آشنایی با روش‌های تمیز کردن چاپگر های رزینی

روش های تمیز کردن چاپگر های رزینی

یکی از مهم ترین بخش های پس پردازش در SLA و همین طور در پرینترهای سه بعدی رزینی  DLP ، فرآیند چاپ است. شما می توانید روش های تمیز کردن چاپگر های رزینی را به چند روش و به صورت کاملا ساده بیاموزید.

استفاده ی کامل از مزایای چاپگر سه بعدی رزینی و SLA با بهره گیری از پس پردازش به سادگی امکان پذیر است. در صورتی که چاپ سه بعدی از نظر کیفیت و روند انجام کار پیگیری شود، رعایت استاندارد ها در آن به حداکثر میزان ممکن خواهد رسید.

در این محتوا به مراحل مورد نظر به منظور ارائه کردن چاپ سه بعدی رزینی مطابق استاندارد ها و نیز شیوه های گوناگون برای پیاده سازی این مراحل خواهم پرداخت.

شما می بایست پیش از اقدام به انجام کار، از اقدامات ضروری و محتاطانه در ارتباط با فعالیت با رزین های SLA اطلاعاتی را کسب کنید. میزان سمیت رزین های SLA بالا است و از آن ها می بایست با رعایت قواعد و الزامات خاصی استفاده کرد.

در طی کردن مراحل تمیز کردن دقت کنید که از تماس مستقیم پوست با رزین های SLA خودداری شود. استفاده از تهویه ی مناسب در راستای فرآیند تمیز کردن چاپگر های سه بعدی رزینی بسیار مهم است. بخارات ناشی از سم می تواند سلامتی شما را با مخاطرات گوناگونی مواجه سازد.

به منظور جابجایی در محیط کار به صورت ایمن و با طیب خاطر، می بایست از تجهیزات حفاظت فردی متناسب با کاری که قرار است انجام شود، استفاده کنید. از جمله ی این تجهیزات می توان به مواردی از قبیل عینک های ایمنی، و دستکش های نیتریل اشاره کرد. علاوه بر این تجهیزات، بهتر است محیط دارای پنجره باشد و پنجره ها رو به بیرون باز شوند.

برخورداری از محیط دارای تهویه ی مناسب و تازه شدن هوای محیط نیز ضروری است. طولانی شدن فرآیند پس پردازش ممکن است باعث شود که شما در فرآیند تمیز کردن چاپگر های سه بعدی رزینی از ماسک های FFP2 استفاده کنید.

در صورتی که در حین فرآیند تمیز کردن، ماده ی رزین با پوست بدون پوشش بدن تماس داشته باشد، باید آن را بدون معطلی با استفاده از آب و صابون مایع شست و شو داد.در صورتی که رزین بر روی سطوح و تجهیزات بریزد، می بایست آن را پیش از آن که به فاز جامد تغییر پیدا کند، تمیز کنید.

شما می توانید با استفاده از یک حوله ی کاغذی نیز این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید که می بایست از دستکش و عینک در تمام زمان هایی که با دستگاه کار می کنید، استفاده کنید.

روش اول: قطعه را بشویید

تمیز-کردن-چاپگرهای-سه-بعدی-رزینی-2
قطعه پرینت شده خود را بشویید تا رزین خشک نشده حذف شود

در زمان خارج شدن قطعه از دستگاه چاپگر، می توان آن را با استفاده از رزین در فاز مایع پوشش داد. پیش از آن که بخواهید به تکمیل مراحل پس پردازش ادامه دهید، می بایست آن را شست و شو دهید.

روش دوم: ایستگاه های شستشو

برای افرادی که به طور مداوم نیاز دارند تا فرآیند تمیز کردن را برای چاپگر های سه بعدی رزینی خود پیاده سازی کنند، استفاده از ایستگاه های شست و شو می تواند یکی از رایج ترین گزینه ها باشد.

در بسیاری از این دستگاه ها، یک عدد توربین و یک عدد ظرف به منظور انجام شست و شو برای چرخش مایع و تمیز کردن بخش های مربوط به چاپ به کار می رود. در ایستگاه ها قسمت های گوناگونی برای تمیز کردن و آماده سازی تعبیه شده است.

روش سوم: حمام اولتراسونیک

به منظور تمیز کردن دستگاه های چاپی که در آن ها از رزین های سمی SLA بهره گرفته می شود، می توان از روش حمام اولتراسونیک نیز بهره برد. این روش بسیار حرفه ای و البته بهای مربوط به آن نیز بالا است.

با استفاده از مایع پاک کننده می توان حمام را پر کرد تا به این وسیله، دستگاه چاپ پوشش داده شود. این کار باعث می شود تا رزین چسبیده به مدل مورد نظر شما به راحتی از بین برود. این گونه است که سطح تمیزی را پس از انجام این مراحل مشاهده خواهید کرد.

در راستای انجام فرآیند تمیز کردن، به طور معمول از مایع ایزوپروپیل الکل استفاده می شود؛ اما در صورت نداشتن این ماده می توان از مواد شیمیایی خاصی مانند دی پروپیلن گلیکول مونو متیل اتر (DPM) یا تری پروپیلن گلیکول مونو متیل اتر (TPM) نیز اسفاده کرد. بهتر است در مصارف عادی از TPM و در کاربرد های صنعتی از DPM بهره گرفته شود.

تمیز-کردن-چاپگرهای-سه-بعدی-رزینی

روش چهارم: غوطه ور کردن و شستشو

در صورتی که نمی توانید حمام اولتراسونیک را به منظور انجام روش تمیز کردن فراهم سازید، بهتر است از وان محتوی ایزوپروپیل الکل استفاده کنید. شما می توانید قسمت مورد نظر خود را در این وان به خوبی شست و شو دهید تا پس از تمیز کردن، رزین باقی نماند.

این روش آسان است و سرعت کار شما را بالا می برد، اما کیفیت آن در قیاس با حمام اولتراسونیک پایین تر است. تنها دو بار شست و شو کافی است تا بتوانید رزین را از سطحی که به آن چسبیده است، جدا کنید.

تمیز-کردن-چاپگرهای-سه-بعدی-رزینی

رزین قابل شستشو با آب در راستای تمیز کردن

استفاده از رزین هایی که بتوان آن ها را با آب شست و شو داد، گزینه ی کم خطر تر و ایمن تری برای تمیز کردن است. این نوع از رزین در قیاس با دیگر رزین های موجود ضعیف تر است اما تمیز کردن آن نیز ساده تر خواهد بود.

تمیز-کردن-چاپگرهای-سه-بعدی-رزینی