فرق 3DPRINT&CNC G-CODE

چاپگرهای سه بعدی و  CNC هر دو از G-CODE استفاده می‌کنند، اما آیا شده به این فکر کنید که تفاوت این دو چیست؟  وقت آن شده انگشتان پای خود را در دنیای G-CODE فرو کنید و تفاوت های بین چاپ سه بعدی و فرز CNC را دریابید.
موضوع امروز درباره : فرق 3DPRINT&CNC G-CODE

فرق 3DPRINT&CNC G-CODE

داستان دو فناوری CNC و G-CODE

روشی که برای تحت کنترل درآوردن ماشین ابزار به وسیله کامپیوتر استفاده می‌شود کنترل عددی کامپیوتری ( CNC ) گفته می‌شود. از دستگاه‌های تراش CNC معمولاً در زمانی استفاده می‌د که به دقت و تکرارپذیری بالا احتیاج باشد.
مثلا این کار برای حفر صدها حفره مشابه جهت ایجاد تخته مدار نوری مفید است. دقیق‌تر، این روش باعث ایجاد یک بخش شده که به عنوان “تکنولوژی کاهشی” طبقه بندی می‌شود، زیرا مواد باید به تدریج حذف شود تا بخش تولید گردد.فرق 3DPRINT&CNC G-CODE

در مقابل، چاپ سه بعدی یک روند تولید افزایشی است که قطعات با استفاده از کنترل کامپیوتر و میکروکنترلر تولید می‌شود. در حقیقت چاپگرهای سه بعدی، ماشین‌های CNC هستند، اما با توجه به محبوبیت منحصر به فردی که دارند، خیلی کم به آن‌ها اشاره می‌کنند. در چاپ سه بعدی، بخشی از طریق افزودن مواد تشکیل شده که تا زمان ایجاد یک قسمت کامل ادامه می‌یابد. در چاپ سه بعدی FDM، این کار با ذوب و اکسترود رشته انجام می شود. چاپ سه بعدی، برای خلق قطعات سفارشی و نمونه های اولیه قبل از رسیدن به طرح نهایی بسیار مفید است.

فرق 3DPRINT&CNC G-CODE

اتفاقا، چاپگرهای سه بعدی و ماشین‌های CNC با استفاده از G-CODE کنترل می‌شوند که مجموعه‌ای از فرمان‌ها با حرف “G” (و سایر حروف) شروع می‌شوند. هر فرمان نشان دهنده یک گام کوچک در فرآیند ساخت شی نهایی است. در سایر موارد، فرمان‌های G-CODE به ماشین ها می‌گویند که چگونه حرکت کنند و چگونه تنظیمات را تنظیم کنند، مانند حرارت نازل در چاپگر سه بعدی یا سرعت برش در یک CNC. اما با اینکه هم پرینترهای سه بعدی و هم CNC از G-code استفاده می‌کنند، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو وجود دارد. خب تا اینجا کار که به معرفی این 2 غول تکنولوژی پرداختیم حالا نوبت : فرق 3DPRINT&CNC G-CODE

تفاوت gcode پرینتر سه بعدی و CNC

 پرینت سه بعدی و فرز CNC متفاوت از هم هستند که این در G-CODE های آنها تاثیر می گذارد:

تعداد محورها با هم تفاوت دارند. برخلاف  CNC که از قدیم پنج محور دارند، اکثریت چاپگرهای سه بعدی فقط سه محور دارند. به این ترتیب، بسیاری از دستورات موجود در مخزن G-CODE حتی استفاده نمی‌شوند. البته استثنائاتی وجود دارد، مانند چاپگر سه بعدی Hyrel Hydra که قادر است در 5 محور چاپ کند.فرق 3DPRINT&CNC G-CODE

ابزارهای چاپگر سه بعدی نمی‌چرخند. برخلاف ماشین‌های CNC سنتی که از مته‌های برقی چرخان استفاده می‌کنند، چاپگرهای سه بعدی مواد را لایه به لایه می‌گذارند. بنابراین، هیچ دلیلی برای استفاده از دستوراتی که موجب تنظیم سرعت ابزار می‌شود وجود ندارد. با این حال در برخی از ماشین‌های همه‌کاره استثنائاتی وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد، مانند ZMorph VX.

چاپگرهای سه بعدی معمولا سر ابزار ثابتی دارند. اغلب چاپگرهای سه بعدی دارای انتهای داغ قابل جابجایی نیستند که بتوان آنها را با قطعات پیچیده‌تر جابجا کرد. این در حالی است که  CNC معمولا قادرند بیت‌ها را برای انجام بهتر برش‌های مختلف تعویض کنند. مثل همیشه، استثنائاتی در دنیای چاپ سه بعدی وجود دارد، این بار به شکل پایه های سرابزار سفارشی.تفاوت gcode پرینتر سه بعدی و CNC

 G-CODE مربوط به چاپگر سه بعدی عمدتا از دستورات G و M تشکیل شده است. به دلیل سادگی نسبی پرینترهای سه بعدی، دو نوع دستور اصلی استفاده می شود، که کدهای G و M هستند. G-CODE با موتورها و قطعات متحرک سروکار دارد، در حالی که M-code با تنظیمات مخصوص دستگاه سروکار دارد که به چاپگر می‌گوید چه کار کند. برای مثال، یک کد M برای تنظیم دمای نازل تقریبا در هر چاپگر سه بعدی عملکردی وجود دارد. این کدهای M برای هر دستگاهی متفاوت است (هم برای چاپ سه بعدی و هم برای CNC) ، بنابراین استاندارد نیستند. 

چرا از این موضوع استفاده نکنیم؟

از آنجایی که دستگاه‌های CNC و چاپگرهای سه بعدی در زمان های مختلف به وجود آمدند، تفاوت‌هایی در معنای فرمان‌ها وجود دارد. در ادامه چند مثال را بررسی می‌کنیم.  

وقتی که تبادل G-CODE کار می‌کند

 فرض کنید باید به ماشینی بگوییم که به سرعت از یک مکان به مکان دیگر حرکت کند. برای انجام این کار، می توانیم از این کد استفاده کنید.

G21G0 X242 Y347 Z52 G21

G21 به چاپگر می‌گوید که با همه اعداد به ‌صورت میلی‌متری رفتار کند، G0 به دستگاه دستور می‌دهد تا هرچه سریع‌تر به مکان (X، Y، Z) حرکت کند و اعداد زیر X، Y و Z مختصاتی را نشان می‌دهند که باید به آن حرکت کند.

در یک چاپگر سه بعدی، این کار سر چاپ را با حداکثر سرعت ممکن به مکانی (242 میلی‌متر، 347 میلی‌متر، 52 میلی‌متر) منتقل می‌کند. در آسیاب CNC، فرمان‌های G21 و G0 همچنان کار کرده و دستگاه مانند چاپگر سه بعدی عمل می‌کند.تفاوت gcode پرینتر سه بعدی و CNC

هنگامی که تبادل G-CODE ناموفق است

G26 C P O2.25 

در یک چاپگر سه بعدی، با این کار تراز کردن شبکه مس شروع می‌شود. در همین حال در, G26  CNC

در همین حال، در یک  تشخیص نوسان سرعت اسپیندل را خاموش می‌کند. نمونه‌های دیگری از کدهای مشابه در استفاده از چاپ سه بعدی تا فرز CNC وجود دارد. به خاطر داشته باشید که این تفاوت برای یک نسخه خاص (1.1.0) از سیستم عامل مارلین رخ می دهد. برای سایر انواع سفت‌افزار چاپ سه بعدی، مانند Repetier، کد G26 حتی پشتیبانی نمی‌شود.

ماشین آلات همه کاره

اینجاست که همه چیز پیچیده می شود.

هنگامی که G-CODE برای اولین بار توسعه پیدا کرد، هرگز قرار نبود توسط چاپگرهای سه بعدی استفاده شود. بنابراین، تنها  زیر مجموعه‌ای کوچک از فرمان‌های استاندارد ایجاد شد. هنگامی که پرینترهای سه بعدی آمدند، بسیاری از این کدها مانند G0 و سایر دستورات حرکتی مورد استفاده مجدد قرار گرفتند. این به چاپگرهای سه بعدی اجازه می‌داد تا در هنگام چاپ اشیا عملکرد خوبی داشته باشند.

اما با توسعه چاپگرهای سه بعدی چند ابزاری که می‌توانند هم چاپ کنند و هم ماشینکاری CNC را انجام دهند، در کنار دیگر وظایف، دستورات بیشتری لازم است. برای استفاده از یک دستگاه لیزر، آسیاب و نازل، کدهای موجود کافی نیست. این امر استفاده از G-CODE استاندارد را دشوار می‌کند زیرا دو نوع G-CODE مانند مثال ما در بالا از هم جدا شده اند.

از این رو این دستگاه‌های همه کاره معمولا با G-CODE استاندارد اجرا نمی‌شوند و در عوض از یک سفت ابزار اختصاصی استفاده می‌شود. در حالی که این ممکن است مشکل این دستگاه ها را حل کند، اما مشکلات جدیدی به وجود می‌آورد. برش دهنده‌های استاندارد قادر نیستند معنای کدهای سفارشی را تعیین کنند. بنابراین، برش‌دهنده‌ها قادر به ترجمه مدل‌ها G-CODE به اندازه کافی پیچیده، برای استفاده در دستگاه‌ها نیستند. به همین دلیل شرکت‌هایی مانند Snapmaker و ZMorph از نسخه‌های اصلاح‌شده G-CODE استفاده می‌کنند.

اکنون می‌دانید که چگونه و چرا جی کد CNC و G-CODE چاپگر سه بعدی متفاوت هستند. شاید روزی ما استانداردهای جدیدی داشته باشیم که یک دستگاه چاپ سه بعدی چند محوره و CNC کاملا کاربردی را به ما می‌دهد که با برش دهنده ها کار می‌‌کند.

اینم از فرق 3DPRINT&CNC G-CODE