بهترین روش ها برای تست فیلامنت جدید در پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی زمانی آسان است که همه چیز طبق روال پیش برود و هیچ عامل غیرقابل پیش بینی وارد نشود. با این حال، اگر به تنها یک مدل از انواع فیلامنت اکتفا کنید، تا حد زیادی مزایای پرینت سه بعدی را از دست می دهید. پرینت با مواد مختلف از برندهای مختلف بخشی از چیزی است که پرینت سه بعدی را سرگرم کننده می کند.

اما همیشه به این راحتی نیست. استفاده از یک فیلامنت جدید همیشه کمی دلهره آور است، زیرا باید نحوه بهینه سازی آن را با پرینتر خود پیدا کنید. برای اینکه این فرآیند تا حد ممکن بی دردسر باشد، به نکات زیر توجه کنید.

تست فیلامنت جدید

1. از خشک بودن فیلامنت اطمینان حاصل کنید

اگر زمان انجام هر تست یا تنظیم دقیقی با فیلامنتی کار کنید که در شرایط ایده‌آل نیست، هیچ فایده‌ای ندارد. خشک نگه داشتن فیلامنت اولین قدم برای اطمینان از عملکرد خوب پرینت است. این امر به ویژه برای مواد حساس به رطوبت مانند ABS یا نایلون بسیار مهم است.

اگر فیلامنت شما مدت زیادی است که از بسته بندی اصلی خارج شده، ممکن است نیاز باشد آن را در خشک کن فیلامنتی یا فری که در دمای پایین تنظیم شده، بیندازید.

2. قطر فیلامنت را اندازه بگیرید

یکی دیگر از معیارهای کیفیت فیلامنت، ثبات قطر آن است. اگر فیلامنت را از برندی مطمئن خریداری می کنید ممکن است این کار ضروری نباشد. قطر ثابت فیلامنت به جلوگیری از مشکلات مربوط به اکستروژن در پرینت سه بعدی کمک می کند.

میکرومتر کاربردی ترین ابزار برای اندازه گیری قطر فیلامنت شماست. برخی از افراد سنسورهای اندازه گیری قطر ساخته اند که بسیار پیچیده تر هستند، اما از اندازه گیری نقطه ای با استفاده از میکرومتر نیز می توان نتیجه گرفت.

در حالت ایده‌آل، خطا باید کمتر از تلورانس اعلام‌شده سازنده فیلامنت باشد. در بیشتر موارد، تلورانس +/-0.5 میلی متر است. این بدان معنی است که قطر واقعی می تواند تا 0.5 میلی متر کمتر یا بیشتر از قطر فیلامنت اعلام شده باشد. بسیاری از برند های مطمئن فیلامنت می توانند بر اساس اندازه گیری های واقعی به 0.2 +/- میلی متر برسند.

3. میزان چسبندگی bed را تعیین کنید

اگر فیلامنت به bed پرینت نچسبد، کار دیگری نمی توانید انجام دهید. به همین دلیل، بهتر است تنظیمات و پارامترهای bed را برای چسبندگی بهتر تنظیم کنید. به یاد داشته باشید پرینت باید خوب بچسبد، اما نه آنقدر خوب که برداشتن آن دشوار شود.

درمورد بهترین روش‌های چسبندگی bed که مربوط به موادی است که با آن پرینت خواهید کرد، مطالعه کنید. ابتدا ممکن است لازم باشد که روی bed پرینت خود چسب بمالید. همچنین می توانید یک ورق PEI انعطاف پذیر تهیه کنید که هم به چسبندگی و هم برداشتن پرینت کمک می کند.

دمای bed نیز نقش زیادی در چسبندگی دارد. اگر با موادی پرینت می کنید که در دمای بالاتر از PLA پرینت می شوند، bed گرم کاملا ضروری است. همچنین باید مطمئن شوید که دمای بالای bed پرینت واقعاً به دمای مورد نظر شما می رسد.

اگر با چسبندگی bed مشکل دارید، می توانید دمای bed را افزایش دهید. با این حال، هنگامی که با موادی پرینت می کنید که تمایل به تاب برداشتن دارند، چسبندگی bed می‌تواند یک مسئله پیچیده باشد. پارامترهای دیگر هم می توانند باعث ایجاد مشکل شوند و ما در ادامه با آنها مقابله خواهیم کرد.

4. درجه حرارت پرینت و فن خنک کننده را تنظیم کنید

انتخاب بهترین دمای پرینت وابسته به چندین عامل مختلف است. دمای پرینت بالاتر، چسبندگی و کیفیت کلی پرینت را بهتر می کند، اما همچنین می تواند مشکلاتی مانند رشته بندی یا پیچش را ایجاد کند. به طور کلی اگر دمای پرینت پایین تر باشد مدیریت آن آسان تر است، اما به معنای کاهش سرعت پرینت و افزایش کل زمان پرینت است.

یک ترفند ساده این است که دمای پرینت را روی کمترین مقدار توصیه شده تنظیم کنید و فیلامنت را به صورت دستی به اکسترودر وارد کنید. سپس می توانید به تدریج دمای پرینت را افزایش دهید تا زمانی که اکستروژن صاف و یکدست شود. این کار نقطه شروع خوبی برای دستکاری بیشتر است، اما ممکن است همچنان تنظیماتی نیاز باشد برای اینکه سرعت پرینت بهینه شود.

تنظیم فن خنک کننده تا حد زیادی به ویژگی های فیلامنت بستگی دارد. برخی از فیلامنت ها مانند ABS یا نایلون به خنک شدن سریع واکنش ضعیفی نشان می دهند. از سوی دیگر، خنک‌سازی سریع می‌تواند قابلیت‌های پل زدن فیلامنت های انعطاف‌پذیر را بهبود بخشد.

5. سرعت جریان را به طور دقیق تنظیم کنید

هر فیلامنت با چرخ دنده اکسترودر پرینتر شما تعامل متفاوتی دارد، بنابراین ممکن است هر بار که از یک فیلامنت جدید استفاده می‌کنید، نیاز به تغییراتی باشد. باز هم، نیاز به آزمایشاتی وجود خواهد داشت.

برای این مرحله، باید به علائم آشکار اکستروژن بیش از حد یا اکستروژن کم توجه کنید. اکستروژن بیش از حد ممکن است در تمام مراحل پرینت، رشته یا حباب ایجاد کند. اکستروژن کم ممکن است منجر به سوراخ ها و شکاف هایی شود که در لایه بالایی پرینت شما آشکارتر است.