فیلامنت های رنگی

در این مقاله به بررسی انواع فیلامنت های رنگی و کاربرد آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم علاقمند به بررسی ساختار انواع فیلامنت در پرینتر های سه بعدی هستید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

فیلامنت شب نما

فیلامنت شب نما مکانیسم عملکرد پیچیده ای ندارد. نحوه عملکرد این فیلامنت در دستگاه پرینتر اینگونه است که شما باید وسیله ای که می خواهید از آن پرینت سه بعدی بگیرید را مدتی در نور بگذارید و سپس سوئیچ را تکان داده تا نور سبز را مشاهده نمایید. البته در تمامی موارد، نور سبز مشاهده نمی شود. فیلامنت، رنگ های دیگری هم دارد که عبارتند از؛ آبی، قرمز، صورتی، زرد و نارنجی.

 

فیلامنت رنگی

اطلاعات بیشتر در مورد فیلامنت های شب نما 

فیلامنت شب نما در پرینتر های سه بعدی به وسیله مواد فسفرسانس که بر پایه PLA یا ABS هستند، کار می کند. استفاده از مواد فسفرسانس سبب می شود تا فیلامنت شب نما بتواند در تاریکی، فوتون ها (ذرات نور) را جذب کرده و سپس منتشر نماید. در پرینتر های سه بعدی که از مواد فسفرسانس در فیلامنت خود استفاده می کنند، اگر محتوا پرينت گرفته شده را مدتی جلو نور خورشید بگذاریم و سپس آن را به مکانی تاریک منتقل کنیم، خواهیم دید که محتوا پرينت شده در تاریکی می درخشد. علت این درخشش، ماده فسفرسانس می باشد که در فیلامنت استفاده شده است. فیلامنت ها در پرینتر سه بعدی، به صورت دائم با نازل در تماس هستند. در صورتی که در پرینتر شما از فیلامنت شب نما استفاده شود و جنس نازل نیز برنجی باشد، پس از گذشت مدتی نازل فرسوده خواهد شد. برای جلوگیری از فرسایش نازل توسط فیلامنت شب نما، باید از نازلی با جنس فولاد سخت استفاده نمایید.

محصولات تولیدی توسط فیلامنت مغناطیسی، قابلیت جذب توسط آهنربا را دارند.

 موارد استفاده از فیلامنت های شب نما در پرینتر سه بعدی

همانگونه که گفتیم، نور سبز در فیلامنت به واسطه ماده ای به نام فسفرسانس ایجاد می شود. این ماده سبب درخشش محصولات تولیدی پرینتر سه بعدی می گردد. این محصولات در ساخت لوازم تزئینی، اسباب بازی ها و جواهرات بدل کاربرد های بسیاری دارد.

مزایا و معایب استفاده از فیلامنت شب نما:

مزایا: زیبایی محصول تولیدی (در تاریکی می درخشد)

معایب: سبب ساییدگی و خراب شدن نازل های برنجی می شود.

فیلامنت رنگی

فیلامنت مغناطیسی چیست؟

فیلامنت مغناطیسی چیست؟

یکی دیگر از انواع فیلامنت های مورد استفاده در پرینتر سه بعدی، فیلامنت مغناطیسی نام دارد. این فیلامنت ها بر پایه PLA و یا ABS ساخته می شوند و در ساختار آنها از آهن پودر شده نیز استفاده می شود.

فیلامنت های مغناطیسی علیرغم اسمی که برای آنها انتخاب شده است، فرومغناطیس هستند. این نوع فیلامنت ها به میدان مغناطیسی جذب می شوند اما خود میدان مغناطیسی ندارند. به عبارت دیگر، محصولات چاپ شده ممکن است جذب آهنربا شوند اما در واقع آهنربا نیستند.

موارد استفاده از فیلامنت مغناطیسی در پرینتر سه بعدی

اگر می خواهید که محصول تولید شده به یک جسم مغناطیسی بچسبد، از این نوع فیلامنت در پرینتر سه بعدی خود استفاده کنید. این نوع فیلامنت ها، مزایا و معایب خود را دارند. از مزایای این فیلامنت می توان به خاصیت مغناطیسی و ظاهر زیبای محصول تولیدی اشاره کرد. قیمت گران فیلامنت مغناطیسی نیز از جمله معایب آن به حساب می آید.

فیلامنت تغییر رنگ چیست؟

یکی دیگر از انواع فیلامنت، که در سال های نه چندان دور کاربرد فراوانی داشت، فیلامنت تغییر رنگ نام دارد. در دهه هشتاد میلادی از این نوع فیلامنت ها در تولید تی شرت هایی استفاده می شد که با توجه به دمای بدن تغییر رنگ می دادند.

محصولات تولیدی توسط این فیلامنت ها معمولا می توانند دو رنگ (بنفش و صورتی، آبی و سبز، زرد و سبز) را پوشش دهند. فیلامنت تغییر رنگ نیز همانند سایر فیلامنت ها بر پایه PLA و ABS ساخته می شود.

این نوع فیلامنت ها در تولید قاب های تلفن، اسباب بازی ها و ظروف مختلف نقش دارند. یکی از معایب این فیلامنت ها، تمایل به اشتغال پذیری بالا در محصولات تولیدی است. 

فیلامنت رنگی

متن سربرگ خود را وارد کنید

فیلامنت سفال/ سرامیک چیست؟

آخرین نمونه از انواع فیلامنت ها، سفال/سرامیک نام دارد. در اکثر فیلامنت ها از پلاستیک به عنوان یک ماده اولیه غالب استفاده می شود اما در فیلامنت سفال/ سرامیک، پلاستیک وجود ندارد. این نوع فیلامنت، مخلوطی از خاک رُس و پلیمر می باشد.

فیلامنت سفال/ سرامیک مانند سایر انواع فیلامنت ها، پرکاربرد نیست. در صنایعی مانند ساخت ظروف سفالی به علت مقاومت خوب در برابر گرما از این نوع فیلامنت ها استفاده می شود.

با استفاده از این فیلامنت می توانید تعداد زیادی ظروف سفالی دست ساز داشته باشید که از نظر اندازه و شکل کاملا مشابه همدیگر هستند.

در مجموع مزایا و معایب استفاده از فیلامنت سفال/ سرامیک را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

مزایا: مقاومت گرمایی بالا، تولید محصولات ظریف و هم اندازه 

معایب: قیمت بسیار بالای فیلامنت 

فیلامنت رنگی

در بازار فروش قطعات و لوازم پرینتر های سه بعدی، فیلامنت های متنوعی یافت می شود. هر کدام از این فیلامنت  ها کاربرد خاصی در صنعت دارند. بعضی از آنها جهت زیبایی محصولات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند و برخی دیگر کاربرد های فنی و مهندسی دارند. هر کدام از این فیلامنت ها دارای مزایا و معایبی خاص هستند. شما در هنگام خرید فیلامنت باید به نوع استفاده ای که از پرینتر سه بعدی خود دارید، دقت نمایید. همچنین بعضی از فیلامنت ها سبب فرسایش و خرابی نازل برنجی پرینتر می شوند. بنابراین اگر در پرینتر شما از نازل برنجی استفاده شده است، باید به این نکته نیز توجه کنید.