پرینت با فیلامنت PETG پلی آستر

فیلامنت PETG مخفف پلی اتیلن ترفتالات (با اصلاح گلیکول) است که یکی از رایج ترین پلیمرهای امروزی است.

این ماده برای ساخت بطری آب ، بسته بندی مواد غذایی و تعداد بیشماری از موارد معمول پلاستیکی استفاده می شود. این ماده در فرآیندهای شکل دهی حرارتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند با الیاف شیشه ترکیب شده و رزینی ایجاد کند که در دنیای مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر غذاها و نوشیدنی ها با استفاده از PET نیز تحویل و بسته بندی می شوند. به طور خلاصه ، در بسیاری از محصولات مصرفی استفاده می شود ، به طوری که لیست همه آنها بسیار زیاد است.

پلاستیک PETG به عنوان فیلامنت پرینت سه بعدی ، ارزش خود را به عنوان یک ماده با دوام و استفاده آسان اثبات کرده است. به عبارت دیگر ،

این ماده کاربردی ترین ویژگی های رشته ABS (سختی و خواص مکانیکی قطعات عملکردی) را با سهولت چاپی که رشته PLA ارائه می دهد ، ترکیب می کند.

فیلامنت PETG ماده ای است برای پرینت سه بعدی با خواص بسیار سخت . این فیلامنت در استحکام فوق العاده بالا است و می تواند به چاپ های بسیار محکم و قوی دست یابد. جمع شدگی یا اصطلاحا شیرینکیج بسیار کمی دارد و این امر برای سطوح بزرگتر مسطح مناسب است. PETG یک جایگزین مناسب برای ABS و PLA است ، استحکام بالاتر ، جمع شدگی کمتر و سطحی صاف تر.

PETG رایج ترین شکل PET است که برای فیلامنت های پرینت سه بعدی استفاده می شود.

G مخفف اصلاح شده با گلیکول است و این باعث می شود رزین حاصل شفاف تر و شکننده تر از PET خام باشد. PET خام معمولاً برای چاپ سه بعدی استفاده نمی شود. PETE ، PETP ، PETT و PET-P نسخه های اصلاح شده PET هستند (کوپلیستر نامیده می شوند) ، اما تا کنون متداول ترین ماده مورد استفاده در پرینت سه بعدی PETG است.

فیلامنت PETG

PETG آینده فیلامنت های PLA

چاپ سه بعدی با PETG بسیار محبوب است زیرا فیلامنت با مزایای گسترده ای همراه است.

این باعث می شود PETG در مقایسه با سایر مواد چاپ سه بعدی که موجود است ، گزینه جذابی باشد. چاپ با PETG ویژگی ها و مزایای بسیاری را به همراه دارد و در واقع معایب زیادی وجود ندارد. با این وجود معایب کوچکی وجود دارد که قابل شناسایی است.

از آنجا که مواد براق است ، آن را مستعد خراشیدن می کند ، در حالی که نور ماورا UV بنفش باعث ضعیف شدن مواد می شود.

یافتن تنظیمات مناسب برای چاپ می تواند به برخی از موارد آزمون و خطا نیاز داشته باشد. با وجود این ، به محض شناسایی تنظیمات مناسب (نکات موجود در این مقاله را دنبال کنید) ، چاپ بسیار ساده می شود. در زیر ویژگی های PETG را ذکر کردیم.

فیلامنت PETG

استفاده از پرینتر سه بعدی مناسب برای فیلامنت پرینت سه بعدی PETG

بعضی از پرینتر ها ، ویژگی هایی دارند که مابقی ندارند و برخی از الزامات خاص برای پرینت PETG وجود دارد.

برای پرنیت PETG ، پیرینتر شما باید به Hot end ای مجهز باشد که بتواند حداقل به دمای 235 درجه سانتیگراد برسد.

در حالت ایده آل ، شما می خواهید به حدود 255 درجه سانتیگراد برسید ، اما ممکن است 235 درجه سانتیگراد برای برخی از فیلامنت های PETG کافی باشد.

به خاطر داشته باشید که هر فیلامنت منحصر به فرد است و ممکن است به دمای کمی بالاتر یا پایین تر نیاز داشته باشد.

و هر پرینتری امکان چاپ این فیلامنت رو ندارد یکی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است پیش بیایید می توند در اکسترودر های BOWDEN اتفاق افتد ، باید این نکته اشاره کرد که لوله های PTFE (پایپ سفیدرنگ نازل اکسترودر) که در بسیاری پرینترهای FDM وجود دارد، در دمای 240 درجه سانتیگراد دچار افت و تغییر شکل میشوند.

بنابراین با توجه به زمان اضافه لازم برای پرینت نایلون ممکن است این لوله ها دچار ایراد شوند. البته قبل از پرینت با شرکت سازنده پرینتر خود تماس بگیرید و در این رابطه پرس و جو کنید.

فیلامنت PETG

مزایای PETG​

  • خواص فیزیکی

یکی از مهمترین مزایای PETG خصوصیات فیزیکی آن است. کوپلیمر بودن PET به این معنی است که PETG بسیاری از نقاط قوت بسیار مطلوب PET را حفظ می کند. این ماده نه تنها بسیار سبک وزن است ، بلکه PETG در برابر ضربه مقاوم و انعطاف پذیر است.

کمی نرم تر از PET ، ABS یا PLA است که شکستن آن را دشوارتر می کند اما در برابر سایش نیز حساس تر است.

PETG همچنین در برابر آب مقاوم است و همچنین مقاومت شیمیایی زیادی دارد.

  • شرایط پرینت

تنظیمات مناسب برای فیلامنت PETG می تواند کمی مشکل باشد ، اما به محض اینکه همه چیز به درستی تنظیم شود ، PETG با چسبندگی عالی در محور Z بسیار خوب پرینت می شود.

PETG به خوبی به لایه پایه می چسبد ، اگرچه در بعضی موارد خیلی خوب می چسبد اما حذف آن دشوار است! به همین دلیل ، همچنین به عنوان یک ساختار مناسب برای ساپورت نیست.

PETG جمع شوندگی(شرینکیج) بسیار کمی را نشان می دهد بنابراین برای چاپ قطعات بزرگ مناسب است.

PETG هنگام چاپ بدون بو است اما هنوز باید اطمینان حاصل کنید که در یک منطقه با تهویه مناسب پرینت سه بعدی را انجام می دهید .

  • ایمن برای مصارف غذایی

فیلامنت PETG به طور کلی برای  مواد غذایی بی خطر محسوب می شود. PETG اغلب در ظروف غذا و نوشیدنی استفاده می شود.

CHDM PETG کم اغلب برای بطری های نوشابه استفاده می شود زیرا انعطاف پذیرتر از PET است. رزین PETG برای تماس با مواد غذایی مورد تأیید FDA قرار گرفته است ، اما این ممکن است در تولید کنندگان و فیلامنت های مختلف بسته به مواد افزودنی مورد استفاده متفاوت باشد.

همیشه اطلاعات ایمنی را بررسی کنید. هنگامی که محصولات پرینت سه بعدی که با غذا و نوشیدنی در تماس هستند همیشه باید به یاد داشته باشید که باکتری ها می توانند به راحتی در برجستگی های کوچک که در محصولات پرینت سه بعدی جمع شوند.

استفاده از درزگیر یا اپوکسی بی خطر در مصارف غذایی می تواند به جلوگیری از این تجمع کمک کند.

فیلامنت PETG

معایب PETG​

  • شرایط پرینت

در حالی که PETG یک ماده بسیار محکم است ، اما با این وجود تمایل دارد که برای چاپ پل های بین قطعات مشکل ایجاد کند ، زیرا PETG چاپ شده اغلب افت می کند. خنک سازی فعال و سرعت چاپ و دمای کمی پایین تر می تواند به کاهش این کمک کند.

PETG همچنین به دلیل ایجاد رشته و تراوش در معرض تولید موهای نازک روی سطح چاپ است. نکته مهم هنگام چاپ با PETG وضوح آن است.

در حالی که این معمولاً به عنوان یک مزیت تلقی می شود ، اما همچنین باعث ایجاد هرگونه نقص در لایه های داخلی چاپ شما می شود.

اما در چه صنایعی از PETG استفاده می شود ؟

PETG یک ماده همه جانبه خوب برای چاپ سه بعدی است و این بدان معنی است که آن را از بسیاری از فیلامنت های دیگر که در دسترس هستند متمایز می کند. انعطاف پذیری، قدرت و دما و مقاومت در برابر ضربه آن را به اولین انتخاب برای بسیاری از صنایع می سازد. برای آن دسته از اشیاء که می تواند تحت استرس پایدار یا ناگهانی قرار داده, مانند قطعات مکانیکی, قطعات پرینتر سه بعدی و اجزای محافظ, PETG گزینه مناسب است.

صنعت پزشکی به شدت متکی به PETG است و این به دلیل طیف گسترده ای از خواص آن است. دوام PETG باعث می شود آن را مناسب برای ابزار، تجهیزات پزشکی و پروتز.

 همچنین در طیف گسترده ای از رنگ های شفاف یافت می شود و تمام اجسامی که چاپ می شوند پایان براق دارند. بنابراین، آن را به انتخاب ایده آل برای بخش هایی که نیاز به اثبات شفاف یا خرد کننده دارند، می سازد. در واقع، بسیاری از صنایع در حال حاضر نسبت به انتخاب PLA و ABS کمی مردد تر هستند و تمایل بیشتری به انتخاب PETG دارند .

فیلامنت PETG

5 نکته درباره نحوه پرینت مناسب PETG

وقتی نوبت به پرینت با فیلامنت PETG می رسد ، شناخت نقاط قوت و ضعف مهم است ، اما همچنین باید بدانید که چگونه می توانید از این فیلامنت بیشترین بهره را ببرید. مهم است که هنگام تصمیم گیری برای شروع پرینت سه بعدی با PETG ، موارد احتمالی را در نظر بگیرید ، بنابراین می دانید چه انتظاری دارید. برای کمک به شما در زمینه چاپ سه بعدی رشته PETG ، ما 5 نکته در مورد استفاده از رشته PETG را به شما ارائه می دهیم:

  1. درجه حرارت مناسب

PETG دارای نقطه ذوب بالاتری نسبت به PLA است و بنابراین ، توصیه می شود دمای اکسترودر در جایی بین 210 تا 250 درجه سانتیگراد تنظیم شود. اطمینان از اینکه دمای صفحه ساخت بین 80 تا 100 درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد بسیار مهم است.

  1. استفاده از فن

هنگام چاپ با PETG ، باید از فن خنک کننده استفاده کنید. این به این دلیل است که فن در انتهای گرم (نازل) رشته را خنک می کند و به جمع شدن کمک می کند. خنک سازی سریع باعث می شود که چاپ شما جزئیات داشته باشد ، بدون هیچ رشته یا لکه ای. ما توصیه می کنیم برای PETG لایه اول یا دو لایه بدون فن روشن (با دمای بالاتر به چسبندگی لایه فوق العاده قوی کمک می کند) و فن کامل آن را پرینت کنید.

  1. کیفیت خوب لایه اول

درست  پرینت گرفتن اولین لایه برای یک نتیجه نهایی موفق ضروری است. بدون آن احتمالاً نیاز به چاپ مجدد قطعه خواهید داشت ، بنابراین این نکات را در نظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که هیت بد (Heat Bed) پرینتر به درستی کالیبره شده باشد. ترجیحاً با استفاده از کالیبراسیون خودکار ، به حداقل رساندن خطر یک اشتباه انسانی است. بهترین سطح برای چاپ پلاستیک PETG صفحه ساخت PEI است. در پایان پایین قطعه صاف و مانند شیشه است. پس از اتمام فرآیند خنک سازی ، می توان قطعه پرینت شده سه بعدی را با کمترین تلاش از سطح چاپ برداشته و در نتیجه سطح زیرین تمیز و صاف باشد.

فیلامنت PETG

        4. سرعت پرینت قطعه

سرعت توصیه شده برای پرینت سه بعدی با PETG بین 60 تا 100 میلی متر در ثانیه است. وقتی با سرعت بیشتری چاپ می کنید ، می تواند روی کیفیت چاپ سه بعدی تأثیر منفی بگذارد. وقتی می خواهید نتیجه نهایی با کیفیت بالاتر باشد ، می توانید تصمیم بگیرید که کمی آهسته تر ، بین 30 تا 60 میلی متر در ثانیه چاپ کنید.

      5. نازل پرینتر سه بعدی را تمیز کنید

هنگام چاپ با PETG ، گاهی اوقات ممکن است حباب های فیلامنت به نازل بچسبند و سپس در قسمت دیگری از چاپ ، جایی که قرار نیست باشد ، قرار گیرند. اگر این اتفاق بیفتد خنک و سفت می شود و سپس نازل به درون آن برخورد می کند. نتیجه معمولاً یک تغییر لایه است که می تواند برای چاپ ضرر داشته باشد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که نازل تمیز باقی بماند .

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد ،ما در مجموعه KING3D با توجه به نیاز مشتریان و با توجه توانایی ایجاد شده در این مجموعه پرینت های با کیفیت و با تنوع بسیار بالا با فیلامنت های متنوع همچون PLA،ABS،PETG و … را برای مشتریانمان پرینت سه بعدی می گیریم .

فیلامنت PETG