یکی از ناامیدکننده ترین موارد در پرینت سه بعدی ، تجربه شکسته شدن فیلامنت در اکسترودر پرینت سه بعدی و عدم امکان خارج کردن آن است. به همین دلیل است که امروز این مقاله را برای کمک به شما در حل این مشکل و یادگیری نحوه حذف فیلامنت شکسته از پرینتر سه بعدی خود نوشتم.

بهترین راه برای شکسته شدن فیلامنت در اکسترودر ، برداشتن لوله PTFE و بیرون کشیدن رشته به صورت دستی است. از بین بردن این امر باید آسان باشد زیرا رشته هنوز از طریق لوله Bowden متصل است ، اما در غیر این صورت ، باید در اکسترودر شل باشد ، که با استفاده از موچین یا دم باریک یا هر وسیله دیگر که قابل جدا شدن است می توان استفاده کرد.

شکسته شدن فیلامنت در اکسترودر

علل گیرکردن فیلامنت در لوله PTFE یا شکسته شدن آن :

برخی از دلایل اصلی که باعث شکسته شدن فیلامنت در اکسترودر و لوله می شود در زیر توضیح داده شده است. دانستن دلایل به شما کمک می کند تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

  • فشاربیش از حد مکانیکی در قسمت چرخ دنده

قرقره فیلامنت باید مستقیماً فشار مستقیم زیادی را تحمل کند زیرا مدت زمان زیادی در اطراف حلقه پیچ خورده است. بیشتر فیلامنت در حین پرینت سه بعدی شکسته می شود که در قرقره قرار می گیرد یا دارای انعطاف پذیری کم است به همین دلیل تحت استرس شدید می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. قسمت هایی از فیلامنت ها که به صورت صاف نگه داشته می شوند ، شکنندگی بیشتری دارند.

  • جذب رطوبت توسط فیلامنت مورد استفاده

فیلامنت ها معمولاً رطوبت را جذب می کنند ، به همین دلیل طبق تجربه توصیه می شود فیلامنت را در محلی نگه دارید که بتوان میزان جذب رطوبت را کاهش داد.

بسیاری از کاربران پرینتر سه بعدی با قرار دادن آن در کیسه پلاستیکی بزرگی که دارای دریچه ای برای بیرون کشیدن هوا است ، از شکستن رشته خود جلوگیری می کنند.

این یک مورد عالی است زیرا احتمال شکستن فیلامنت در زیر دنده اکسترودر را کاهش می دهد. البته لازم به ذکر است یکی از دلایلی که باعث افزایش احتمال شکستگی و جذب رطوبت می شود نگهداری و انبار کردن فیلامنت در شرایط نامناسب می باشد.

  • با استفاده از فیلامنت کم کیفیت

مارک های فیلامنت های زیادی در بازار موجود است ، بسته به روند ساخت برخی از آنها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دیگران دارند.

فیلامنت های جدید و تازه میزان کشش بالایی را نشان می دهد که به آنها اجازه می دهد راحت تر خم شوند اما با گذشت زمان مستعد شکستگی می شوند.

با نگاهی به کیفیت چاپ بزرگ ، فیلامنت های بی کیفیت که از تولید یکنواخت مراقبت نمی کنند ، احتمالاً مشکل شکستن را دارند.

شکسته شدن فیلامنت در اکسترودر
نحوه دمونتاژ کردن لوله PTFE  :
شکسته شدن فیلامنت در اکسترودر

بسته به شرایطی که فیلامنت شکسته است ،  Bowden را فقط از سر پرینت یا در هر دو طرف جدا کنید. سپس نازل را تا دمای 200 درجه گرم کرده و فیلامنت را بیرون بیاورید. این تمام کاری است که باید انجام دهید، نیازی به انجام کارهای بیشتر نیست.

ابتدا باید گیره ها را از هر دو انتها از لوله Bowden بردارید ، سپس می توانید به صورت دستی فیلامنت را فشار دهید یا بیرون بکشید تا محکم نگه داشته شود ، سپس آن را بردارید.

بسته به عمق فیلامنت، ممکن است لازم باشد کارهای بیشتری انجام دهید.

شما می توانید فیلامنت را با استفاده از هر ابزاری مانند قطعه دیگری از فیلامنت یا سیم نازک و یا مفتول به صورت دستی بردارید. طول ابزار باید 5 تا 6 سانتی متر و نازک در حدود 1 تا 1.5 میلی متر باشد. اکنون:

ابزاری را که انتخاب کرده اید از قسمت فوقانی اکسترودر عبور داده و آن را از طریق اکسترودر بالای فیلامنت شکسته فشار دهید.

شکسته شدن فیلامنت در اکسترودر

فشار دادن ابزار را ادامه دهید تا زمانی که ببینید همه فیلامنت شکسته خارج شده و نازل کاملاً تمیز شده است.

اگر فیلامنت در محلی که فیلامنت را نمی توان با استفاده از سیم جدا کرد شکسته است ، باید:

  1. نازل را تا دمای 200 درجه سانتیگراد گرم کنید.
  2. با استفاده از موچین یا انبردست فیلامنت را خارج کنید.
  3. فیلامنت را به آرامی از اکسترودر خارج کنید.
  4. به کشیدن ادامه دهید تا کاملا از لوله PTFE خارج شود.

امیدوارم این مقاله براتان مفید واقع شده باشد و در مواجه با این مشکل کمکتان کند ، با ما در ادامه مقالات و بررسی مشکلات دیگر پرینتر سه بعدی همراهی کنید .