سنباده قطعات پرینت سه بعدی (sand paper)

سنباده قطعات پرینت سه بعدی

 

جدا از حذف ساپورت ها ، سنباده زنی رایج ترین شکل پرداخت است. به طور کلی ، پرینتر های سه بعدی  FDM می توانند کمی سطح خشن داشته باشند و سنباده زدن آسانترین راه برای صاف کردن آن است.سنباده قطعات پرینت سه بعدی یکی از رایج ترین روشهای برای صاف کردن سطح قطعات پرینت شده توسط پرینتر 3 بعدی است.

سنباده چیست ؟ sandpaper

سنباده ورقه‌ای از جنس کاغذ یا مقوا یا پارچه است که دانه‌های سخت ساینده بر روی آن به وسیلهٔ چسب مخصوص چسبانده می‌شوند و برای ساییدن مواد گوناگونی چون فلزات، چوب، پلاستیک و در بعضی موارد سرامیک استفاده می‌شود.

سنباده از لحاظ زبری درجه های گوناگونی دارند که با یک عدد به همراه یک حرف لاتین, مثلا P,  مشخص میشوند, که این اعداد از گرید P16 که زبرترین یا خشن ترین حالت است تا گرید P10000 که نرم ترین حالت است درجه بندی میشود.

معمولاً از سنباده برای  صاف کردن و آماده کردن سطح ناصاف و خشن به کار می‌رود تا برای رنگ‌کاری آماده شود. همچنین از دیگر کاربردها برای ناصاف و خشن کردن سطوح صاف بکار می‌رود تا آنها را برای چسب زدن آماده سازی کند.

انواع سنباده از نظر زبری کدامند؟

سنباده قطعات پرینت سه بعدی : خیلی زبر

نمره یا گرید 16 تا 36 در این دسته قرار گرفته و از آن برای اکسید زدایی از سطح قطعه کار یا پلیسه گیری استفاده کرد. به‌علاوه برای سنباده زدن کفپوش قدیمی نیز ممکن است به این درجه از سختی سمباده نیاز داشته باشید. لازم است فقط برای مواردی از این محصول استفاده کنید که نیازمند زبری بسیار زیادی است.

زبر

نمره یا گرید40 – 50 جزو سمباده های زبر محسوب میشوند و از این نوع سنباده برای بار برداری از سطح قطعه کار یا فرم دادن به قطعه کار استفاده میشود.

متوسط

نمره یا گرید 60 ،80، 100 در دسته سمباده متوسط قرار می‌گیرند و و برای صاف کردن سطح قطعه کار و یا مرحله شروع پولیش کاری و پرداختکاری استفاده میشود.

 نرم

نمره یا گرید 180،150،120، 220 در این دسته نرم قرار می‌گیرند. از این سمباده برای مرحله اولیه پرداختکاری شیرآلات و پرداختکاری لوستر قبل از آبکاری برنج وآبکاری برنز استفاده میشود که در کارگاهای آبکاری فلزات بعد از استفاده از این دسته از سنباده های خیلی نرم استفاده میشود.

خیلی نرم

سنباده‌های 320 ، 1200،1000،800،600،400 سمباده های خیلی نرم میباشند که در پولیش بدنه خودرو و یا آخرین مرحله پرداختکاری فلزات قبل از انجام پروسه آبکاری استفاده میشود که سطح قطعه کار را آماده میکند برای مرحله فینیشینگ و گیلانس کاری با استفاده از صابون پولیش.

 پوساب

نمره یا گرید 1000 تا 10000 معمولا به شکل برگه ای تولید میشود که اصطلاحا به آن پوساب گفته میشود که در پرداخت و پولیش خودرو در کارخانه های تولید خودرو و کارگاه های صافکاری بسیار مورد استفاده میباشد. سنباده قطعات پرینت سه بعدی

 

قسمت اول پرداخت سطح
ساپورت چیست و نحوه کندن ساپورت
شکل های مختلف سنباده   

سنباده قطعات پرینت سه بعدی
ورق (sheet)

تسمه یا نوار (belt)

دیسک (disk)

رول (roll)

سنباده قطعات پرینت سه بعدی

خب برگردیم به سنباده زنی قطعات پرینتر شده با پرینتر 3 بعدی  FDM

سنباده قطعات پرینت سه بعدی می توان سنباده کاری را انجام داد تا قطعه صاف شود و لکه های واضح مانند لکه ها یا علائم ساپورت برطرف شود.
شماره کاغذ سنباده به ارتفاع لایه و کیفیت چاپ بستگی دارد.
برای ارتفاع لایه 200 میکرون و پایین تر ، یا چاپ بدون لکه ، می توان سنباده زدن را با 150 ریز شروع کرد.
اگر لکه های واضحی وجود دارد ، یا جسم در ارتفاع لایه 300 میکرون یا بالاتر چاپ شده است ، با سختی 100 سنباده شروع به پرداخت کنید.

برای جلوگیری از آسیب رساندن اصطکاک و گرمایش به قطعه و تمیز نگه داشتن کاغذ سنباده ، توصیه می شود که از ابتدا تا انتها قطعه پرینت شده را خیس کنید.
قطعه پرینت شده باید با استفاده از یک مسواک و آب صابون و سپس یک پارچه تکه ای بین درجه بندی سنباده تمیز شود تا از تجمع گرد و غبار و “پوسیدگی” آن جلوگیری شود. قطعات FDM برای دستیابی به پایان صاف و براق می توانند تا سنباده  5000  بزنند.

بهتر است برای سنباده زدن همیشه در حرکات دایره ای کوچک به طور مساوی روی سطح قسمت را سنباده بزنید.
ممکن است سنباده زدن عمود بر لایه های چاپ ، یا حتی به موازات لایه های پرینت ، راحت تر باشد ، اما این امر می تواند باعث ایجاد “trenches” قطعه شود.
اگر قطعه تغییر رنگ داده باشد ، یا اگر خراش های کوچک زیادی در اثر سنباده زدن وجود داشته باشد ، می توان از یک وسیله گرمائی مانند سشوار یا هیت گان (HEAT GUN) استفاده کرد تا به آرامی چاپ را گرم کرده و سطح را به اندازه کافی نرم و لطیف کند تا برخی از نقص ها برطرف شود.این روش نیازمند تجربه بالایی میباشد، در صورت خطا میتواند شکل را به طور کلی دفرم کرد. خدمات پرینت سه بعدی کرج

سنباده قطعات پرینت سه بعدی