معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC

اگر علاقه دارید که درباره کنترل عددی کامپیوتر یا CNC و بهترین نرم‌افزارهای CNC اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان با ما همراه، و به بهترین منبع اطلاعاتی دسترسی داشته باشید. اما قبل از آن CNC مخفف computer numerical control می‌باشد. و در فارسی به کنترل عددی کامپیوتر ترجمه شده است. این روش به صورت کلی فرایند کنترل خودکار ماشین است. و به این مفهوم اشاره دارد که یک مدل در کامپیوتر طراحی می‌شود و سپس از طریق نرم‌افزارهای مختلف، به مختصات و دستورالعمل‌های زبان برنامه نویسی G-code که راه ارتباط با CNC است تبدیل می‌شود. به گونه‌ای که یک ماشین می‌تواند آن را بفهمد و دستور موردنظر را اجرا کند.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

فرآیند کامل با ایجاد مدل و با استفاده از نررم‌افزارها طراحی دو‌بعدی و یا سه‌بعدی آغاز می‌شود. پس از آن برای تعیین مسیر ابزار (toolpath) از CAM یا تولید به کمک کامپیوتر استفاده می‌شود.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

Cam چیست؟

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

Computer Aided Manufacturing (CAM) یا تولید به کمک کامپیوتر، فرایند استفاده از کامپیوتر و ماشین‌آلات کنترل شده برای خودکار سازی فرایند تولید است. و در واقع نرم‌افزاری است که به ماشین شیوه ساخت محصول با استفاده از مسیر ابزار را می‌گوید.

در ضمن toolpath یا مسیر ابزار به معنی مجموعه‌ای از مکان‌های مختصاتی است که یک ابزار، برش آنها را دنبال می‌کند.

اگرچه از نظر تئوری می‌توانید مدل را با استفاده از یک دستگاه CNC مرحله برش دهید، همیشه خوب است که از طریق شبیه‌سازی، مسیر برش را بررسی کنید و از بدون نقص بودن آن اطمینان حاصل کنید. وقتی همه چیز بررسی شد و زمان برش قطعه فرا رسید، به نرم‌افزار کنترلی نیاز دارید که از طریق G-code به دستگاه CNC بگویند چه کاری انجام دهد.

پس با توجه به آنچه گفته شد، در هر مرحله از فرآیند، داشتن نرم‌افزار مناسب، کلیدی است. در این مقاله، ما بهترین نرم‌افزارهای CNC که باعث ساده سازی کل فرایند می‌شوند را معرفی خواهیم کرد. در عنوان بعدی معیارهایی که برای انتخاب این نرم‌افزارها استفاده کردیم را توضیح خواهیم داد.

تبدیل فرمت STL به STEP

معیارهای استفاده شده برای معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC

نرم‌افزارهای CNC زیادی در بازار وجود دارند، پس لازم بود که انتخاب‌های خود را محدود کنیم. به همین دلیل از معیارهای زیر برای تعیین بهترین نرم‌افزارها استفاده کردیم.

معیار اول تجربه کاربری و نظرات مثبت است. user experience یا تجربه کاربری، نحوه تعامل یک کاربر با محصول است که شامل سودمندی و سهولت استفاده و کارایی است. به صورت طبیعی هر نرم‌افزاری که این ویژگی‌ها را داشته باشد، از سوی کاربران رتبه بهتری کسب خواهد کرد.

مورد بعدی برای انتخاب بهترین نرم‌افزارهای CNC ویژگی‌ها خود نرم‌افزار است. به عنوان مثال، برای نرم‌افزار مدل‌سازی، امکان مدل‌سازی دو‌بعدی و سه‌بعدی به عنوان معیار انتخاب در نظر گرفته شد. و برای نرم‌افزار کنترل، ویژگی‌هایی مانند تجسم در زمان واقعی فرآیند کنترل و رابط کاربری بسیار مهم بود.

پس با توجه به این ویژگی‌ها به توضیح اولین مرحله از پروژه CNC می‌پردازیم.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل
معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

مدل‌سازی (MODELING)، اولین مرحله از پروژه CNC

فرآیند مدل‌سازی، اولین مرحله از هر پروژه CNC است، چون در هر پروژه‌ای نیاز به یک مدل برای برش دارید. می‌توانید از مدل‌های موجود استفاده کنید یا مدل‌های خود را ایجاد کنید. در ضمن برای CNC، امکان استفاده از مدل‌های دو‌بعدی یا سه‌بعدی وجود دارد.

از طرف دیگر، مدل‌سازی سه‌بعدی مزایایی مانند امکان پیش نمایش مونتاژ و کار با عمق‌های مختلف برش را ارائه می‌دهد. همچنین امکان طراحی مدل‌های پیچیده‌تر و با جزئیات بیشتر را به کاربران می‌دهد.

اکنون با این مقدمه نسبتا طولانی و توضیحات کامل به معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی می‌پردازیم.

Fusion 360، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای CNC

Fusion360 یکی از محبوب‌ترین و بهترین نرم‌افزارهای CNC موجود است و ویژگی‌های برتر زیادی دارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به مدل‌سازی دو‌بعدی و سه‌بعدی، assembling و بسیاری از گزینه‌های برای ارائه تجربه بهتر مدل‌سازی CNC اشاره کرد. همچنین از فرآیند CAM با رابطی که بسیار بصری است پشتیبانی می‌کند.

این برنامه توسط Autodesk تولید شده است و اخیرا نسخه رایگان و ویژگی‌های آن تغییر پیدا کرده‌ است تا از کاربردهای تجاری آن جلوگیری شود. در واقع این برنامه هم به صورت رایگان و هم با پرداخت هزینه و به صورت حرفه‌ای با ویژگی‌های برجسته در دسترس است. از سوی دیگر به دلیل محبوبیت زیاد، آموزش‌های زیادی در سطح اینترنت وجود دارند که باعث تسهیل فرایند یادگیری و همچنین پشتیبانی می‌شوند.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

ویژگی‌ها: مدل‌سازی، assembling، CAM، شبیه‌سازی، ویرایشگر G-code

SolidWorks نرم‌افزاری سنگین برای استفاده تخصصی

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

نرم‌افزار دیگری که در لیست بهترین نرم‌افزارهای CNC وجود دارد، SolidWorks است. SolidWorks نرم‌افزار مدل‌سازی جامعی است که توسط متخصصان مهندسی در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود.

این نرم‌افزار به دلیل طیف وسیع ویژگی‌ها و کاربردها برای استفاده تمام افراد مناسب نیست. از سوی دیگر این نرم‌افزار یک برنامه بسیار سنگین هم برای دانلود و هم برای استفاده است.

ویژگی‌ها: مدل‌سازی، CAM، شبیه‌سازی، مهندسی به کمک کامپیوتر (CAE)، assembly، وجود نقشه‌ها و طرح‌های اولیه، امکان تخصیص مواد، امکان دسترسی به ویژگی‌های اخیر از طریق پوشه تاریخچه

AutoCAD نرم‌افزاری برای مهندسی، معماری و طراحی

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

شاید آشناترین برنامه در لیست بهترین نرم‌افزارهای CNC، همین اتوکد باشد. AutoCAD با پشتیبانی از مدل‌سازی دو‌بعدی و سه‌بعدی، برنامه‌ای است که به طور حرفه ای برای معماری، مهندسی و طراحی استفاده می‌شود.

برای مدل‌سازی دو‌بعدی، این نرم‌افزار کامل‌ترین برنامه‌ موجود است و در بخش سه‌بعدی نیز عملکرد خوبی دارد. علاوه بر مدل‌سازی، اتوکد دارای قابلیت‌هایی در زمینه ساخت و ساز در مقیاس بزرگ مانند بودجه بندی، فرآیند ساخت و همچنین توانایی تبدیل اشیاء دو‌بعدی به اشیاء سه‌بعدی است. با این حال، ویژگی‌های CAM را ارائه نمی‌دهد، اما امکان اضافه کردن پلاگین‌های شخص ثالث در آن وجود دارد.

ویژگی‌ها: مدل‌سازی معماری. مدل‌سازی مکانیکی، الکتریکی و لوله کشی، مدل‌سازی دو‌بعدی و سه‌بعدی، plant toolset یا ابزار ایجاد فضای سبز

معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC برای مدل‌سازی و کنترل

کنترل (CONTROL) مرحله دوم از هر پروژه CNC

نرم‌افزار کنترل نوع دیگری است که در فرآیند CNC به آن نیاز خواهید داشت. این نرم‌افزار به شما امکان کنترل ماشین  مفسر دستورالعمل‌های G-code را می‌دهد. اگر دستگاه CNC شما به صورت تجاری خریداری شده است، احتمالاً با نرم‌افزار کنترل یکپارچه شده است. اگر دستگاه CNC خود را ساخته‌اید، به یکی از گزینه‌های زیر که بهترین نرم‌افزارهای CNC برای کنترل خواهند بود، نیاز خواهید داشت.

GRBL Candle

GRBL Candle یک نرم‌افزار کنترل رایگان و منبع باز برای ماشین‌های CNC است. GRBL کنترل با کارایی بالا و کم هزینه برای CNC milling را ارائه می‌دهد.

معرفی نرم‌افزار GRBL Candle

Milling یا فرزکاری، فرایندی است که در آن با استفاده از فرو بردن کاتر و حرکات چرخشی، اقدام به حذف مواد زائد شود.

GRBL Candle دارای پیش نمایش و همچنین نمایش در زمان واقعی از پیشرفت برش دستگاه شما است. می‌توانید مختصات صفر را تنظیم کنید، مختصات ماشین‌ها را به صورت دستی جابجا کنید، مختصات فعلی را مشاهده کنید، و G-code را مشاهده و ویرایش کنید. برای به روز رسانی نرم‌افزار، باید نسخه فعلی را حذف و نسخه جدید را دانلود و مجددا نصب کنید.

ویژگی‌ها: پشتیبانی از ماشین‌های CNC ، ویرایش کد G، کالیبراسیون،، کنترل فرز، برش لیزری

NC Viewer

نرم‌افزار NC Viewer

آخرین نرم‌افزار در بخش معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC، NC Viewer است. این نرم‌افزار یک شبیه‌ساز آنلاین CNC است که نیازی به نصب ندارد. می‌توانید G-code را paste یا وارد کنید.

این نرم‌افزار فرایند شبیه‌سازی برش برای ماشین‌های مختصات دکارتی را  نشان نمی‌دهد. و  فقط مسیر ابزار اسپیندل (spindle) را نمایش می‌دهد. بنابراین، نمی‌تواند جنبه‌هایی مانند مرزهای کاری دستگاه را تایید کند.

با توجه به اینکه مبتنی بر وب است، جایگزین خوبی برای زمانی است که نیاز به بررسی سریع مدل دارید.

ویژگی‌ها: وارد کردن یا paste کد G. امکان انتخاب زمان عادی، کند، یا سریع برای فرآیند شبیه‌سازی. امکان مدل‌سازی از طریق تلفن همراه،. ارائه حداکثر 5 محور، سازگار با ماوس سه‌بعدی.

با معرفی این نرم‌افزار بخش معرفی بهترین نرم‌افزارهای CNC به پایان می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر، دیگر مقاله‌های ما را مشاهده نمایید.