معرفی نرم افزار ultimaker cura

نرم افزار های اسلایسر (مدیریت پرینت سه بعدی)

زمانی که فایل سه بعدی طراحی شده دارید، مرحله بعدی وارد کردن فایل سه بعدی در نرم افزارهایی اسلایسر و گرفتن G-CODE (نقشه راه) از نرم افزارهای اسلایسر است.

معرفی و دانلود نرم افزار cura

خب امروز میخواهیم به معرفی یک از غول ترین نرم افزار اسلایسر پرینتر سه بعدی، یعنی نرم افزار رابط بین کاربر که قصد داره یک فایل سه بعدی رو چاپ سه بعدی کنه بپردازیم، اسم این نرم افزار رو اگر از خدمات دهندگان پرینتر سه بعدی باشید بدون شک شنیدید، نرم افزار Ultimaker Cura  
نرم افزار کیورا برای اولین بار در سال 2011  برای اولین توسط برنامه نویسی معروف و صاحب امتیازی به نام  دیود برام معرفی شد. David Braam, Founder of Cura. Source: Ultimaker

چند سال بعد یک شرکت مشهور سازنده پرینتر سه بعدی او را به استخدام خود در آورد و با حفظ امتیاز کیورا را به زیر مجموعه ای خودش اضافه کرد، طی سالیان گذشته بیش از 10 نسخه برای کیورا به بازار پرینتر سه بعدی معرفی شد، پلاگین های متعددی برای نرم افزارهای طراحی زیادی نیز ارائه شد، جامعه بزرگی از نرم افزار اسلایسر کیورا برای سفارش پرینت سه بعدی خودشون استفاده میکنند و بیش از 1000 ساعت پرینت موفق با نرم افزار کیورا به ثبت رسیده.

Cura 3D یک نرم افزار برش (Slicing) است. این برنامه یک مدل سه بعدی را به لایه های متعدد برش می دهد و فایلی می سازد که به نام G-Code شناخته می شود. این کد برای پرینتر سه بعدی قابل فهم است. این کد به به نرم G-CODE  شناخته میشود که خط و مش پرینتر سه بعدی برای چاپ سه بعدی یک قطعه است.

اشاره به 4 مدل عجیب و منحصر به فرد
  1. Cura LulzBot
  2. Cura Makertech
  3. BCN3D Cura
  4. Cura Moai

نرم افزار CURA آخرین نرم افزاری است که نیاز دارید برای داشتن یک پرینت سه بعدی عالی

اسلایسر سریع و با دقت بالا

خیلی از کسانی که با پرینتر سه بعدی کار میکنند میدونند که هر چقدر هم طراحی دقیق و با ظرافت خاصی انجام شده باشه، یک خروجی G-CODE  اشتباه میتونه  مشکلات بزرگی رو یک پروژه بزرگ صنعتی به ارمقان بیاره، افراد مبتدی تا حرفه ای ممکن با نرم افزار اسلایسر دیگری به نام simplify3d  که هم مقاله و هم آموزش در سایت KING3D  گذاشته شده، کار میکنند و سالهاست که پرینت های سه بعدی موفقی نیز گرفتند، ولی زمانی که اوپراتوری به خودش جرات انتقال از یک نرم افزار به نرم افزار دیگری رو بده اون نقطه عطف ماجراست.

نرم افزار CURA
نرم افزار CURA

ساپورت گذاری هوشمند

Adaptive layers: امکانی با عنوان تطبیق پذیری لایه ها میباشد که به کاربر امکان اضافه کردن ضخامت لایه متنوع (variable layer height) بر اساس ساختار مدل سه بعدی را فراهم کرده است. نتیجه چیست؟ بهبود چشمگیر سطح پرینت با افزایش زمان جزیی چاپ. این گزینه در بخش experimental پنل تنظیمات قرار دارد.

Tree support: این نوع ساختار ساپورت گذاری از ساختار شاخه ای (branches) استفاده میکند که با توجه به ناحیه مورد نیاز، به صورت هوشمند افزایش می یابد. این خاصیت باعث کاهش حجم بی مورد ساپورت و در نتیجه کمتر شدن ردپای ساپورت، هنگام کندن آنها میشود و باز هم سطح تمیزتری روی قطعه باقی می ماند. امکان استفاده از ساپورت درختی ترکیب شده با ساختار سنتی ساپورت نیز در نرم افزار فراهم است.

ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار CURA
  • اگر با قابلیت بی شمار نرم افزار cura  آشنا بشید، متوجه تغییرات و تنظیماتی بیشتری نسبت به نرم افزار simplify3d  می شوید.

    خیلی از مشکلات پرینت رو نمیشه در این نرم افزار حل کرد ولی در این نرم افزار cura  میتونید به تغییرات بیشتری نیز دست پیدا کنید. بعدا در مقاله ای جداگانه فرق بین نرم افزار cura  و نرم افزار simplify3d  رو مطرح میکنم.

  • این نرم افزار منحصر به فرد از فایل ها سه بعدی با پسوند : STLOBJX3D3MF پشتیبانی کامل میکند و همچنین برای فایل های عکس با پسوند : BMPGIFJPG, PNG امکاناتی خاصی در نظر گرفته است.
نرم افزار CURA
. David Braam, Founder of Cura. Source: Ultimaker
  • نسب این نرم افزار منحصر به فرد و اوپن سورس بسیار ساده و راحت در حد چند کلیک ساده است.

  • با استفاده از یک نرم افزار قدرتمند و مناسب می­ توان کارایی دستگاه را افزایش داد، نرم افزار cura در مقایسه با سایر نرم افزارهای اسلایسر پرینترهای سه بعدی عملکرد بهتری را از خود نشان داده است.

  • لازم به ذکر می­ باشد که یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت پرینت سه بعدی، نرم افزار طراحی سه بعدی اسلایسر است.

دنبال یک نرم افزار راحت برای پرینت سه بعدی میگردی؟ پیداش کردی

از چه سیستم عاملی های پشتیبانی میکند
 

Windows
ویستا، 7 ، 8 ، 8.1 و 10

Mac OS
Mac OS X 10.7 or later

Linux
Ubuntu, Debian, and Fedora-based distributions are all supported
Recommended Distribution: Ubuntu 14.04 LTS or later

در سال 2016 Ultimaker   یک نسخه جدید با ویرژن 2.3  معرفی کرد که شروع یک ماجرا بزرگ بود، قابلیت اسلایسنگ، سرعت بالاتر نرم افزاری و اولین نرم افزار که قابلیت خروجی برای دو نازل بود را شامل بود.

در سال 2017 ویرژن  3 رو معرفی کرد که پلاگین ها طراحی همانند سالیدورک میتوانستند از آن بهره بگیرند.

در سال 2018 ویرژن 3.5 را به بازار عرضه کرد که از فایلهای زیادی همانند 3MF  و همچنین به اشتراک گذاشتن تنظیمات مشترک و رایج بین کابران برخودار بود

در سال 2019 ویرژن 4 پا به میدان گذاشت با ظاهر و سرعت و امکاناتی بی نظیر و شد همون کیورایی که این روزها ما استفاده میکنیم

کانفیگ سیستم مورد نظر

ecommended Requirements
Intel® Core i7 CPU
8GB or more of RAM

Minimum Requirements
Intel® Pentium® 4 CPU
4GB of RAM
OpenGL 2.0 capable system
Internet connection required*
1GB of available hard-disk space

ورودی فایل های که میتواند ساپورت کند

3D Models: stl, obj, 3mf
Image Conversion: jpg, png
Application: fff, factory

چه فایلهای خروجی میگیرد

Toolpaths: gcode, x3g, makerbot, 3w, g3drem, bfb, hsv
Application: fff, factory