پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS، آنچه باید بدانید

مواد زیادی در پرینت سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بدون شک آکریلو نیتریل بوتادین استایرن یا Acrylonitrile butadiene styrene که به اختصار ABS نوشته می‌شود، یکی از پرکاربردترین مواد است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS، آنچه باید بدانید

فیلامنت ABS چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS، آنچه باید بدانید

فیلامنت ABS یکی از مواد پلیمری است که در چاپ سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این محبوبیت زیاد این است که این مواد به آسانی قالب گیری می‌شود و علاوه بر آن، دوام و وزن کمی نیز دارد. دلیل دیگر برای استفاده و محبوبیت بالا این است که می‌توان آنها را در روش قالب‌گیری تزریقی (injection molded) نیز استفاده کرد.

قالب‌گیری تزریقی یا ریخته گری تزریقی، فرایندی است که در آن تولید قطعات، با تزریق مواد به یک قالب صورت می‌گیرد.

در ادامه به بررسی شرایط محیط برای دست‌یابی به بهترین پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS خواهیم پرداخت.

بررسی شرایط محیط برای دست‌یابی به بهترین پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS

اولین توصیه‌ای که می‌شود این است که تنظیم و راه‌اندازی خوب، به شکلی گسترده بر روی پرینت سه‌بعدی نهایی شما تاثیر دارد. راه‌اندازی خوب تضمین می‌کند که تنظیمات اسلایسر به درستی روی پرینت سه‌بعدی ABS  منعکس می‌شود، بنابراین مدل‌هایی کاملا زیبا و از نظر ساختاری سالم به شما ارائه می‌دهد.

نکته دیگر این است که یک محفظه (Enclosure) برای پرینتر سه‌بعدی خود تهیه کنید. هدف از استفاده از محفظه این است که چاپگر ایزوله باشد و در برابر گرد و غبار و سایر ذرات محیطی ایمن شود. نکته دیگر این است که محفظه ایزوله باعث می‌شود، دمای داخلی پرینتر ثابت بماند. اگر قصد چاپ با فیلامنت ABS را دارید، قطعا به یک محفظه نیاز خواهید داشت.

 

محفظه و ضرورت آن برای دستیابی به پرینت سه‌بعدی مناسب

ABS نسبت به سایر مواد به تغییرات دما در هنگام چاپ حساس‌تر است. بدون محفظه، نمی‌توانید تغییرات دما در نزدیکی پرینت سه‌بعدی خود را کنترل کنید. این کار منجر به تاثیر بر روی کیفیت نهایی پرینت خواهد شد. علاوه بر مطالب گفته شده، یک محفظه خوب همچنین از جریان هوا  که ممکن است منجر به چاپ ناموفق شود، جلوگیری می‌کند. نصب فیلتر چاپگر سه‌بعدی در محفظه همچنین به شما کمک می‌کند تا از شر بخارات ABS خلاص شوید که می‌تواند سمی و مضر باشد.

به صورت خلاصه، نکته اصلی این است که پرینتر سه‌بعدی خود را از محیط اطراف جدا کنید. این تضمین می‌کند که بهترین پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS را کسب کنید. انواع محفظه‌ها با ویژگی‌ها و قیمت‌های مختلف در دسترس است که می‌توانید با توجه به نیاز خود آنها را تهیه کنید.

انتخاب چسب مناسب، نکته دوم در دستیابی به بهترین نتیجه چاپ

پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS و ضرورت انتخاب چسب مناسب

نکته دوم در دستیابی به بهترین نتیجه برای پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS، انتخاب چسب مناسب است. فیلامنت ABS دوست ندارد به شیشه خالی یا حتی به یک سطح ناهموار بچسبد. این می‌تواند منجر به تاب برداشتن لایه‌های اولیه شود. گاهی اوقات، گوشه ها یا لبه ها ممکن است از صفحه مدل (build plate) چاپگر سه‌بعدی کنده شود. بنابراین، استفاده از نوعی چسبندگی برای اینکه پرینت‌های سه‌بعدی شما محکم به تخت بچسبد، ضروری است.

یک انتخاب محبوب برای چسبندگی بستر، استفاده از دوغاب ABS (ABS slurry,)،چسب یا حتی اسپری مو است. موارد گفته یک رابط بین بستر و لایه اول ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که نتیجه بهتری هنگام چاپ حاصل شود.

پرینتر سه‌بعدی خود را از رطوبت دور نگه دارید

تاثیر رطوبت در پرینتر سه‌بعدی و شیوه کنترل آن

نکات دیگر برای دستیابی به پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS، دقت به این نکته است که این مواد به شدت رطوبت را جذب می‌کند. از سوی دیگر رطوبت زیاد در فیلامنت منجر به چسبندگی ضعیف لایه و شکنندگی آن می‌شود. این کار منجر به تولید یک قطعه پرینت سه‌بعدی می‌شود که می‌تواند به راحتی جدا شود. رطوبت در فیلامنت ABS بلافاصله ظاهر نمی‌شود. در واقع، اگر مبتدی هستید، ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه شوید چه مشکلی با فیلامنت وجود دارد. اگر ABS رطوبت را جذب کرده باشد، هنگامی که از نازل خارج می‌شود می‌توانید تعدادی حباب کوچک را ببینید و حتی صدای ترکیدن آنها را بشنوید.

پس نکته مهم این است که اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می‌کنید، باید ABS را تا حد امکان خشک نگه دارید. جعبه‌های خشک یک راه عالی برای دستیابی به یک پرینت سه‌بعدی است. از طرف دیگر، حتی می‌توانید از کیسه‌های خلاء پلاستیکی (plastic vacuum bags) برای ذخیره فیلامنت استفاده کنید.

سه نکته‌ای که در بالا توضیح دادیم، مراحلی هستند که قبل از پرینت باید انجام دهید. در عناوین بعدی، مراحلی که باید به هنگام چاپ، انجام دهید را بررسی خواهیم کرد.

جمع شوندگی(Warping) پرینت سه بعدی

تنظیم دما مناسب، نکته دیگر برای دستیابی به پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS

نکته دیگر برای دستیابی به پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS و نتیجه عالی این است که دما را به درستی تنظیم کنید. ABS برای چاپ به دمای بالا نیاز دارد. برای این ماده، دمای hot end بالاتر منجر به جریان بهتر فیلامنت می‌شود و همچنین به چسبندگی قوی لایه کمک می‌کند. می‌توانید از برج‌های دما (Temperature Tower) برای یافتن محدوده دمایی دقیقی که در آن بهترین کیفیت را دریافت می‌کنید استفاده کنید، اما دمای 225 درجه سانتی‌گراد نقطه شروع خوبی است.

برج‌های دما چه کاربردی دارند؟

Temperature Tower یا برج دما، سازه‌هایی سه‌بعدی هستند که برای چاپ هر طبقه آن می‌توانید دمای مورد نظر و مناسب خود را تعیین کنید.

ABS همراه با یک نازل دمای بالاتر، به تخت (bed) گرم نیز نیاز دارد. تخت گرم شده تضمین می‌کند که ناحیه اطراف قسمت پرینت سه‌بعدی در طول فرایند چاپ سه‌بعدی گرم باقی می‌ماند. این کار اجازه می‌دهد تا قطعه به تدریج خنک شود و از تاب برداشتن یا شکافتن لایه ها جلوگیری می‌کند. دمای بستر بین 90 تا 110 درجه سانتیگراد برای چاپ فیلامنت ABS با حداقل مشکلات کافی خواهد بود.

سرعت مناسب چاپ، از دیگر مسائل مهم در چاپ سه‌بعدی است

از دیگر ویژگی‌های فیلامنت ABS این است که باید اجازه دهید به شکل مناسب خنک شود تا ترک برندارد. برای این کار مهم است که سرعت چاپ را به شکلی مناسب تنظیم کنید. سرعت چاپ زیر 20 میلی‌متر بر ثانیه برای چند لایه اول بسیار مناسب است. با جمع شدن لایه ها، می‌توانید به تدریج سرعت چاپ را افزایش دهید. سرعت چاپ برای بقیه قسمت ها باید به گونه ای باشد که اجازه دهد لایه ها به طور یکنواخت خنک شوند. سرعت بین 50-60 میلی متر بر ثانیه تقریبا تعادل خوبی بین کیفیت و زمان ایجاد می‌کند.

آخرین نکته

لطفا فن را خاموش کنید !!!

دستیابی به پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS و تاثیر فن

نکته مهم در دستیابی به پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS و نتیجه عالی این است که لطفا فن‌ها را خاموش کنید. ABS خنک کننده اجباری را دوست ندارد. اگر چه با استفاده از فن یک لایه خیلی سریع خنک می‌شود، ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری در طرح نهایی پرینت گردد. با کاهش سرعت فن تا 0 درصد می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

در این مقاله تلاش شد تا درباره پرینت سه‌بعدی با فیلامنت ABS اطلاعات بیشتری ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرینترهای سه‌بعدی با ما مانند همیشه همراه باشید.

معرفی نرم افزار راینو Rhino