تبدیل STL به OBJ – چگونه فایل های STL را به OBJ کانورت کنیم؟

تبدیل STL به OBJ

تبدیل STL به OBJ آنقدرها هم که فکر می کنید پیچیده نیست. هر آنچه را که باید در مورد فرآیند تبدیل فایل بدانید را اینجا بخوانید!

STL و OBJ دو نوع فایل رایج هستند که برای ذخیره مدل های سه بعدی استفاده می شوند. فایل های STL یک مدل را به اندازه مثلث های کوچک ذخیره می کنند، در حالی که فایل های OBJ انعطاف پذیرتر هستند و می توانند از چند ضلعی های مختلف و همچنین منحنی های آزاد استفاده کنند. برخلاف STLها، فایل‌های OBJ می‌توانند رنگ و بافت را برای مدل‌های سه‌بعدی ذخیره کنند، که آنها را برای پرینت و اسکن سه‌بعدی چند رنگ ایده‌آل می‌کند.

ساختار هر دو نوع فایل مشابه است زیرا از یک شبکه چند ضلعی متشکل از رئوس، لبه ها و وجه ها در فرآیندی به نام tessellation استفاده می کنند. در حالی که STL از یک شبکه مثلثی تشکیل شده است، OBJ از سطوح NURBS پشتیبانی می کند و به آن اجازه می دهد مش های منحنی را به طور دقیق نشان دهد.

انواع فایل های STL و OBJ برای اهداف مختلف ایجاد شده اند. در حالی که STL به طور خاص برای پرینت سه بعدی ایجاد شده، OBJ توسط Wavefront Technologies برای کاربرد در صنعت فیلم طراحی شد. در هر صورت، هر یک از این فرمت‌ها نقاط قوت و محدودیت‌های خود را دارند و گاهی اوقات ممکن است بخواهید (یا نیاز داشته باشید) با یک فایل OBJ کار کنید در حالی که یک فایل STL دارید. خبر خوب این است که آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

در این مقاله، راه‌های اصلی تبدیل STL به OBJ را بررسی می‌کنیم:

تبدیل STL به OBJ - چگونه فایل های STL را به OBJ کانورت کنیم؟

از یک Converter (مبدل) فایل آنلاین استفاده کنید

convert-22
مبدل فایل آنلاین یک راه حل سریع و آسان است

اولین گزینه سریعترین گزینه این لیست است زیرا حتی نیازی به نصب ندارد. شما فقط فایل را آپلود کنید، فرمت مورد نظر خود را انتخاب کنید و فایل تبدیل شده در عرض چند ثانیه برای دانلود آماده می شود. نوع فایل STL به طور کلی بزرگتر از فایل OBJ است زیرا با افزایش تعداد مثلث هایی که مش شما را نشان می دهند، منحنی های صاف تری را بیان می کند.

اگر فایل شما خیلی بزرگ نیست و به دنبال یک گزینه تبدیل سریع هستید، یک سرویس آنلاین رایگان باید راه حل مناسبی باشد! گزینه هایی را خواهید یافت که می توانند فایل ها را تا 100 مگابایت تبدیل کنند و چندین فرمت مختلف مانند OBJ، 3MF، FBX، X3D و غیره را ارائه دهند. در اینجا مراحل تبدیل فایل ها با مبدل فایل آنلاین آمده است:

  1. یک Converter (مبدل) آنلاین را انتخاب کنید (گزینه های زیر را ببینید).
  2. فایل STL مورد نیاز را آپلود کنید.
  3. ” Converter” (یا گزینه مشابه) را فشار دهید.
  4. OBJ تبدیل شده خود را دانلود کنید.

گزینه های آنلاین

 

convert-23
با Aspose فایل ها را مستقیماً به ابر ارسال کنید

FabConvert پایدار است و در تست های ما به خوبی عمل می کند. این سایت دارای گزینه های ترجمه برای 10 زبان مختلف است و رابط کاربری آن آسان است. می‌توانید فایل‌های تا 100 مگابایت را تبدیل کنید که باید از دستگاه خود آپلود کنید.

Aspose به شما امکان می دهد فایل ها را از Dropbox و Google Drive ارسال کنید. همچنین در تست‌ها عملکرد خوبی داشت و می‌توانید فایل تمام‌شده را مستقیماً در فضای ابری ذخیره کنید، بدون اینکه آن را در رایانه خود دانلود کنید. حداکثر حجم فایل برای تبدیل 100 مگابایت است.

MiConv گزینه جالبی است، اگر نیاز به تبدیل چندین فایل به طور همزمان دارید. اگرچه حجم هر یک می تواند تا 75 مگابایت باشد – کمی کمتر از آنچه که اکثر مبدل های دیگر می توانند با آن کار کنند. رابط کاربری بسیار ساده است و چندین گزینه تبدیل فایل علاوه بر OBJ وجود دارد. خود تبدیل سریع است و می توانید پیشرفت هر فایل را دنبال کنید. شاید شایان ذکر باشد که محدودیت 120 فایل در ساعت وجود دارد.

3D Convert وعده تبدیل به 627 نوع فایل مختلف از جمله OBJ را می دهد. توجه داشته باشید که با استفاده از این گزینه باید فایل را به صورت داخلی از دستگاه ارسال کنید و حجم فایل به 50 مگابایت محدود شده است.

Meshconvert محدود به فایل‌های 18 مگابایتی است، اما به شما امکان می‌دهد فایل را مستقیماً از یک URL بارگیری کنید (یا آن را از رایانه آپلود کنید). شما می توانید بین فرمت های OBJ، STL، DAE و PLY برای فرمت خروجی انتخاب کنید، و در حالی که ممکن است محدود کننده به نظر برسد، به خصوص وقتی به گزینه های دیگر در لیست نگاه می کنید، می توانید تقریبا 40 نوع فایل مختلف را وارد کنید.

تبدیل STL به OBJ - چگونه فایل های STL را به OBJ کانورت کنیم؟

از Slicer (اسلایسر) استفاده کنید

تبدیل STL به OBJ - 4
Export یک فایل OBJ در Cura

STL فرمت فایل بومی است که امروزه در اکثر اسلایسرها، اگر نه همه، یافت می شود. در اکثر اسلایسرها، فایل را باز کرده و پس از انتخاب شی از گزینه export استفاده می کنید. اگر برنامه ای که استفاده می کنید فرمت بومی دیگری دارد، باید STL را وارد کنید.

در میان گزینه‌های پولی و رایگان، UltiMaker’s Cura یک انتخاب عالی برای انجام این کار به روشی ساده و سریع است، اما تقریباً در هر Slicer نیز بسیار آسان و شبیه به انجام آن است. در اینجا مراحل تبدیل STL به OBJ در Cura آمده است:

  1. فایل را باز کنید.
  2. شی مورد نظر را برای Export انتخاب کنید. مانند تصویر بالا برجسته خواهد شد.
  3. به منوی «File > Export» بروید.
  4. در قسمت Type گزینه ” Wavefront (OBJ) File (.obj) ” را انتخاب کنید.
  5. نام فایلی را که می خواهید آن را به عنوان ذخیره کنید وارد کنید.
  6. فایل را ذخیره کنید.

تبدیل STL به OBJ - چگونه فایل های STL را به OBJ کانورت کنیم؟

از نرم افزار CAD استفاده کنید

تبدیل STL به OBJ - 2
Blender طیف وسیعی از فرمت های مختلف فایل را ارائه می دهد

امروزه چندین برنامه طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) امکان تبدیل با ابزارهای Import و Export را در خود جای داده است. برخی حتی فرمت های OBJ و STL را در گزینه های سازگار گنجانده اند. فرآیند تبدیل در بین برنامه ها متفاوت است زیرا هر یک دارای یک رابط منحصر به فرد هستند و بسته به عملکرد ممکن است برچسب ها یا گزینه های مختلفی داشته باشند. در برخی از برنامه ها، می توانید آن را به عنوان OBJ باز کرده و ذخیره کنید. در موارد دیگر، شما نیاز به Import و Export و غیره دارید.

استفاده از نرم افزار CAD برای فرآیند تبدیل فایل می تواند بسیار ارزشمند باشد اگر بخواهید جنبه های پیشرفته مانند گزینه های بافت و نوع مش را کنترل کنید. در اینجا مراحل تبدیل فایل ها در Blender، یک برنامه محبوب می‌باشد آمده است:

  1. فایل را وارد کنید.
  2. شی مورد نظر را برای صادرات انتخاب کنید. مانند تصویر بالا برجسته خواهد شد.
  3. به منوی «File > Export > Wavefront (.obj)» بروید.
  4. نام فایل را وارد کنید.
  5. تنظیمات پیشرفته صادراتی خود را انتخاب کنید.
  6. نام را وارد کنید.
  7. فایل را ذخیره کنید.

علاوه بر بلندر، می‌توانید به راحتی فایل خود را در سایر برنامه‌های CAD مانند Meshmixer یا 3D Builder تبدیل کنید. به خاطر داشته باشید که گزینه ها ممکن است در رابط هر برنامه کمی متفاوت باشند.

در انتها...

convert-33
جزئیات کوچکی که تفاوت بزرگی ایجاد می کند!

STL یک فرمت فایل مفید است که برای پرینت سه بعدی خانگی محبوب است. از آنجایی که این فایل‌ها هندسه سطح یک شی سه‌بعدی را بدون رنگ یا ویژگی‌های دیگر توصیف می‌کنند، انتقال، ایمیل و دانلود آن‌ها آسان است. با این حال، آنها محدودیت هایی دارند و اغلب برای نمونه های اولیه مناسب تر هستند.

فرمت فایل OBJ معیاری برای قابلیت همکاری بین برنامه های مدل سازی سه بعدی است. فرمت OBJ به دلیل open source بودن، خنثی بودن و داشتن رنگ ها، بافت ها و اشکال پیچیده که STL قادر به آن نیست، متمایز است. OBJ به طور گسترده ای در برنامه های CAD مانند Blender و 3ds Max استفاده می شود، به ویژه برای نتایج بصری و گرافیکی روان تر که در قالب STL قابل دستیابی نیست.

با این گفته، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید فایل STL خود را به OBJ تبدیل کنید. خبر خوب این است که شما چند گزینه برای فرآیند تبدیل فایل دارید. هنگامی که فایل OBJ را دارید، می توانید آن را به Meshmixer وارد کرده و تنظیمات را انجام دهید. شما این امکان را دارید که قطعه را صاف تر کنید یا حتی آن را به صورت رنگی چاپ کنید. دلیل یا کاربرد هر چه که باشد، انجام این تبدیل قابلیت همکاری بیشتر بین برنامه ها را برای شما به ارمغان می آورد.