برای دانلود نرم افزار های دیگر طراحی، آنالیز و.... روی لینک رو به رو کلیک کنید
نگاه اجمالی به نرم افزار سالیدورک
تاریخچه سالیدورکس از سال 1995
قابلیت طراحی مکانیزم ها به راحتی
پلاگین ها کمکی ماشین کاری و شیت متال قدرتمند
انواع شبیه سازی و آنالیز ها جامداتی و سیالاتی
قبل
بعدی

نرم افزار سالیدورک داری قابلیت های : طراحی CAD / ساخت CAM / آنالیز CAE / رندرینگ Rendering

نرم افزار سالیدورکس چیست ؟

نرم افزار سالیدورک ، شما به راحتی قادر خواهید بود ایده  ذهنی خود را به فایل های سه بعدی تبدیل کرده و سپس آن ها را مونتاژ، تحلیل و بررسی کنید و  در مرحله ی آخر از آن ها نقشه مهندسی دریافت کنید. به این ترتیب ایده خود را تبدیل به یک محصول واقعی کنید!

شرکت SolidWorks اولین نسخه از نرم‌افزار سالیدورک را در سال ۱۹۹۵ تحت عنوان SolidWorks 95 به بازار عرضه کرد. این نرم‌افزار رقیبی ارزان‌قیمت برای نرم‌افزارهایی هم‌چون AutoCAD Mechanical و AutoDesk Inventor بود.
در سال ۱۹۹۷ شرکت فرانسوی Dassault Systemes، صاحب‌امتیاز نرم‌افزار توانمند CATIA، سهام شرکت SolidWorks را تا سال ۲۰۰۱ خریداری کرد. از سال ۲۰۰۱ تاکنون، شرکت SolidWorks  تحت نظارت کمپانی Dassault Systemes، مجدداً مسئولیت تولید این نرم‌افزار را به عهده دارد.نرم افزار سالیدورک

قابلیت های اصلی نرم افزار سالیدورک

سالیدورک را نرم افزاری User Friendly می شناسند. به این منظور که  SOLIDWORKS با داشتن نمای گرافیکی بسیار زیبا و کاربردی، امکان کار با نرم افزار را بسیار ساده و سریع فراهم آورده است. به دلیل گرافیک گویا، کاربر به راحتی نرم افزار را آموزش می بیند و در هنگام کار با نرم افزار خستگی احساس نمی کند. همچنین سالیدورکس در عین دارا بودن کاربرد های فراوان، سرعت پردازش بسیار بالایی دارد
در نرم افزار Solidworks بخش های مجزایی برای مدل سازی ، عملیات ورق کاری ، جوش کاری ، ریخته گری ، قالب سازی ، تحلیل تنش ، مدلسازی رفتار و مقاومت قطعه تحت بار گذاری های گوناگون وجود دارد. بعلاوه در این نرم افزار ابزارهای جانبی مانند Cosmos-SolidCAMGeartrax و … قرار گرفته که می توان از آنها برای ماشینکاری و یا تحلیل قطعات نیز استفاده کرد. از دیگر قابلیت های بسیار خوب برنامه Solidworks قابلیت اتصال به نرم افزار های تحلیلی مانند: Fluenr ، Ansys و … میتوان اشاره نمود.

با کمک سالیدورک به راحتی می توان نقشه های دوبعدی از اجسام ترسیم کرده و آنها را مدل کرد. در واقع می توان بدون درگیری با محاسبات مورد نیاز نقشه کشی صنعتی، شکل خود را ساخت و با استفاده از محیط طراحی نما و نقشه، سه جهت شکل خود را استخراج کرد. نرم افزار solidworks امکانات و ابزار های زیادی برای کارهایی مانند مدل سازی و عملیات ورق کاری، جوش کاری، ریخته گری، قالب سازی، تزریق پلاستیک، جوش دادن قطعات و همچنین تحلیل تنش و مدلسازی رفتار و مقاومت قطعه تحت بارگذاری های گوناگون دارا می باشد.

برخی از ویژگی های اصلی این نرم افزار

سهولت کاربری و آموزش در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای CAD

سرعت بالاتر نسبت به سایر نرم‌افزارها

قابلیت ارتباط با تمامی نرم‌افزارهای ماشین کاری (edge cam, master cam, power mill…) و نرم‌افزارهای تحلیل (Ansys, Adams, Abaqus, Cosmos…)

فعالیت بهتر و سریع تر.

امکان معادله‌نویسی (Equation) بین پارامترها و انداز‌ه‌های مختلف در مدل

امکان استفاده از جداول طراحی (Design Table) به منظور برقراری ارتباط بین اندازه‌ها و معادلات در محیط excel

کاربرد آسان SolidWorks در نقشه و طرح های پیچیده با هزاران عامل.

امکان ایجاد نماهای انفجاری (exploded view) و تهیه فیلم و انیمیشن از مدل انفجاری در طی مونتاژ یا دمونتاژ شدن مدل

نرم‌افزار سالیدورکس به همراه بسته‌ای به نام (COSMOSM) ارائه می‌گردد که قابلیت‌های جالبی را برای تجزیه و تحلیل در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 دارای ابزارها و ماژول‌های جداگانه‌ شبیه‌سازی و تحلیل طراحی مانند Simulation ،Motion ،Flow Simulation SW Composer eDrawings

بسته (COSMOSM) شامل سه نرم‌افزار اصلی است که عبارتند از: CosmosFloWorks, CosmosMotion, CosmosWorksنرم افزار سالیدورک

چه نسخه ای از نرم افزار سالیدورک رو نصب کنیم ؟


هر سال شرکت  Dassault Systems سه نسخه از نرم افزار solidwork   را به بازار ارائه میدهد، Standard ، Professional و Premium

به ترتیب از نسخه استاندارد تا پریمیوم سالیدورک دسته بندی میشود، در ایران همه نسخه ها موجود است و شما میتوانید با خرید یا دانلود نرم افزار به راحتی هر نسخه ای را نصب کنید، پیشنهاد مجموعه KING3D  نسخه پریمیوم سالیدورکس است که همه امکانات و ویژگی های بقیه نسخه ها پیشین را دارا میباشد، نحوه نصب و کرک آن بسیار ساده است.

حالا نرم افزار سالیدورک به چه کانفیگ سیستمی نیاز داره ؟

نسخه‌ی 2014 آخرین نسخه‌ای است که ویرایش 32 بیتی نرم‌افزار نیز ارائه می‌شود و نسخه‌ی 2015 و بعد از آن صرفا در ویرایش 64 بیتی منتشر می‌شوند.

ویندوز x64 و x86 یا  32بیت چه فرقی دارد و کدام برای نصب سالیدورک بهتر است؟

یک نکته خیلی مهم در زمان نصب سالیدورک این است که، آیا سالیدورکز از ویندوز فعلی شما پشتیبانی می کند؟ به عنوان مثال سالیدورکز 2021 ،2020 و 2019 بر روی ویندوز 8.1 اجرا نمی شود. و یا سالید ورکس 2021 که جدیدترین نسخه نرم افزار است، دیگر از Windows 7 هم پشتیبانی نمی کند.  برای اینکه متوجه شویم که هر ورژن نرم افزار طراحی و مدلسازی سالیدورک، از کدام نسخه های سیستم عامل پشتیبانی می کند، باید به وبسایت سالیدورک و بخش operating system مراجعه کنیم.

حالا سوالی که می پرسیم این است که کدام یک از نسخه های ویندوز 32 بیت یا 64 بیت، برای سالید مناسب است. فرق اصلی ویندوز 32 بیتی  با نسخه 64 بیت این است که ویندوز 32 بیت به خاطر نوع معماری و آدرس دهی حافظه، از حداکثر 4 گیگا بایت رم پشتیبانی می کند. یعنی اگر شما یک لپ تاپ قوی با 32 گیگ رم خریده باشید و بر روی آن ویندوز 8.1 نسخه 32 بیت نصب کنید، فقط می توانید از 4 گیگ رم استفاده کنید

به صورت کلی محدودیت خاصی در مورد حداقل کانفیگ برای اجرای سالیدورک وجود ندارد. (به جز مواردی که کامپیوتر شما دارای کانفیگوریشن یا مشخصات بسیار ضعیفی باشد) در حقیقت شما با یک پردازنده اینتل Core i3 و استفاده از 4 و یا 8 گیگا بایت حافظه رم نیز می توانید سالیدورکز(سالیدورکس) را اجرا نمایید

پیشنهاد ما :

Main: GA – x79 s ups

cpu: 3.5 GHZ

Ram: 16 GB

SSD: 128 or 256 GB

VGA : quardo p 4000 radeon wx 5200 or nvidia – geforce gt x 965 1080

معرفی چند قابلیت مهم نرم افزار سالیدورک

محیط طراحی شاسی و استراکچر 
Solidworks Weldment
Solidworks structural member

یکی دیگر از محیط های پر کاربرد سالیدورکز بخش Solidworks Weldments  که به عنوان Solidworks Structural Member نیز شناخته می شود.

ویژگی اصلی محیط طراحی شاسی و سازه، بهره گیری از پروفیل های مختلف صنعتی و ساختمانی جهت طراحی یک سازه سه بعدی است. بدین ترتیب شما علاوه بر امکان استفاده از پروفیل های استاندارد موجود در نرم افزار سالید ورک، می توانید پروفیلهای استاندارد دیگری نیز دانلود کرده و یا پروفیل دلخواه خود را رسم نمایید. برای طراحی استراکچر که با استفاده از جوشکاری پروفیل های آماده ساخته می شوند، در سالیدورکز مانند ورق کاری، مدلسازی سطح و بسیاری دستورات دیگر، پنجره مخصوصی وجود دارد. پنجره مخصوص به طراحی شاسی و استراکچر در سالیدورک در داخل محیط part تعریف می شود و امکانات لازم را در اختیار شما قرار می دهد

محیط ورقکاری یا شیت متال 
Solidworks sheet metal

نرم افزار سالیدورک محیط طراحی ورق کاری و خمکاری ورق سالیدورکس – Solidworks sheet metal – یکی از قسمت های بسیار کاربردی این نرم افزار است. در محیط شیت متال می توان قطعاتی را با سالید ورک طراحی نمود که با فرآیند خم کاری ورق قابل تولید باشند. همچنین در این محیط مواردی از قبیل ضخامت ورق، شعاع خم ورق، K فاکتور و … قابل تعیین است. با توجه به توضیحات ارائه شده طراح قادر خواهد بود قطعاتی مانند بدنه دستگاه، اتصالات، نقاط جوش و لبه های خم را طراحی کرده و در نهایت از طرح ساخته شده در محیط ورق کاری سالید ورکس، نقشه گسترده تهیه کند تا پس از عملیات برش ورق، این نقشه ها به کارگاه خمکاری ارسال گردد.

لازم به ذکر است دستورات اصلی مدلسازی سالیدورک – Features – ممکن است تفاوت های جزئی با دستورات محیط های جانبی مانند شیت متال داشته باشند. همچنین ممکن است که با دستورات ساده تر بخش فیچر – Features و با استفاده یک طراحی ساده به نتیجه مشابهی دست یافت، اما توجه به این نکته ضروری است که سالیدورکس تنها یک نرم افزار مدلسازی نیست. بلکه این نرم افزار در برخی مواقع پروسه تولید را نیز شبیه سازی می کند و محاسبات مربوط به آن را انجام می دهد.

محیط پایپینگ، کابل کشی و لوله کشی 

Solidworks Piping –  Solidworks Routing

قابلیت طراحی و مدلسازی سیستم های پایپینگ در سالیدورکز Solidworks Routing piping and electrical به کاربران این اجازه را می دهد تا به راحتی بتوانند طراحی و مدلسازی پایپینگ صنعتی را در این نرم افزار پیاده سازی نمایند. ماژول طراحی پایپینگ در سالیدورک علاوه بر امکان ارائه BOM برای کلیه موارد، می تواند مشخصات وزنی و حجمی را نیز محاسبه نموده و با امکان ذخیره سازی فایل سه بعدی به عنوان خروجی، در ارائه هر چه بهتر پروژه، نقش مهمی ایفا نماید.
روش کار ماژول پایپینگ سالیدورک به این صورت است که با استفاده از یک اسکچ سه بعدی، مسیر لوله کشی مشخص می شود و المان های استاندارد را در مسیر قرار داد.

همچنین با استفاده از Add in – Solidworks Electrical (سالیدورک الکتریکال) می توان طراحی بردها و مدارهای الکتریکی را انجام داد و مسیرهای سیم کشی را مشخص نمود. در عین حال طراحی مجموعه ها و قطعات الکتریکی در سالیدورک به شما امکان انجام شبیه سازی های انتقال حرارت در داخل مدارها و برد های الکتریکی و مشاهده نحوه حرکت جریان هوا را خواهد داد.

سیمولیشن به روش اجزاء (المان) محدود با سالیدورک – FEM – FEA

تحلیل تنش در سالیدورکس – شبیه سازی و بارگذاری سالیدورکز نرم افزار سالیدورک

روش اجزاء محدود یا روش المان محدود به انگلیسی Finite Element Method که به اختصار (FEM) نامیده می‌شود، روشی عددی برای حل تقریبی معادلات دیفرانسیل جزئی و نیز حل معادله‌های انتگرالی می باشد. کاربرد عملی اجزای محدود معمولا با نام تحلیل اجزا محدود (FEA) خوانده می‌شود. اساس کار این روش شبیه سازی حذف کامل معادلات دیفرانسیل یا ساده سازی آنها به معادلات دیفرانسیل معمولی، که با روشهای عددی مانند اویلر حل می‌شوند، می‌باشد. در حقیقت در روش اجزا یا المان محدود، جسم یا مجموعه مورد نظر، به المان های بسیار کوچک تقسیم می شود و معادلات مربوط برای هر یک از المان ها حل می گردد. باید توجه داشت که دقت تحلیل المان محدود به شدت به کیفیت مدل سازی، در نظر گرفتن شرایط مرزی و تخصیص متریال صحیح و نیز مش بندی مناسب مدل وابسته است. 

تحلیل و شبیه سازی اجزاء یا المان محدود برای بارگذاری استاتیک و دینامیک تجهیزات مکانیکی و سازه ها به کار می رود. هدف اصلی از انجام شبیه سازی و سیمولیشن، شبیه سازی بارگذاری، تحلیل استاتیک و تحلیل تنش در قطعه و تجهیز مورد نظر است.

به وسیله شبیه سازی و تحلیل تنش، می توان نقاط بحرانی یک سازه یا تجهیز را مشخص نمود و ضریب اطمینان را در قطعه یا شاسی محاسبه نمود.

 

نسخه قدیمی 2014 برای سیستم های ضعیف و ویندوز 32 بیت
نسخه 2021 آخرین نسخه در حال حاضر