آیا شما تا کنون نام انحراف محور Z پرینتر سه بعدی را شنیده اید؟ برای خیلی از علاقه مندان به دنیای پرینتر های سه بعدی، ایجاد بهترین لایه اولیه یک مسئله مهم به حساب می آید. چرا که اولین لایه کیفیت نهایی چاپ سه بعدی را مشخص می کند. جدا از کیفیت اولین لایه، این انحراف یکی از مهم ترین مواردی است که شما باید به آن توجه داشته باشید. فاصله میان نقطه Z اولیه و آخرین محل چاپ در پرینتر های سه بعدی را انحراف محور Z پرینتر سه بعدی می نامند. در بهترین حالت این مقدار باید برابر با فاصله آخرین نقطه پرینت با میز باشد. هرچند تغییر در یک سری عوامل و متغیر های پرینتر، می تواند به صورت مستقیم محور Z را تحت تاثیر خود قرار دهد.

یکی از مهم ترین دلایل مربوط به درست کردن این مشکل و مسئله، به کار گیری متریال ضخیم تر به عنوان لایه اولیه می باشد. به صورت کلی لایه اولیه می تواند جنس های متنوعی داشته باشد. یکی از همین جنس ها شیشه است. زمانی که شما به دنبال چاپ سه بعدی بر روی یک شیشه هستید، باید انحراف محور Z پرینتر سه بعدی را تنظیم نمایید. همچنین اگر شما به دنبال چاپ بر روی یک لایه در بهترین هستید، حتما باید انحراف محور های پرینتر را کنترل کنید.

به خاطر داشته باشید که پروسه رفع انحراف محور Z پرینتر سه بعدی نمی تواند جایگزین مسطح کردن سطح اولیه پرینتر باشد. به صورت کلی انحراف محور Z  عاملی است که به ندرت تغییر پیدا می کند. در نتیجه، شما خیلی نیاز به تغییر آن ندارید. اما سطح پرینتر همیشه باید صاف باشد تا دستگاه بتواند به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی پرینت گیرد.

به صورت کلی سه راه اصلی برای تنظیم این مشکل وجود دارد. هر کدام از این راه ها یک سری معایب و مزایای خاص را در خود جای داده اند. تنظیم G-Code اولین راه موجود در لیست به حساب می آید. دومین راه برای انحراف محور Z پرینتر سه بعدی، مقدار دهی انحراف به صورت مستقیم است. در این روش شما مقدار را به صورت مستقیم در اختیار اسلایسر قرار می دهید.

انحراف محور Z پرینتر سه بعدی

البته که این راه بسته به پرینتری که شما از آن استفاده می کنید متغیر است. سومین راه برای انجام این کار استفاده از مانیتور پرینتر های سه بعدی در جهت تنظیم انحراف محور Z  است. امروز ما قصد داریم تا هر سه راه را برای شما شرح دهیم. پس اگر شما هم با انحراف محور عمودی به مشکل برخورد کرده اید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

انحراف محور Z پرینتر سه بعدی

تنظیم انحراف محور Z پرینتر سه بعدی با استفاده از G-code

انحراف محور Z پرینتر سه بعدی

به صورت کلی اولین راه موجود برای تنظیم انحراف محور Z پرینتر سه بعدی، به کار گیری G-code است. برای استفاده از این روش در ابتدا شما باید با استفاده از دستور G28 Z0 پرینتر را به خانه تنظیم کنید. در مرحله بعد شما می توانید از دستور G92 Z0.1 برای تنظیم دستی انحراف محور Z پرینتر سه بعدی استفاده کنید. به صورت کلی دستور G92 مختصات مورد نیاز را به صورت مستقیم به هد پرینتر وارد می کند. این مسئله باعث تنظیم شدن موقعیت فیزیکی هد خواهد شد. در این مثال مختصات محور Z برابر با 0.1 میلی متر قرار گرفته است. این پروسه می تواند سیستم موقعیت یابی پرینتر را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. در نتیجه، اگر شما به دنبال بالا بردن نازل پرینتر بر روی صفحه هستید، می توانید از مقادیر منفی هم استفاده نمایید.

تنظیم محور Z با استفاده از اسلایسر

انحراف محور Z پرینتر سه بعدی

به صورت کلی استفاده از اسلایسر برای تنظیم محور Z خیلی ساده تر از G-code است. البته که موقعیت دقیق این ویژگی بسته به اسلایسری که شما از آن استفاده می کنید متغیر است. ولی در ادامه به صورت کلی شما می توانید مراحل مربوط به تنظیم اسلایسر را مشاهده کنید. ما از CURA استفاده کرده ایم. به خاطر داشته باشید که برای دسترسی به تنظیمات محور Z  شما به پلاگین نیاز خواهید داشت. لیست زیر حاوی مراحل انجام این کار است.

  • در آخرین ورژن Cura، به سراغ مارکت یا فروشگاه بروید و بر روی گزینه موجود در قسمت بالایی سمت راست صفحه کلیک کنید. این گزینه می تواند لیستی از پلاگین های موجود را در اختیار شما قرار دهد.
  • سپس شما باید به سراغ لیست بروید و گزینه Z Offset Setting را پیدا نمایید. سپس آن را بر روی سیستم نصب کنید.

هنگامی که پلاگین مورد نظر نصب شد، شما می توانید به سراغ تنظیمات اصلی این قسمت بروید و میزان انحراف را مشخص کنید.

تنظیم انحراف محور Z پرینتر سه بعدی با استفاده از صفحه پرینتر

آخرین راه موجود برای تنظیم انحراف محور Z  استفاده از صفحه پرینتر است. برخی از پرینتر های موجود در دنیا همچون پرینتر Ender 3 به شما اجازه می دهند تا با استفاده از صفحه نمایش میزان این اختلاف را تنظیم کنید. هر پرینتری که از فریمویر Marlin استفاده می کند به این قابلیت دسترسی دارد. بسته به ورژن Marlin که شما از آن استفاده می کنید، تنظیمات مربوط به انحراف Z در قسمت های مختلف قرار گرفته است. پس بهتر است که ورژن خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که از این نظر مشکلی برای شما ایجاد نمی شود. پس از یافتن تنظیمات مورد نظر، شما به راحتی می توانید آن را تغییر دهید.

انحرافات محور Z پرینتر سه بعدی
کلام آخر

توجه داشته باشید که شما تحت هیچ شرایطی نباید به هد پرینتر های سه بعدی برخورد کنید. این پروسه راحت است ولی شما باید یک سری موارد را مد نظر خود قرار دهید. مثلا زمانی که شما مقدار انحراف محور Z  را خارج از حد مجاز قرار می دهید، با مشکل مواجه خواهید شد. در ضمن، شما برای طراحی یک شی با سطح غیر یکنواخت، باید پرینتر خود را به صورت دقیق تنظیم کنید تا با هیچ مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.