سیلکون در پرینتر سه بعدی با چه دستگاهایی انجام میشود.

سیلکون در پرینتر سه بعدی : 

نرم افزار، پشتیبانی و پیش پردازش در چاپگر های سه بعدی سیلیکونی

ممکن است از پیش این چنین حدس زده باشید که به منظور انجام برش به نرم افزار مخصوصی احتیاج است تا بتوان با استفاده از آن ویژگی های این ماده‌ ی منحصر به فرد را شرح داد. نرم افزار برش به صورت مخصوص در ارتباط با چاپگر سه بعدی راه حل هایی را ارائه می دهد.

بهره گیری از ساختارهای پشتیبانی در روش های چاپ سه بعدی به منظور بهره مندی از برآمدگی های پیچیده و اشکال گوناگون ضروری است. تعدادی از روش های سیلیکونی وجود دارند که تنها به یک ماده نیاز دارند، اما تعدادی دیگر از این روش ها موادی را به عنوان پشتیبان با ماده‌ ی سیلیکونی به همراه دارند.

مرحله ی پس پردازش، حذف کردن ماده های پشتیبان و اعمال شرایط خاص به منظور هر چه محکم تر شدن بخش سیلیکونی را در بر می گیرد. قطعه های سیلیکونی پس از آماده سازی از کیفیت بالایی در سطح خود برخوردار هستند. به همین دلیل است که لازم نیست به صورت گسترده پس پردازش را انجام داد.

چاپ سه بعدی سیلیکونی برای تجهیزات سیلیکونی مانند شیر هایی که در خودرو ها به کار می رود، کاربرد دارد.

تنها با استفاده از چاپ سه بعدی است که در ارتباط با دسته های کوچک تا متوسط می توان شکل های هندسی خاص را پیاده سازی کرد. در طراحی و ساخت محصولات خاص و منحصر به فرد، چاپگر های سه بعدی سیلیکونی بیشترین کاربرد را دارند.

سیلکون در پرینتر سه بعدی :

سیلکون در پرینتر سه بعدی : Spectroplast SAM

از چاپگر های سه بعدی سیلیکونی در ساخت انواع تجهیزات بهره گرفته می شود

یکی از شرکت هایی که اقدام به تولید چاپگر های سه بعدی سیلیکونی نموده است، شرکت اسپکتروپلاست است. این شرکت در کشور سوئیس تاسیس شده است. شرکت اسپکتروپلاست در ابتدا از این فناوری تنها در راستای انجام چاپ استفاده می کرد؛ اما در اوت 2022 میلادی بود که توانست اولین دستگاه چاپگر سه بعدی سیلیکونی تولید شده توسط خود را عرضه کند.

یکی از شرکت هایی که اقدام به تولید چاپگر های سه بعدی سیلیکونی نموده است، شرکت اسپکتروپلاست است. این شرکت در کشور سوئیس تاسیس شده است. شرکت اسپکتروپلاست در ابتدا از این فناوری تنها در راستای انجام چاپ استفاده می کرد؛ اما در اوت 2022 میلادی بود که توانست اولین دستگاه چاپگر سه بعدی سیلیکونی تولید شده توسط خود را عرضه کند.

نمونه های اولیه در چاپگر های سه بعدی سیلیکونی

شرکت اسپکتروپلاست چاپگر های سه بعدی سیلیکونی را به صورت تایید شده از لحاظ پزشکی و با بهره مندی از گواهی نامه ی استاندارد جهانی (ISO) مورد استفاده قرار می دهد. در چنین شرایطی است که می توان گفت دستگاه های پزشکی مرتبط با دندانپزشکی مانند ارتز ها، پروتز ها و … از سازگاری زیستی لازم به منظور استفاده برخوردار هستند.

چاپگر های سه بعدی SAM (Silicone Additive Manufacturing) دستاوردی را تحت عنوان پلیمریزاسیون VAT به همراه سیلیکون خشک شده مورد استفاده قرار می دهند. شرکت SAM ادعا می کند که فرآیند مورد استفاده ی آن با دقت بالایی طراحی و ایجاد شده است.

این شرکت دقت این فناوری را تقریبا 0.1 میلی متر معرفی می کند. به منظور ساخت قطعات با درجات سختی گوناگون (از A20 تا A60) می توان از این نوع از فناوری بهره برد.

شرکت اسپکتروپلاست تعدادی از سیلیکون های مورد استفاده خود را به عرضه در بازار اختصاص می دهد. از جمله ی این سیلیکون ها می توان به TrueSil و Madura اشاره کرد. بین محصولات نامبرده شده، خاصیت های گوناگونی وجود دارد. تفاوت اساسی میان این محصولات، انعطاف پذیری است.

سیلکون در پرینتر سه بعدی :

سیلکون در پرینتر سه بعدی : 
شرکتی که چاپگر های سه بعدی Carbon را تولید می کند، همه ی مواد موجود در فراگرد پلیمریزاسیون VAT را فرموله می سازد. این شرکت از ماده ی سیلیکونی با نام SIL 30 به منظور تماس ایمن با پوست استفاده می کند.

از خصوصیات SIL 30 که یک الاستومر نرم است، می توان به نرم بودن، مقاومت بالا در برابر پاره شدن و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. تا کنون ترکیب این ماده به صورت دقیق نشر نیافته است. هرچند اطلاعات فنی مربوط به آن خاصیت های شیمیایی و مکانیکی آن را نمایش می دهد.

تنها چاپگر های سه بعدی کربن هستند که از SIL 30 استفاده می کنند. SIL 30 نیز بر مبنای فناوری ساخته شده است که آن را سنتز نور دیجیتال یا DLS می نامند. جالب است بدانید DLS خود نوعی از انواع پلیمریزاسیون VAT است.

این محصول که در شرکت کربن تولید می شود، به منظور تولید پوشاک مورد استفاده قرار گرفته است. این شرکت همچنین از خدمات چاپ سه بعدی تحت عنوان های Fast Radius و Xometry بهره می برد.

Desktop Health EnvisionTec Bioplotter

سیلکون در پرینتر سه بعدی :

سیلکون در پرینتر سه بعدی : 
یکی از شرکت هایی که در چاپ سه بعدی از دو نوع سیلیکون بهره می برد، شرکتی در ایالات متحده با نام Desktop Health است. این شرکت یکی از شرکت های زیر مجموعه ی شرکت Desktop Metal به شمار می رود. شرکت Desktop Metal محصولات مرتبط با پزشکی را تولید می کند.

در سال 2000 میلادی، D3-Bioplotter مورد بهره برداری قرار گرفت. این قابلیت از سطح های عملکردی Developer، Manufacturer و Starter برخوردار است.

با بهره گیری از فشار مکانیکی یا هوا، سیلیکون پخش می شود. در مرحله ی بعدی یک جسم سه بعدی تولید می شود. سپس این جسم را با تابش اشعه ی فرابنفش آماده می کنند.

تمامی مدل های طراحی شده به صورت استریل و سازگار با محیط زیست ایجاد می شوند. پیش از استفاده از آن ها باید دانست که از استاندارد های مربوط به آزمایش های بالینی برخوردار هستند. با استفاده از این دستگاه ها می توان اندازه های محصولات را تا 192.4 اینچ مکعب پوشش داد.

در استفاده از D3-Bioplotters باید دانست که با استفاده از نرم افزار های مخصوص می توان تمامی مولفه های مربوط به چاپ از قبیل سرعت، فشار و دما را به کاربران ارائه کرد.

با استفاده از D3-Bioplotter می توان سیلیکونی را مورد استفاده قرار داد که از وسایل را با سطح سختی متوسط چاپ می کند، یا سیلیکونی که در چاپ برای تولید دستگاه های پزشکی کاربرد دارد. نام این قابلیت ها به ترتیب D3-Bioplotter Silicone TG و D3-Bioplotter UV Silicone 60A M است.

شرکت Desktop Health همزمان با دست یابی به اختراع EnvisionTEC توانست D3-Bioplotter را نیز تولید نماید و مورد استفاده قرار دهد.

InnovatiQ LiQ 320

سیلکون در پرینتر سه بعدی :

سیلکون در پرینتر سه بعدی : 
استفاده از لاستیک سیلیکون مایع توسط چاپگر سه بعدی LiQ 320 به منظور تولید برخی قطعات صورت می پذیرد. این محصول توسط شرکتی آلمانی به نام InnovatiQ تولید می شود. این شرکت استفاده از نمونه های اولیه و دیگر نمونه ها را با برخورداری از کیفیتی قابل قبول و با بهره گیری از قالب گیری تزریقی در نظر دارد.

در زمان ارسال فایل دیجیتالی به چاپگر سه بعدی، شاهد خروج لایه ای از ماده های سیلیکونی با خاصیت بالای چسبندگی هستیم. پس از این مرحله، تولید گرما در اثر استفاده از لامپ های هالوژن داخلی به وقوع می پیوندد. این کار به منظور فعال نمودن اتصال عنصر های مایع به صورت عرضی و در سطح مولکولی صورت می پذیرد.

تا زمانی که بخش مورد نظر به تولید کامل برسد، این روند ادامه پیدا خواهد کرد. پس از آن که مراحل چاپ به پایان رسید، بدون تاخیر و یا پس پردازش و نیز به صورت کارآمد از آن بهره گرفته می شود.

دستگاه LiQ 320 از لاستیک سیلیکون مایع InnovatiQ 3D 3335 (LSR) به منظور چاپ سه بعدی بهره می برد. لاستیک سیلیکون مایع InnovatiQ 3D 3335 (LSR) به منظور برخورداری از مزیت های پردازش چاپ سه بعدی و طراحی آن همراه با مزیت های عملکرد الاستومر های سیلیکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

Silastic 3D 3335 یکی از موادی است که در برابر اشعه ی ازن و فرابنفش از مقاومت بالایی برخوردار است. از این ماده در راستای تولید اجزای کفش، بدنه های محصولات، انواع مهر و موم ها و دیگر خدمات مربوط به تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

به منظور تولید محصولات با رنگ های مختلف می توان از کیت های Smartcoloring بهره گرفت. در نظر داشته باشید که شرکت InnovatiQ فناوری که در حال حاضر استفاده می کند را در سال 2021 میلادی از شرکت RepRep واقع در کشور آلمان تهیه نموده است.

حداقل ضخامتی که در لایه ها در چاپ سه بعدی به کار می رود، بین 0.22 تا 0.9 میلی متر است.

سیلکون در پرینتر سه بعدی :