پرینت سه بعدی عکس از طریق برنامه های مختلفی قابل انجام است. این برنامه ها با توجه به استفاده های مختلف کاربران دسته بندی شده‌ اند. با شناخت آنها می‌توانید برنامه کاربردی خود را بیابید و عکس های سه بعدی زیبا را تولید کنید. یکی از محبوب ترین برنامه هایی که طراحان عکس های سه بعدی از آن استفاده می کنند، Blender است. این برنامه به طور رایگان در اختیار همه قرار دارد و می توانید در آن از سورس هایی باز استفاده نمایید. این برنامه مورد استفاده انیماتورها، مهندسان و طراحان حرفه ای است. علت استفاده آنها این است که برنامه به طور قوی می تواند خواسته های آنها را تحقق بخشد. همچنین قابل تنظیم بودن این برنامه به همراه وجود آپشن های زیاد در آن، موجب افزایش جذابیت این برنامه می شود. آیا تا به حال از این برنامه استفاده کرده اید؟

پرینت سه بعدی عکس

آموزشهای مقدماتی برای انجام پرینت سه بعدی عکس از طریق Blender

زمانی که برای پرینت سه بعدی عکس میخواهید از برنامه Blender استفاده کنید میتوانید طراحی چهره را انجام دهید. برای انجام این کار از قسمت  Face Builder add-on، چهره را وارد کرده و طراحی خود را آغاز کنید. این برنامه این امکان را به شما می دهد که هر نوع تغییری را در چهره ها ایجاد کنید. حتی می توانید یک طرح در اطراف قسمت های چهره بسازید. در این برنامه امکان طبیعی سازی عکس ها نیز با ایجاد بافت هایی بر روی چهره وجود دارد. لذا طراحان می توانند هر گونه تغییری را ایجاد نمایند. نکته ای که در مورد این برنامه وجود دارد در مورد هزینه استفاده از آن است. یعنی در بخش Face Builder فقط می توانید به مدت ۱۵روز پس از نصب، استفاده رایگان داشته باشید. پس از این مدت برای استفاده شخصی ۱۵۰ دلار و برای استفاده های تجاری باید ۳۰۰ دلار بپردازید. فرمت فایل های تولید شده توسط این برنامه STL است.

آیا با نرم افزار Tinkercad می‌توانیم پرینت سه بعدی عکس بگیریم؟

نرم‌افزار تینکر کد (Tinkercad) می تواند در بخش مدل سازی در پرینت سه بعدی عکس به طراحان و ایده پردازان کمک کند. نرم افزار CAD به عنوان یک ابزار قدرتمند و استاندارد در تمام بخش های مدل سازی و طراحی سه بعدی قابل استفاده است. بخش های مهم این نرم افزار شامل: خودرو، صنعت و غیره می باشد. شاید فکر کنید این مورد یک نرم ‌افزار عالیست اما هنوز برای تصمیم گیری زود است و نرم افزارهای دیگری معرفی خواهند شد. از ویژگی های دیگر این برنامه می توانیم به قابلیت Extrude اشاره کنیم. توسط این قابلیت می‌توانید فایل‌های دو بعدی را با توانایی خود تبدیل به فایل های سه بعدی کنید. از قابلیت های دیگر این نرم افزار (CAD)، قسمت Tinkercad است که با مرورگر می توانید وارد آن شوید. توسط این قسمت می توانید عکس هایی که با فرمت SVG هستند را اکسترود (Extrude) کرده و تبدیل به فایل STL کنید. فایل هایی که توسط این نرم افزار تولید می شوند با فرمت OBJ هستند.

پرینت سه بعدی عکس

آیا هوش مصنوعی نیز در پرینت سه بعدی عکس نقش دارد؟

هوش مصنوعی به نقاط مختلفی از زندگی ما انسان ها ورود پیدا کرده است. لذا انجام پرینت سه بعدی عکس با کمک هوش مصنوعی موضوعی غیرقابل انکار خواهد بود. در سال ۲۰۱۷ فردی به نام هارون جکسون برای پایان نامه دکترای خود در رشته کامپیوتر، برنامه بهبود تصاویر با هوش مصنوعی را ارائه کرد. برنامه ی او توسط هوش مصنوعی انجام می گیرد و هیچ عامل انسانی وجود ندارد. پس از عکسبرداری، رندر های سه بعدی به صورت فوری و قابل تشخیص برای مخاطبان نمایش داده خواهند شد. بعضی از محققان با کمک تخیل هوش مصنوعی می‌خواهند تصاویری را خلق کنند که در عالم واقعیت وجود قبلی نداشته باشند. در صورتی که آنها بتوانند به هدف خود برسند انقلابی بزرگ در صنعت پرینت سه بعدی عکس ایجاد خواهد شد. نرم افزار دیگری که می تواند به شما در ایجاد عکس سه بعدی کمک کند PhotoToMesh است. این برنامه فقط برای مدت محدودی نسخه آزمایشی دارد و برای استفاده کامل باید ۳۵ تا ۵۰ دلار پرداخت کنید.

آیا با نرم‌افزارهای Cura و Lithophane Maker میتوانیم عکس سه بعدی داشته باشیم؟

برای پرینت سه بعدی عکس، برنامه ی Cura بسیار کاربردی است. زیرا از طریق آن می توانید اسلایسر ها را مدیریت و آن ها را قابل چاپ کنید. این پلتفرم در برنامه های: Windows، MacOS، Linux قابل اجرا خواهد بود. فایل هایی که توسط این برنامه ساخته می ‌شوند با فرمت G-code هستند. نرم افزار Lithophane Maker برای پرینت سه بعدی عکس در بخش تجاری برای خانه ها مفید است. برخی از مهم ترین استفاده های تجاری این نرم ‌افزار برای تولید: عکس بر روی آباژور، کاغذ دیواری و روکش برای پنکه است. این برنامه هزینه ای ندارد و به طور رایگان در اختیار همه قرار دارد. عکس هایی که توسط این نرم افزار تولید می شوند با فرمت STL هستند.

پرینت سه بعدی عکس

چه برنامه هایی برای مدل سازی عکس های سه بعدی وجود دارند؟

برنامه ی Image to Lithophane از ساده ترین ابزارهایی است که از طریق آن می توانید طرح های: قلب، دایره و غیره را بسازید. این طرح های خود را می توانید در قالب لیتوفان به طور سفارشی دانلود کنید. فرمت عکس هایی که توسط این نرم افزار تولید می شوند STL هستند. پشتیبانی این برنامه به صورت آنلاین وجود دارد. یکی از پرکاربردترین برنامه‌هایی که ویژگی‌های زیادی را به کاربران می دهد تا بتوانند بهترین پرینت سه بعدی عکس را داشته باشند، ItsLitho است. این برنامه، بهترین برنامه ای است که میتوانید با آن لیتوفان های عالی را تولید کنید. از مهم‌ترین دسترسی‌هایی که این نرم افزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تنظیم شدت نور و پیش نمایش مواد با رنگ ها است.

چه روش های دیگری برای ساخت عکس سه بعدی وجود دارد؟

یکی از روش های صنعتی که برای ساخت عکس سه بعدی استفاده می شود، Context Capture است. این برنامه دارای هزینه است و قطعاً به عنوان یک اپلیکیشن سرگرم کننده محسوب نمی شود. لذا افرادی که در بخش صنعتی به دنبال پرینت سه بعدی عکس هستند از این نرم افزار استفاده می کنند. این برنامه توسط شرکت Bentley Systems ساخته شده است. لذا جهت مدل سازی استفاده می شود تا افرادی همچون مهندسان بتوانند درک بهتری از سازه‌های خویش همچون پل‌ها داشته باشند.