بررسی کلی نازل های برتر پرینتر سه بعدی

در این مقاله به بررسی اهمیت نازل های مونتاژ شده و نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت. اگر شما هم علاقمند به ساختار این نازل ها هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نازل های مونتاژ شده در بین تمامی نازل ها، بهترین کارایی را دارند اما قیمت خرید آنها کمی گران است. نازل های مونتاژ شده از دو قسمت مجزا ساخته می شوند که به همدیگر متصل می باشند. هر کدام از قسمت ها از مواد متفاوتی ساخته شده اند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. یکی از مواد پرکاربرد در نازل های مونتاژ شده، فولاد سخت است. خاصیت این ماده رسانایی حرارتی بالا در عین  بادوام بودن است.

نازل های مونتاژ شده معمولا از مواد حجیم ساخته می شوند که خواص انتقال حرارت  خوبی دارند و بادوام نیز می باشند. دلیل استفاده از مواد بادوام در ساخت نازل های مونتاژ شده این است که قسمت داخلی نازل همواره با فیلامنت در تماس می باشد و در صورت عدم استفاده از ماده ای با دوام، نازل در برابر سایش مقاومت نشان نخواهد داد. 

نازل های مونتاژ شده به طور خاص برای کار در دمای بالا )مانند فیلامنت فیبر کربن و (PEEK طراحی شده اند. در بعضی از نازل های مونتاژ شده از مواد درجه یک مانند یاقوت استفاده شده است. نیازی به گفتن نیست که این قبیل نازل ها بسیار گران تر از انواع برنجی و فولادی هستند.

 

نازل برتر پرینتر سه بعدی

قطر سوراخ نازل پرینتر سه بعدی

اندازه قطر سوراخ داخلی در نازل های مونتاژ شده، نشان دهنده مقدار پلاستیک استفاده شده در هنگام پرینت و میزان ظرافت محصول تولیدی است.

مهمترین مشخصه نازل که در واقع نشان دهنده عملکرد آن است، قطر سوراخ داخلی می باشد. قطر نازل معمولا از 0.1 تا 1.0 متغیر است. یک پرینتر سه بعدی با توجه به قطر نازلی که در آن استفاده شده است، طیف مشخصی از خدمات را به کاربر ارائه می دهد.

مهمترین نقشِ نازل مونتاژ شده، متعادل کردن میزان بیرون آمدن فیلامنت و سرعت آن است. امروزه استاندارد مطلق قطر سوراخ نازل در پرینتر های سه بعدی 0.4 میلی متر است که در تمامی برند های معروف پرینتر یافت می شود. قطر 0.4 میلی متر تعادل خوبی بین سرعت و دقت (ظرافت) ایجاد می کند.

لازم به ذکر است که محدوده مشخص شده برای ارتفاع لایه تا حدودی به قطر نازل بستگی دارد. بر اساس قاعده کلی، حداکثر ارتفاع لایه نباید از 80 درصد قطر نازل تجاوز کند. به عنوان نمونه برای یک نازل 0.4 میلی متری، حداکثر ارتفاع لایه مناسب 0.32 میلی متر است.

مصرف فیلامنت در نازل هایی که قطر بیشتری دارند، بالاتر است. این مواد از طریق ارتفاع و عرض لایه ضخیم به بیرون راه پیدا می کنند. در مقابل، نازل هایی که قطر کوچک تری دارند (کمتر از 0.4 میلی متر)، پرینت های سه بعدی را با جزئیات بسیار دقیق تری به کاربر ارائه می دهند. یکی از مشکلات نازل های کوچک تر از 0.4 میلی متر، گرفتگی لوله نازل به دلیل قطر کوچک آن و کاهش سرعت چاپ پس از مدتی استفاده است.

ویژگی های نازل های بزرگتر 0.4 میلی متر

  1. کاهش زمان چاپ
  2. خطاهای چاپی کمتر
  3. برای مواد ساینده توصیه می شود (نازل با ذرات ریز مسدود نمی شود)

ویژگی های نازل های کوچک تر از 0.4 میلی متر

  1. ظرافت بیشتر
  2. برآمدگی با کیفیت بالاتر
  3. مواد زائد راحت تر جدا می شوند

نازل های ساخته شده توسط شرکت E3D

نازل های E3D توسط یک شرکت بریتانیایی طراحی شده است. این شرکت در تولید hot end نیز تخصص دارد و بسیاری دیگر از شرکت های بزرگ از محصولات تولیدی این شرکت بریتانیایی استفاده می کنند.نازل های مونتاژ شده E3D از مواد مختلفی مانند؛ برنج، فولاد ضد زنگ، فولاد سخت، مس آبکاری شده و فولادی سخت شده با نیکل تشکیل شده اند.
این نوع نازل ها در پایانه های داغ V6 و Volcano و Super Volcano استفاده می شوند. قطر نازل های E3D ارائه شده در بازار اغلب از 0.25 تا 0.8 میلی متر متغیر است.

نازل برتر پرینتر سه بعدی

نازل های مونتاژ شده تولیدی توسط شرکت MatterHackers

یکی دیگر از شرکت های بزرگ در صنعت چاپ سه بعدی، MatterHackers  نام دارد. نازل های مونتاژ شده توسط این شرکت CleanTip نام دارند. این نازل ها از جنس برنج و فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. در نازل های تولید شده توسط این شرکت به دلیل استفاده از تنگستن دی سولفید، اصطکاک به حداقل می رسد و پرینت های نهایی نیز از ظرافت بیشتری برخوردار می شوند.
قطر این نوع نازل های مونتاژ شده متفاوت است و بسته به اینکه در چه قسمتی از پرینتر های سه بعدی قرار می گیرند، قطری بین 0.25 تا 1.20 دارند.

نازل برتر پرینتر سه بعدی

نازل های تولید شده توسط شرکت  Micro Swiss

میکرو سوئیس یکی دیگر از شرکت های معروف در زمینه تولید پرینتر های سه بعدی در آمریکا است. این شرکت اولین نازل های مونتاژ شده خود را با جنس برنج به بازار عرضه کرد.

اکنون این شرکت آمریکایی، نازل های خود را در سه جنس برنج، فولاد سخت شده و فولاد معمولی طراحی می کند. ویژگی نازل های مونتاژ شده با جنس برنج و فولاد سخت شده، مقاومت در برابر سایش است.  نازل هایی که از جنس فولاد معمولی طراحی شده اند اکثرا مخصوص کار در دمای بالا می باشند.

قطر نازل های طراحی شده توسط این شرکت بین 0.2 تا 1.2 میلی متر است.

نازل برتر پرینتر سه بعدی

شرکت تولید نازل های مونتاژ شده Slice Engineering

این شرکت بیشتر به دلیل طراحی های پیچیده ای مانند Mosquito و Copperhead شناخته می شود. نازل های وانادیوم آنها از آلیاژ فولاد و وانادیوم ساخته شده است که سبب مقاومت بیشتر در برابر سایش و دمای بالا می شود. این نازل ها به تعداد خیلی محدود در قطر های بین 0.2 تا 1.8 تولید شدند.

شرکت تولید نازل Slice Engineering، یکی از شرکت های معروف در زمینه تولید نازل های مونتاژ شده است.

نازل برتر پرینتر سه بعدی

نازل های مونتاژ شده تولیدی در شرکت Olsson Ruby

آخرین نازلی که قصد معرفی آن را داریم، نازل های مونتاژ شده شرکت Olsson Ruby است. این نازل ها عمدتاً از برنج ساخته می شوند اما نوک آنها از یاقوت می باشد. علت استفاده از یاقوت افزایش مقاومت در برابر سایش است. این شرکت نسخه ای از این نازل ها را ارائه داده است که مخصوص استفاده در دمای بالا می باشد. استفاده از آلیاژ مس در این نوع نازل ها سبب شده است تا مقاومت دمایی به مقدار قابل توجهی (تا 500 درجه سانتی گراد) افزایش یابد. نازل های این شرکت با سه قطر  0.4 میلی متری، 0.6 میلی متری و 0.8 میلی متری به کاربران ارائه می شود.

نازل برتر پرینتر سه بعدی