جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی بیشتر در پرینت های ABS اتفاق می افتد ، اگر خدمات پرینت انجام داده باشید در جریان هستید که ABS بیشتر برای کاربرد های صنعتی استفاده می شود و مشتریان رقبت بیشتری برای کار با این متریال دارند .

اما سختی پرینت ABS باعث مشکل برای کاربران پرینت سه بعدی می شود که ما تصمیم به بررسی و حل این موضوع گرفتیم و امیدوارم مشکلات شما نیز برطرف شود .

جدا شدن و ترکه در لایه های پرینت سه بعدی ، یک مسئله چاپ سه بعدی است که شامل چسبندگی ضعیف لایه به لایه است. این مشکل مشابه چسبندگی ضعیف لایه اول است ، زمانی که شما بین لایه اول پرینت خود و سطح ساخت پیوند ضعیفی دارید.

در حالی که چسبندگی ضعیف لایه اول می تواند به قسمتی با پایه تاب دار منجر شود ، جداسازی لایه می تواند پرینت های بسیار معیوب با ترک های قابل مشاهده بین لایه ها ایجاد کند. لایه لایه شدن به دلیل پیوندهای ضعیف لایه های میانی رخ می دهد ، هنگامی که یک لایه به اندازه کافی به لایه زیرین نمی چسبد. این می تواند به دلایل مختلفی از جمله دمای بسیار پایین ، سرد شدن بیش از حد ، ارتفاع زیاد لایه ، پایان داغ ناخالص و موارد دیگر رخ دهد.

در این مقاله ، ما راه حل های مختلف را بررسی می کنیم که به جلوگیری از به وجود آمدن ترک  در چاپ سه بعدی شما کمک می کند.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی
جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

پس از استفاده طولانی مدت ، hot end شما ممکن است کمی کثیف شده و احتمالاً حتی تا حدی (یا به طور کامل) مسدود شود. یک گرفتگی جزئی (یا کامل) به طور قابل توجهی روی اکستروژن پرینتر شما تأثیر می گذارد. به طور خاص ، کاهش مواد اکسترود شده می تواند پیوند بین لایه ها را کاهش دهد و مسائلی مانند جداسازی لایه ایجاد کند.

بنابراین ، اولین نکته ما این است که هر چند وقت یکبار hot end پرینتر خود را تمیز کنید تا اطمینان حاصل کنید که اکستروژن همیشه عاری از گرفتگی و گرفتگی است. برای انجام این کار ، کافی است هات اند خود را به دمای معمول پرینت خود گرم کنید و (با استفاده از نوعی فلز) هرگونه تجمع را از  hot endخود حذف کنید. علاوه بر این ، فراموش نکنید که از یک سوزن برای تمیز کردن نازل خود استفاده کنید. و اگر فکر می کنید در حالت فوق العاده نیست ، جایگزینی ارزان و آسان برای نصب است .

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

از آنجا که تمیز کردن hot end و نازل دردسر چندانی ندارد ، می توانید هر چند وقت یکبار به عنوان یک اقدام پیشگیرانه این کار را انجام دهید ، حتی اگر جدایی لایه را مشاهده نمی کنید. با این کار احتمال بروز سایر مسائل مربوط به کیفیت چاپ بعداً کاهش می یابد.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

• کاهش سرعت پرینت

سرعت چاپ را کاهش دهید ، که برای بسیاری از مسائل راه حل مناسبی است ، اما باعث افزایش اکستروژن شما در هنگام چاپ می شود.

به خصوص اگر می خواهید با عجله چاپ کنید و تنظیمات سرعت خود را فراتر از توصیه های سازنده فیلامنت قرار داده اید ، این می تواند منبع هر گونه مشکل اکستروژن باشد. اگرچه سرعت چاپ بالا از نظر فنی به این معنی است که فیلامنت سریعتر از طریق نازل جریان می یابد ، اما اگر دمای hot end به اندازه کافی بالا نباشد ، مشکلات اکستروژن و جدایی احتمالی لایه ها را خواهید داشت. کاهش سرعت چاپ زمان بیشتری را برای داغ شدن ذرات و ذوب شدن فیلامنت می دهد.

هنگام تنظیم ، باید سرعت چاپ خود را بسته به متریال خود در حدود 5 تا 10 میلی متر بر ثانیه کاهش دهید ، تا زمانی که آن را به حدود 50 درصد از مقدار اصلی کاهش دهید. اگر هنوز جداسازی لایه را مشاهده می کنید ، به احتمال زیاد علت سرعت نیست.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی
جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

• افزایش دمای hot end

نکته بعدی برای حل لایه لایه شدن  و ترک خوردن قطعه، افزایش دمای داغ است ، که باید اکستروژن چاپ شما را افزایش دهد. هنگامی که دمای داغ بسیار پایین است ، فیلامنت زمان کافی برای ذوب شدن ندارد و باعث ایجاد مشکلاتی مانند کاهش اکستروژن می شود. با این حال ، دمای hot end  نیز بر میزان خوب بودن لایه ها یو پیوند چاپ در طول و پس از فرآیند پرینت تأثیر می گذارد.

شکی نیست که دمای نازل بالاتر قطعات قوی تری را تولید می کند و این ادعا بارها در آزمایش هایی مانند آزمایشات CNC Kitchen ثابت می شود. نازل داغتر جریان فیلامنت را بیشتر تولید می کند و این ماده اضافی پیوند بین لایه ها را افزایش می دهد. علاوه بر این ، لایه های رشته ای که یک پرینت را تشکیل می دهند برای جوش خوردن به گرما نیاز دارند ، بنابراین طبیعتاً تأمین گرمای بیشتر به این روند کمک می کند.

هنگام بالا بردن دمای  hot end برای بهبود پیوندهای لایه و حل  ترک خوردن و لایه لایه شدن ، ابتدا دمای خود را حدود 10 درجه سانتی گراد افزایش دهید.

اگر مشکل همچنان ادامه داشت ، به افزایش دمای نازل خود در فواصل 5 درجه ادامه دهید. سعی کنید این کار را تا زمانی که مشکل برطرف شود یا تا زمانی که به حداکثر دمای پرینتر خود نرسیده اید یا از محدوده دمای فیلامنت خود فراتر نرفته اید ، انجام دهید. اگر این اتفاق می افتد و شما هنوز در حال مشاهده لایه برداری هستید ، احتمالاً دمای hot end ، دلیل مشکلات جداسازی لایه شما نیست.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی
جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

• افزایش flow rate

در رابطه با دو راه حل قبلی ، نکته چهارم ما افزایش سرعت جریان (ضرب اکستروژن) در تنظیمات  اسلایسر سه بعدی است. با این حال ، قبل از انجام این کار ، مطمئن شوید که مراحل تنظیمات کامپیوتری را به درستی روی چاپگر خود تنظیم کرده اید ، زیرا مراحل جریان و تنظیمات اسایسر در کنار هم قرار می گیرند.

سرعت جریان تعیین می کند که اکسترودر چگونه سریع فیلامنت را در hot end (برای سرعت چاپ معین) تغذیه می کند. تغییر سرعت جریان یک روش رایج برای حل مسائل اکستروژن مانند اکستروژن زیاد یا اکستروژن پایین است و همچنین می تواند جداسازی لایه را حل کند. افزایش سرعت جریان باعث افزایش مقدار رشته ای می شود که از طریق نازل عبور می کند و همانطور که قبلاً گفتیم ، اکسترود بیشتر مواد به معنای فرصت بیشتری برای پیوند لایه ها است.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

تنظیمات نرم افزار simplify3D

تنظیم سرعت جریان می تواند محل مناسبی برای شروع (پس از افزایش دما) برای از بین بردن جداسازی لایه باشد. هنگام افزایش میزان جریان خود ، این کار را با افزایش 5 درصدی انجام دهید تا زمانی که یا مشکل برطرف شود یا دچار اکستروژن بیش از حد نشوید. اگر این اتفاق بیفتد ، به این معنی است که شما بیش از حد پیش رفته اید و احتمالاً میزان جریان علت مشکل نیست.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی
• تنظیمات قسمت خنک کننده

همانطور که جریان بیش از حد هوا می تواند باعث پیچ خوردگی لایه اول قطعات شود ، خنک شدن بیش از حد ، می تواند باعث ترک و جداشدن لایه های میانی شود. همانطور که می دانیم ، گرما برای همجوشی لایه ها مورد نیاز است ، بنابراین اگر لایه ها به سرعت سرد شوند ، اتصال آنها سخت تر می شود.

برای رفع این مشکل ، سرعت فن خنک کننده خود را 10 درصد کاهش دهید تا مشکل برطرف شود یا سایر خطاهای چاپ را تجربه کنید. از این که سرعت فن خنک کننده خود را تا 0٪ پایین بیاورید نترسید ، مخصوصاً برای موادی که حساس به خنک کننده مانند ABS هستند.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

تنظیمات نرم افزار simplify3D

در حالی که جریان هوا در درجه اول از فن خنک کننده پرینتر شما تولید می شود ، می تواند از شرایط ناخواسته نیز ناشی شود. برای بررسی اینکه آیا علت جداسازی لایه شما این است ، می توانید یک قطعه آزمایشی را با سرعت پایین فن چاپ کنید در حالی که چاپگر خود را در یک محیط کنترل شده نگه دارید ، مانند یک اتاق بسته یا (موقت) در یک کیسه زباله برای جلوگیری از جریان هوا. اگر جداسازی لایه را مشاهده نمی کنید ، خنک شدن بیش از حد علت جدایی لایه شما است و باید محفظه ای برای پرینتر خود بسازید یا خریداری کنید.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

• کاهش ارتفاع لایه های پرینت

ارتفاع لایه به اندازه کافی می تواند به لایه لایه شدن در چاپ کمک کند ، تنظیمات ارتفاع لایه را در دستگاه برش خود کاهش دهید. ارتفاع لایه دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد ، اما می توانید آن را به عنوان فاصله تا محور Z که هد چاپ قبل از شروع یک لایه جدید تغییر می دهد ، در نظر بگیرید.

 

ارتفاع لایه معمولاً بر اساس قطر نازل شما تعیین می شود و ارتفاع لایه معمولی برای نازل با قطر 0.4 میلی متر 0.2 میلی متر است. هرچه ارتفاع لایه کوچکتر باشد ، پرینتر شما می تواند به جزئیات بیشتری برسد. هرچه این مقدار بزرگتر باشد ، قطعات قوی تر خواهند بود. اگر ارتفاع لایه بسیار زیاد باشد ، لایه های جداگانه به اندازه کافی نزدیک نمی شوند که به طور موثر بچسبد ، به طور بالقوه باعث لایه لایه شدن می شود.

اگر از نازل استاندارد 0.4 میلی متر با ارتفاع لایه بالای 0.2 میلی متر استفاده می کنید و جداسازی لایه را تجربه می کنید ، سعی کنید به ارتفاع لایه 0.2 میلی متر برگردید. اگر ارتفاع لایه 0.2 میلی متر نیز کار نمی کند ، ممکن است بخواهید حتی پایین تر بروید. با این حال ، اگر ارتفاع لایه ای به اندازه 0.16 میلی متر کار نمی کند ، احتمالاً دلیل لایه لایه شدن شما نیست.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی
جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی

• استفاده از نازل هایی با قطر بزرگتر

راهکار آخری که به شما برای رفع مشکل ترک در لایه های میانی پرینت پیشنهاد می کنیم این است که از یک نازل با قطر بیشتر استفاده کنید . با کمال تعجب، قطر نازل شما می تواند بر چسبندگی لایه به لایه در چاپ تاثیر بگذارد و تا حدی، هرچه قطر نازل بزرگتر باشد، چسبندگی بهتری دارد. یک نازل با قطر بزرگتر، خطوط گسترده‌تری از فیلامنت ذوب شده را ایجاد می‌کند و سطح لایه بعدی را افزایش می‌دهد. بر این اساس، اگر ارتفاع لایه را افزایش دهید، فرصت‌های کمتری برای جداسازی لایه‌ها وجود خواهد داشت، زیرا برای ایجاد همان قسمت، لایه‌های کمتری نیاز است.

اکثر پرینترهای سه بعدی از یک نازل با قطر 0.4 میلی متر به عنوان استاندارد استفاده می کنند، بنابراین ممکن است بخواهید برای امتحان این راه حل به نازل 0.5 یا حتی 0.6 بروید. اگرچه این اصلاح می‌تواند کارساز باشد، توصیه می‌کنیم ابتدا از سایر مراحل استفاده کنید . زیرا با افزایش قطر نازل ، کیفیت پرینت تحت تاثیر قرار می گیرد .

در نهایت، اگر قطر نازل خود را افزایش می‌دهید، فراموش نکنید که دمای نازل و سرعت جریان خود را برای جبران افزایش اکستروژن تنظیم کنید.

جدا شدن و ترک در لایه های پرینت سه بعدی