلی، تمامی چاپگر های سه بعدی رزینی دارای فناوری LCD از یک اصل ثابت پیروی می کنند. این دستگاه ها چاپ های سه بعدی رزینی را با استفاده از صفحات نمایش LCD به صورت درخشان در می آورند. با استفاده از صفحات نمایش، منبع نور فرابنفش پوشانده می شود.

چاپگر های دارای فناوری LCD در قیاس با DLP زودتر خراب و فرسوده می شوند. سرعت عمل دستگاه های دارای فناوری LCD با DLP یکسان است. از مزیت های دستگاه دارای فناوری LCD می توان به سبک بودن، کوچک بودن و در نهایت مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.

مقایسه فناوری های DLP و SLA

جمع بندی

SLA AND DLP

بررسی فناوری های SLA، DLP و LCD
امید است بتوانیم در راستای پی بردن به سرعت های گوناگون در میان فناوری های متعدد چاپ سه بعدی بر مبنای رزین به شما کمک کنیم. در این صورت است که می توانید بین این فناوری ها تفاوت قائل شوید.

در نظر داشته باشید که همه ی افراد از این واژه ها به صورت ثابت استفاده نمی کنند. در واقع ممکن است از این واژه ها به صورت تصادفی و متناقض سوء استفاده شود. در چنین شرایطی، شما می بایست از چیزی که متناسب با نیاز های شماست، درک مناسبی داشته باشید و فناوری های گوناگون را به خوبی بشناسید.