فایل STL چیست؟ – توضیح فرمت STL به زبان ساده

فایل STL چیست
فایل STL چیست؟ STL مخفف چیست؟ همه اینها و بیشتر در حالی که منشا، ساختار و کاربردهای قالب فایل STL را برای پرینت سه بعدی توضیح می دهیم.

به طور خلاصه، یک فایل STL اطلاعات مربوط به مدل های سه بعدی را ذخیره می کند. این فرمت فقط هندسه سطح یک جسم سه بعدی را بدون نمایش رنگ، بافت یا سایر ویژگی های مدل رایج توصیف می کند.

این فایل‌ها معمولاً توسط یک برنامه طراحی به کمک رایانه (CAD) به عنوان محصول نهایی فرآیند مدل‌سازی سه‌بعدی ایجاد می‌شوند. شما می توانید فایل های STL را با پسوند فایل “.stl” شناسایی کنید.

در اینجا یک مقدمه در مورد اینکه آنها از کجا آمده اند، نوع فایل شامل چه چیزی است، چگونه کار می کنند، مزایا و معایب استفاده از آنها، به علاوه فرمت های فایل جایگزینی که باید در نظر گرفته شود، آورده شده است.

فایل STL چیست؟

فرمت فایل STL رایج ترین فرمت فایل مورد استفاده برای پرینت سه بعدی است. هنگامی که با یکSlicer  سه بعدی استفاده می شود، به رایانه اجازه می دهد تا با سخت افزار پرینتر سه بعدی ارتباط برقرار کند.

بسیاری از بسته‌های نرم‌افزاری CAD از زمان آغازین آن، فرمت فایل STL را پذیرفته و پشتیبانی می‌کنند. امروزه به طور گسترده برای نمونه سازی سریع، پرینت سه بعدی و تولید به کمک کامپیوتر استفاده می شود. علاقمندان و حرفه ای ها به طور یکسان از آن استفاده می کنند.

STL مخفف چیست؟

فایل STL - 4
اولین قطعه پرینت سه بعدی جهان که با استفاده از استریولیتوگرافی ساخته شده است

به طرز عجیبی، معنای واقعی STL به عنوان مخفف، محل بحث برای برخی است. به نظر ما، به راحتی می توان آن را به یک منشاء منطقی ردیابی کرد.

عموماً اعتقاد بر این است که STL مخفف کلمه ” STereoLithography ” ، یک فرآیند پرینت سه بعدی و نوع فایل مربوطه است که توسط چاک هال در 3D Systems در دهه 1980 ایجاد شد. پس زمینه های قابل قبولی وجود دارد که به نوع فایل STL پیوست شده اند، از جمله “” Standard Triangle Language ،  “Standard Tessellation Language” و ” Surface Tesselation Language “

چگونه قالب فایل STL یک مدل را ذخیره می کند؟

هدف اصلی فرمت فایل STL کدگذاری هندسه سطح یک شی سه بعدی است. این اطلاعات را با استفاده از یک مفهوم ساده به نام ” tessellation ” رمزگذاری می کند.

Tessellation

Tessellation فرآیند کاشی کاری یک سطح با یک یا چند شکل هندسی است به طوری که هیچ همپوشانی یا شکافی وجود نداشته باشد. اگر تا به حال یک کف یا دیوار کاشی دیده اید، این یک نمونه عالی از Tessellation است.

فایل STL - 2
دیوارها و کف کاشی‌کاری‌شده نمونه‌های ساده‌ای از Tessellation  هستند

Tessellation می تواند شامل اشکال هندسی ساده یا اشکال بسیار پیچیده (و تخیلی) باشد. نمونه هایی از تسلسل های هنری نقاش معروف M. C. Escher وجود دارد. اگر می‌خواهید نمونه‌های بیشتری از تسلسل‌های برجسته را ببینید، توصیه می‌کنیم نقاشی‌های او را ببینید.

tessellation-paintings-escher
دو الگوی Tessellation  پیشرفته ساخته شده از حیوانات مختلف

بهره برداری از Tessellation برای رمزگذاری داده های سطحی

در سال 1987، چاک هال، بنیانگذار 3D Systems، به تازگی فرآیند چاپ استریولیتوگرافی را به ثبت رسانده بود. بخشی از فرآیند به کار انداختن راهی برای انتقال اطلاعات مربوط به مدل‌های CAD سه بعدی به پرینتر سه بعدی بود، چیزی که گروه مشاور آلبرت برای سیستم‌های سه بعدی به آن دست یافت، زمانی که متوجه شد می‌تواند از تسلیحات سطح مدل سه‌بعدی برای رمزگذاری اطلاعات استفاده کند.

فایل STL - 3
چاک هال، “پدر” پرینت سه بعدی

ایده اصلی این بود که سطح بیرونی دوبعدی مدل‌های سه‌بعدی را با استفاده از مثلث‌های کوچک (که به آنها “وجه یا facets ” نیز می‌گویند) و اطلاعات مربوط به وجوه را در یک فایل ذخیره کنیم.

بیایید به چند مثال نگاه کنیم تا بفهمیم چگونه کار می کند. برای مثال، اگر یک مکعب سه بعدی ساده دارید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، می توان آن را با 12 مثلث پوشاند. همانطور که می بینید، در هر وجه، دو مثلث وجود دارد. از آنجایی که مکعب شش وجه دارد، مجموع آن به 12 مثلث می رسد.

اگر یک مدل سه‌بعدی از یک کره دارید، می‌توانید آن را با مثلث‌های کوچک زیادی که در همان تصویر نشان داده شده‌اند، پوشانده باشید. از آنجایی که مثلث ها همیشه از سه لبه مستقیم تشکیل شده اند، تنها راه برای تقریب هندسه های منحنی، افزایش تراکم مش و کاهش اندازه تک مثلث ها است.

فایل STL - 8
هندسه مکعب کاملاً با 12 مثلث نشان داده شده است، در حالی که کره باید تقریبی شود

در اینجا نمونه دیگری از یک شکل سه بعدی بسیار پیچیده با مثلث ها آورده شده است.

فایل STL - 9
مش مثلثی ظریف تقریباً هندسه سطح این مدل سه بعدی را رمزگذاری می کند

گروه مشاوره آلبرت برای سیستم های سه بعدی متوجه شد که اگر اطلاعات مربوط به این مثلث های کوچک را بتوان به عنوان یک فایل ذخیره کرد، سپس میتوان گفت که این فایل می تواند به طور کامل سطح یک مدل سه بعدی دلخواه را توصیف کند. این مفهوم ایده اصلی پشت فرمت فایل STL است.

تفاوت بین ASCII و Binary STL

فرمت فایل STL دو روش برای ذخیره اطلاعات در مورد وجوه مثلثی که سطح شیء را کاشی می کنند ارائه می دهد. این کدگذاری ASCII و رمزگذاری Binary نامیده می شود. در هر دو فرمت، اطلاعات هر مثلث به صورت زیر ذخیره می شود:

  1. مختصات رئوس.
  2. اجزای واحد بردار عادی به مثلث. بردار معمولی باید مطابق با مدل سه بعدی به سمت بیرون اشاره کند.
STL-triangle
یک فایل STL مختصات رئوس و اجزای بردار معمولی واحد را در وجوه ذخیره می کند

فرمت فایل ASCII STL

فایل ASCII STL با خط اجباری شروع می شود:

111

 که در آن <name> نام مدل سه بعدی است. این فیلد را می توان خالی گذاشت، اما در این حالت باید یک فاصله بعد از کلمه ” solid ” وجود داشته باشد.

فایل با اطلاعاتی در مورد مثلث های پوششی ادامه می یابد. اطلاعات مربوط به رئوس و بردار نرمال به صورت زیر نمایش داده می شود:

222

 در اینجا n نرمال مثلث است و v1، v2 و v3 رئوس مثلث هستند. مقادیر مختصات به عنوان یک عدد ممیز شناور با فرمت sign-mantissa-esign-exponent نمایش داده می شوند – برای مثال،“3.245000e-002”

فایل با خط اجباری به پایان می رسد:

333

فرمت فایل Binary STL

اگر Tessellation شامل مثلث های کوچک زیادی باشد، فایل ASCII STL می تواند بزرگ شود. به همین دلیل است که فرمت Binary STL فشرده تر وجود دارد.

فایل STL Binary با یک هدر 80 کاراکتری شروع می شود. این به طور کلی توسط اکثر خوانندگان فایل STL نادیده گرفته می شود، با برخی استثناهای قابل توجه که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. بعد از هدر، تعداد کل مثلث ها با استفاده از یک عدد صحیح بدون علامت 4 بایتی نشان داده می شود.

444

اطلاعات مربوط به مثلث ها به شرح زیر است. فایل پس از آخرین مثلث به پایان می رسد.

دوازده عدد ممیز شناور 32 بیتی هر مثلث را نشان می دهد. مانند فایل ASCII STL، سه عدد برای مختصات دکارتی سه بعدی مثلث عادی به مثلث است. نه عدد باقیمانده مربوط به مختصات رئوس (هر کدام سه عدد) است. ببینید در اینجا چگونه به نظر می رسد:

555

توجه داشته باشید که بعد از هر مثلث، یک دنباله 2 بایتی وجود دارد که “تعداد بایت های ویژگی” نامیده می شود. این معمولاً روی صفر تنظیم می شود و به عنوان فاصله بین دو مثلث عمل می کند. اما برخی از نرم افزارها از این 2 بایت برای رمزگذاری اطلاعات اضافی در مورد مثلث استفاده می کنند. ما بعداً چنین مثالی را خواهیم دید که در آن از این بایت ها برای ذخیره اطلاعات رنگ استفاده می شود.

قوانین ویژه برای فرمت فایل STL

مشخصات STL قوانین خاصی برای تسلط و ذخیره اطلاعات دارد.

قانون Vertex یا راس

قاعده راس بیان می کند که هر مثلث باید دو راس را با مثلث های همسایه اش به اشتراک بگذارد.

این قانون باید هنگام Tessellation  سطح شی سه بعدی رعایت شود.

بر اساس این قانون، در اینجا یک نمونه از Tessellation  معتبر و نامعتبر آورده شده است. شکل سمت چپ این قاعده را نقض می کند و یک تسلسل نامعتبر است، در حالی که شکل سمت راست مطابق و معتبر است.

فایل-STL-7
قانون راس برای فایل‌های STL: شکل سمت چپ یک Tessellation  نامعتبر است، در حالی که شکل سمت راست قابل قبول است

قانون Orientation یا جهت گیری

قانون جهت‌گیری می‌گوید که جهت‌گیری وجه (یعنی اینکه کدام سمت در شی سه‌بعدی است و کدام سمت «بیرون») باید به دو صورت مشخص شود.

ابتدا جهت نرمال باید به سمت بیرون باشد. دوم، رئوس به ترتیب در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت در هنگام نگاه کردن به جسم از بیرون (قانون سمت راست) فهرست می‌شوند.

فایل-STL---6
جهت هر وجه به دو صورت مشخص می شود: جهت بردار معمولی و با ترتیب شمارش رئوس

این افزونگی به دلیلی وجود دارد. این به اطمینان از ثبات مش و شناسایی داده های فاسد کمک می کند. به عنوان مثال، نرم افزار می تواند جهت گیری را از حالت عادی و متعاقباً از رئوس محاسبه کند و بررسی کند که آیا مطابقت دارند یا خیر. اگر این کار را نکرد، می‌تواند فایل STL را خراب اعلام کند.

The All Positive Octant Rule (قانون اکتانت تمام مثبت)

قانون اکتانت تمام مثبت می گوید که مختصات رئوس مثلث باید همه مثبت باشند.

این بدان معناست که شی سه بعدی در اکتانت همه مثبت سیستم مختصات دکارتی سه بعدی (و از این رو نام آن) زندگی می کند.

دلیل این قانون صرفه جویی در فضا است. اگر به جسم سه بعدی اجازه داده می شد در هر جایی از فضای مختصات ایجاد شود، باید با مختصات منفی سر و کار داشته باشیم. برای ذخیره مختصات منفی، از اعداد ممیز شناور امضا شده استفاده می کنید. اعداد ممیز شناور امضا شده به یک بیت اضافی برای ذخیره علامت (+/-) نیاز دارند. با اطمینان از مثبت بودن همه مختصات، این قانون به ما اجازه می دهد تا از اعداد بدون علامت برای مختصات استفاده کنیم و برای هر مقدار مختصاتی که ذخیره می کنیم، مقداری ذخیره کنیم.

octants
مکعب قرمز با برچسب “1” اکتانت کاملا مثبت است

قانون مرتب سازی مثلث

قانون مرتب‌سازی مثلث توصیه می‌کند که مثلث‌ها به ترتیب z-value صعودی ظاهر شوند.

این به نرم افزار کمک می کند تا مدل های سه بعدی را سریعتر برش دهد، اما این قانون به شدت اجرا نمی شود.

چگونه یک فایل STL به صورت سه بعدی پرینت می شود؟
Screenshot-2021-10-27-105223
یک فایل STL، بارگیری شده و آماده برش

برای پرینت سه بعدی، باید فایل STL را در نرم افزار برش، که اغلب به سادگی به عنوان ” Slicer” شناخته می شود، باز کنید. اسلایسر چیست؟ بخشی از نرم افزار پرینت سه بعدی است که مدل های سه بعدی دیجیتال را به دستورالعمل های پرینت برای پرینتر سه بعدی شما تبدیل می کند تا یک شی ایجاد کند.

بر اساس تنظیمات انتخابی شما، اسلایسر فایل STL شما را به صدها (گاهی اوقات هزاران) لایه افقی مسطح تقسیم می کند و محاسبه می کند که پرینتر شما به چه مقدار ماده نیاز دارد تا اکسترود کند و چقدر طول می کشد.

همه این اطلاعات در یک فایل G-code، زبان مادری چاپگر سه بعدی شما، نوشته می شود. تنظیمات اسلایسر بر کیفیت چاپ شما تأثیر می گذارد، بنابراین داشتن نرم افزار و تنظیمات مناسب برای به دست آوردن بهترین کیفیت چاپ ممکن ضروری است.

وقتی G-code روی چاپگر سه بعدی شما قرار گرفت، دستگاه به ترتیب دستورالعمل ها را دنبال می کند. لایه های دو بعدی مجزا یکی یکی چاپ می شوند تا یک شی سه بعدی روی صفحه پرینت شما ایجاد شود.

آیا هر فایل STL قابل چاپ سه بعدی است؟
Titel
آیا هر فایل STL قابل چاپ سه بعدی است؟

متاسفانه خیر. فقط یک طرح سه بعدی که به طور خاص برای پرینت سه بعدی ساخته شده است قابل چاپ سه بعدی است. فایل STL فقط محفظه ای برای داده ها است، نه تضمینی برای قابل چاپ بودن چیزی.

مدل‌های سه‌بعدی مناسب برای پرینت سه‌بعدی به ضخامت دیواره‌ای نیاز دارند که در وضوح چاپ و هندسه سطح “ضدآب” باشد. حتی اگر یک مدل روی صفحه کامپیوتر قابل مشاهده باشد و مانند یک جسم سه بعدی به نظر برسد، ممکن است خطاهایی در هندسه وجود داشته باشد که باعث می‌شود آن را جامد یا غیر چندگانه نباشد، به این معنی که نمی‌توان آن را در یک سطح دوبعدی جمع کرد و همه موارد عادی را نشان داد.

همچنین المان های آویزان در مدل در نظر گرفته شده است. به آرم ALL3DP در تصویر بالا نگاه کنید. اگر مدل به صورت عمودی چاپ شود، عناصر با زاویه بیش از 45 درجه به ساختارهای پشتیبانی (Support) نیاز دارند (که می توانید آنها را به رنگ سبز ببینید).

هنگام دانلود فایل STL که خودتان ایجاد نکرده اید، ارزش این را دارد که مطمئن شوید که واقعاً قابل چاپ سه بعدی است. این باعث صرفه جویی در زمان و جلوگیری از هدر رفت مواد اولیه می شود.

بر اساس تنظیمات انتخابی شما، اسلایسر فایل STL شما را به صدها (گاهی اوقات هزاران) لایه افقی مسطح تقسیم می کند و محاسبه می کند که پرینتر شما به چه مقدار ماده نیاز دارد تا اکسترود کند و چقدر طول می کشد.

همه این اطلاعات در یک فایل G-code، زبان مادری چاپگر سه بعدی شما، نوشته می شود. تنظیمات اسلایسر بر کیفیت چاپ شما تأثیر می گذارد، بنابراین داشتن نرم افزار و تنظیمات مناسب برای به دست آوردن بهترین کیفیت چاپ ممکن ضروری است.

وقتی G-code روی چاپگر سه بعدی شما قرار گرفت، دستگاه به ترتیب دستورالعمل ها را دنبال می کند. لایه های دو بعدی مجزا یکی یکی چاپ می شوند تا یک شی سه بعدی روی صفحه پرینت شما ایجاد شود.

نحوه بهینه سازی فایل های STL

فرمت فایل STL سطح یک مدل CAD را با مثلث ها تقریب می زند. تقریب هرگز کامل نیست و وجوه درشتی را به مدل معرفی می کنند.

فایل STL - 10
سطح کروی کامل در سمت چپ با تسلیحات تقریبی شده است. شکل سمت راست از مثلث های بزرگ استفاده می کند که در نتیجه یک مدل درشت ایجاد می شود. شکل در مرکز از مثلث‌های کوچک‌تری استفاده می‌کند و به تقریب هموارتر می‌رسد

پرینتر سه بعدی شی را با همان درشتی که در فایل STL مشخص شده است چاپ می کند. البته با کوچک‌تر کردن مثلث‌ها می‌توان تقریب را بهتر و بهتر انجام داد و در نتیجه چاپ‌های باکیفیتی داشت. با این حال، با کاهش اندازه مثلث، تعداد مثلث های مورد نیاز برای پوشاندن سطح نیز افزایش می یابد. این می‌تواند به فایل‌های غول‌پیکر STL منجر شود که برخی از نرم‌افزارهای برش برای رسیدگی به آن‌ها مشکل دارند. اشتراک گذاری یا آپلود فایل های بزرگ مانند آن نیز دردسرساز است.

بنابراین، یافتن تعادل مناسب بین اندازه فایل و کیفیت چاپ بسیار مهم است. منطقی نیست که اندازه مثلث ها را تا بی نهایت کاهش دهید زیرا ابتدا چشمان شما و سپس وضوح پرینتر شما قادر به تشخیص کیفیت چاپ نخواهد بود.

اکثر نرم افزارهای CAD هنگام Export فایل های STL چند تنظیمات را ارائه می دهند. این تنظیمات اندازه وجوه و در نتیجه کیفیت پرینت و اندازه فایل را کنترل می کنند. بیایید بحرانی ترین تنظیمات را بررسی کنیم و مقادیر بهینه آنها را تعیین کنیم.

ارتفاع آکورد یا  آستانه‌ی تحمل (Chord Height or Tolerance)

اکثر نرم افزارهای CAD به شما امکان می دهند پارامتر ارتفاع وتر یا تلورانس را انتخاب کنید. ارتفاع وتر حداکثر فاصله از سطح طرح اصلی و مش STL است. اگر تلورانس مناسب را انتخاب کنید، چاپ های شما صاف و بدون وجه به نظر می رسند. کاملاً واضح است که هرچه ارتفاع وتر کوچکتر باشد، وجوه با دقت بیشتری سطح واقعی مدل را نشان می دهد.

chord-height
ارتفاع وتر فاصله بین مش STL و سطح واقعی است

توصیه می شود تلورانس را بین 0.01 میلی متر و 0.001 میلی متر تنظیم کنید. این معمولا منجر به پرینت های مناسب می شود. هیچ فایده ای برای کاهش بیشتر وجود ندارد، زیرا پرینترهای سه بعدی نمی توانند با آن سطح از جزئیات چاپ کنند.

انحراف زاویه ای یا تحمل زاویه ای (Angular Deviation or Angular Tolerance)

تحمل زاویه ای زاویه بین نرمال های مثلث های مجاور را محدود می کند. زاویه پیش فرض معمولاً روی 15 درجه تنظیم می شود. کاهش تلرانس (بین 0 و 1) وضوح چاپ را بهبود می بخشد.

angular-tolerance
تحمل زاویه ای زاویه بین نرمال های مثلث های مجاور است

تنظیم توصیه شده برای این پارامتر 0 است.

Binary یا ASCII؟

در نهایت، می توانید فایل STL را در فرمت Binary یا ASCII  خروجی بگیرید. فرمت Binary همیشه برای پرینت سه بعدی توصیه می شود زیرا منجر به اندازه فایل کوچکتر می شود. با این حال، اگر می خواهید فایل STL را برای رفع اشکال دستی بررسی کنید، ASCII ترجیح داده می شود زیرا خواندن آن آسان تر است.

جایگزین های فایل STL

فایل STL - 5
فایل OBJ در سمت چپ حاوی اطلاعات رنگ است، در حالی که STL در سمت راست حاوی اطلاعات رنگی نیست

فرمت فایل STL تنها فرمت مورد استفاده در پرینت سه بعدی نیست. بیش از 30 فرمت فایل برای پرینت سه بعدی وجود دارد. مهم ترین فرمت فایل OBJ است که می تواند پروفایل های رنگ و بافت را ذخیره کند. گزینه دیگر فرمت فایل Polygon (PLY) است که در ابتدا برای ذخیره اشیاء اسکن شده سه بعدی استفاده می شد.

اخیراً، تلاش هایی برای راه اندازی یک نوع فایل جدید توسط کنسرسیوم 3MF صورت گرفته است که فرمت فایل پرینت سه بعدی جدیدی به نام 3MF را پیشنهاد می کند. آنها ادعا می کنند که این کار فرآیند چاپ سه بعدی را ساده و بهبود می بخشد.

این پسوند فایل open-source  مخفف عبارت 3D Manufacturing Format، حاوی اطلاعات مرتبط بیشتر، از جمله موارد تکراری، تنظیمات نمایه چاپگر، پشتیبانی، ارتفاع لایه، تغییرات، واحدها، رنگ، بافت و حتی یک تصویر کوچک است.

علیرغم مزایایی که دارد، به نظر نمی‌رسد که هنوز کشش کافی برای سرنگونی STL را به عنوان یک فایل پرینت سه بعدی به دست نیاورده است. با این حال، بدون شک در طول سال ها محبوبیت پیدا کرده است و بسیاری از تولیدکنندگان چاپگرهای سه بعدی آن را به عنوان فایل صحنه پیش فرض خود ارائه می دهند.

مزایا و معایب

از آنجایی که فرمت های فایل های پرینت سه بعدی زیادی وجود دارد، سوال واضح این است که “از کدام یک برای چاپ های خود استفاده کنید؟” همانطور که مشخص است، پاسخ بستگی زیادی به مورد استفاده شما دارد.

زمانی که نباید از فایل STL استفاده کنید

همانطور که قبلا دیدیم، فرمت فایل STL نمی تواند اطلاعات اضافی مانند رنگ، مواد، وجوه یا مثلث ها را ذخیره کند. فقط اطلاعات مربوط به رئوس و بردار معمولی را ذخیره می کند. اگر می خواهید از چندین رنگ یا مواد برای چاپ خود استفاده کنید، فرمت فایل STL انتخاب درستی نیست. فرمت های OBJ یا 3MF فرمت های محبوب و با پشتیبانی خوبی هستند که می توانند رنگ و متریال را مشخص کنند. بنابراین، هر کدام گزینه مناسبی برای این کار است.

زمانی که باید از فایل STL استفاده کنید

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید با یک رنگ یا ماده چاپ کنید، که اغلب این‌طور است، STL بهتر از OBJ است زیرا ساده‌تر است، که منجر به حجم فایل‌های کوچک‌تر و پردازش سریع‌تر می‌شود.

مزایای نوع فایل STL

Universal : یکی دیگر از مزیت های قابل توجه فرمت فایل STL جهانی بودن آن است و تقریباً توسط تمام پرینترهای سه بعدی پشتیبانی می شود. این را نمی توان برای قالب OBJ گفت، حتی اگر از پذیرش و پشتیبانی معقول نیز برخوردار باشد. فرمت های VRML، AMF و 3MF در این مرحله به طور گسترده پشتیبانی نمی شوند.

اکوسیستم بالغ: اکثر مدل های قابل چاپ سه بعدی که می توانید به صورت آنلاین پیدا کنید در قالب فایل STL هستند. این اکوسیستم، همراه با سرمایه‌گذاری‌های نرم‌افزاری مبتنی بر STL که توسط تولیدکنندگان چاپگرهای سه‌بعدی انجام شده است، باعث ایجاد پایگاه کاربری بزرگی شده است که سرمایه‌گذاری هنگفتی روی این فرمت داشته‌اند. این بدان معنی است که نرم افزارهای شخص ثالث زیادی وجود دارد که با فایل های STL سروکار دارند، که در مورد سایر فرمت های فایل صدق نمی کند.

معایب نوع فایل STL

استفاده از STL نیز دارای معایب آشکاری است.

وفاداری: از آنجایی که وفاداری فرآیندهای چاپ دارای وضوح در مقیاس میکرونی است، تعداد مثلث های مورد نیاز برای توصیف سطوح منحنی صاف می تواند به اندازه فایل های عظیم منجر شود.

بدون ابرداده: همچنین غیرممکن است که متادیتا (مانند اطلاعات مربوط به نویسندگی و حق چاپ) را در یک فایل STL لحاظ کنید.

چاپ رنگی

فایل STL- 1
آواتارهای چاپ سه بعدی ماسه سنگی رنگی

در قسمت آخر گفتیم که فرمت فایل STL نمی تواند مدل های چند رنگ را مدیریت کند. دلیل اینکه فرمت فایل STL اطلاعات رنگی ندارد ساده است. هنگامی که نمونه سازی سریع در دهه 1980 تکامل یافت، هیچکس به فکر چاپ رنگی نبود. امروزه مواد و فرآیندهای پرینت سه بعدی به سرعت تکامل یافته اند. برخی به شما امکان چاپ تمام رنگی را می‌دهند – به اسکن‌های سه بعدی ماسه‌سنگ مانند تصویر بالا فکر کنید.

با این حال، ناعادلانه است که بگوییم STL نمی تواند رنگ ها را کنترل کند. به نظر می رسد که نسخه های غیر استاندارد فرمت STL وجود دارد که می تواند اطلاعات رنگ را حمل کند.

به عنوان مثال، بسته‌های نرم‌افزاری VisCAM و Solidview از «تعداد بایت‌های مشخصه» در انتهای هر مثلث برای ذخیره یک رنگ RGB 15 بیتی با استفاده از سیستم زیر استفاده می‌کنند:

666

از سوی دیگر، نرم افزار Materialize Magic از هدر 80 بایتی در فرمت Binary برای نمایش رنگ کلی شی سه بعدی استفاده می کند. رنگ با گنجاندن رشته ASCII “COLOR=”  و به دنبال آن چهار بایت نشان دهنده قرمز، سبز، آبی و یک کانال آلفا (شفافیت) در محدوده 0-255 مشخص می شود. این رنگ پایه همچنین می تواند در هر وجه با استفاده از بایت های “تعداد بایت های ویژگی” لغو شود.