آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است

آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است

بسیاری از کسانی که در کسب و کار چاپ سه بعدی هستند نمی دانند که آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است یا خیر. آیا شما میدانید که این ماده رزین چگونه تبدیل به پرینت سه بعدی میشود و آیا خطری دارد یا خیر؟
پرینت سه بعدی از طریق ماده رزین به وسیله واکنش های شیمیایی انجام می گیرد. یعنی دستگاه، نور ماورا بنفش را به ماده رزین می تابد تا مولکول های آن را به حالت دلخواه تبدیل کند. این شکل دهی به ماده رزین به طور لایه لایه انجام می شود؛ بر همین اساس نور ماورا بنفش به طور دائمی باید تابیده شود. این تابش باعث ایجاد خطر است. البته باید توجه داشته باشید که در پرینترهای رزینی از ماده رزین به طور جامد استفاده میشود. 

آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است

چرا اهمیت دارد که بدانیم آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است؟

در پاسخ به سوال بالا یعنی سوال آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است یا خیر

باید بگوییم که این ماده، سمی است. شاید در ابتدا اندکی نگران سلامتی خود و حتی نگران وضعیت دستگاه چاپ و محیط زیست بشوید. باید بگویم که نگران نباشید؛ زیرا دانشمندان راه های خوبی را برای استفاده و کنترل این ماده ذکر کرده اند. در ابتدا باید به شما بگوییم خواص شیمیایی خطرناکی در ماده رزین وجود دارد. با روشی که در فرآیند چاپ پرینت سه بعدی انجام می‌گیرد، آن مواد شیمیایی آزاد می شوند. این آزاد شدن در صورتی است که آن مواد موجب ایجاد آلایندگی برای دستگاه و محیط زیست خواهند شد. به همین جهت برای حفظ سلامتی خود، محیط زیست و دستگاه پرینتر باید اقداماتی را انجام دهید.

آیا می دانید از طریق چه راههای بهداشتی باید پیشگیری را انجام دهید؟

در چه صورتی پاسخ سوال آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است مفید می باشد؟

در صورتی پاسخ به سوال: آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است، برایمان مفید می شود که راهکارهای عملی را بدانیم. یعنی راهکارهای بدون خطر برای انجام پرینت داشته باشیم تا بتوانیم به سلامتی خود و دستگاه کمک کنیم.

اولین نکته ای که در مورد سمی بودن ماده رزین باید بدانید این است که این ماده به پوست و سیستم تنفسی آسیب می رساند.
بر همین اساس باید همیشه از دستکش مناسب استفاده کنید تا هیچگاه به طور مستقیم پوستتان با ماده رزین تماس نداشته باشد. همچنین ماده رزین به طور طبیعی بخار می شود و آن بخارها نیز سمی هستند؛
لذا باید سیستم تهویه مناسبی در فضای کارگاه نصب کنید. دومین نکته ای که در مورد سمی بودن ماده رزین وجود دارد،
عدم نزدیک کردن آن به چشم یا خوردن این ماده است. زیرا آسیب های دائمی برای دستگاه تنفسی و گوارشی شما ایجاد میکند. ضایعات حاصل از رزین را در آب تخلیه نکنید؛ زیرا این ضایعات باعث آسیب به دستگاه عصبی موجودات آبزی میشوند.

آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است

چگونه با دانستن اینکه آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است یا خیر سلامتی خود را حفظ کنیم؟

همانگونه که گفتیم صرف دانستن اینکه آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است یا خیر برایتان مفید نیست.
بلکه باید اقداماتی را انجام دهید تا سلامتی خود و محیط زیست را حفظ کنید.
مثلاً در مرحله حساس پخت باید همواره در معرض نور UV قرار نداشته باشید. زیرا باعث آسیب دیدن وضعیت چاپ برای ماده رزین و سلامتی شخص شما میشود.
با توجه به مواردی که تا الان ذکر شدند دانستید حتماً باید از دستکش و عینک مناسب در حین کار استفاده کنید.
زیرا باعث میشوند از تماس مستقیم ماده رزین با شما جلوگیری شود. حتماً به هر طریقی که امکان دارد از سیستم تهویه در فضای کسب و کار خود استفاده کنید.
این تهویه هوا باعث می‌شود از انباشت آلودگی شیمیایی در کارگاه جلوگیری شود. همه دستورالعمل ها و توصیه نامه های بهداشتی که در مورد ماده رزین مورد استفاده تان وجود دارد را مطالعه کنید.
این مطالعه در بخش های: نوع نگهداری، شرایط دما و سایر موارد ضروری به شما آگاهی می دهد.

آیا ماده رزین اضافی باید پاکسازی شود؟

اگر تا به الان دانستید که آیا رزین پرینتر سه بعدی سمی است یا خیر، باید در مورد مایع رزین بی‌تفاوت نمانید. زیرا این مایع موجب ایجاد آلودگی شیمیایی در محیط زیست و یا محل کار شما می شود. برای این که بتوانید اثر شیمیایی رزین را از بین ببرید می توانید آن را به طور موقت در معرض نور خورشید و نور UV  قرار دهید. اما باید هشدار بدهم که اگر بیش از حد مجاز نور تابیده شود ماده رزین به طور کلی از بین می رود. برای اینکه بتوانید سلامتی خود، محیط کار و محیط زیست را رعایت کنید همیشه با ایزوپروپیل الکل میز کار خود را پاکیزه نگه دارید. با انجام این کار هیچ مایع رزین اضافی در اطراف شما باقی نخواهد ماند. همچنین سعی کنید با صرفه جویی در مصرف رزین، هم هزینه ها را کاهش دهید و هم به طبیعت احترام بگذارید. لذا هرگاه به اندازه ای رزین داشتید که بتوانید محصول تولید کنید، به همان مقدار بسنده کنید و دچار وسوسه خرید نشوید.

آیا امکان دارد از رزین های کم خطر استفاده کنیم؟

همانگونه که سلامتی شما مهم است، سلامتی مردم نیز مهم است. پس برای آنها نیز همان سوال شما مطرح می شود که: آیا رزین پرینتر سه‌ بعدی سمی است؟ برای اینکه بتوانید اعتماد مسئولین را برای کسب مجوز اخذ کنید باید راه های بهداشتی و قانونی دفع زباله را از آنها جویا شوید. پس از دفع زباله ها به طور بهداشتی، خیال مردم نیز از بابت سلامتی شان راحت خواهد شد. همچنین یکی از مهمترین راهکارهایی که می تواند آلودگی موجود در ماده رزین را به کمترین مقدار ممکن برساند، استفاده از رزین های گیاهی است. این رزین ها از ساختار بیولوژیکی گیاهان ساخته می شوند و لذا مواد شیمیایی کمتری دارند. لذا کسانی که به طور تخصصی چاپ سه بعدی SLA دارند می‌توانند از رزین های: UV گیاهی، 3Dresyns  و رزین PLA.
خاصیت مهم رزین های گیاهی چیست؟

خاصیت مهمی که تمام رزین های گیاهی دارند این است که ماده پایه ای برای تشکیل رزین از گیاهان است. لذا وجود این پایه ی بیولوژیکی گیاهی باعث می‌شود تا آنها راحت‌تر تجزیه شوند و آلودگی کمتری را ایجاد نمایند. علاوه بر موارد بالا، رزین های گیاهی سازگاری بیشتری با دستگاه های چاپ دارند. به همین جهت می توانید با کسب اطلاعات بیشتر رزین متناسب با دستگاه پرینتر خود را بیابید.