خشک کردن فیلامنت PLA ABS رطوبت گرفته

بی شک خشک کردن فیلامنت های مرطوب یکی از مهم ترین مواردی است که شما باید به آن توجه داشته باشید. رشته های مختلف می توانند رطوبت را در درجه های متنوعی جذب نمایند. البته، چند علامت خاص وجود دارد که می تواند به شما نشان دهد که رشته شما کاملا خیس شده است.

  • شنیده شدن صدای ترکیدن یا ترک خوردن در هنگام خارج شدن
  • کاهش شدید استحکام قطعه مورد نظر
  • خطوط استخراج ناهموار
  • مشاهده رشته های عجیب
  • سطوح بدون بافت یا حالت فازی بر روی قطعات چاپ شده

اگر شما هر کدام از موارد بالا را مشاهده کردید، بهتر است که به دنبال خشک کردن فیلامنت پرینتر خود باشید. با موادی که قدرت جذب رطوبت زیادی دارند همچون نایلون، PETG، PVA و فلکسیبل، شما می توانید با مشکلات متعددی رو به رو شوید. البته که چند راه ذخیره سازی وجود دارند که با استفاده از آنها شما می توانید جلوی مرطوب شدن رشته را بگیرید. ولی اگر هم اکنون رشته های شما مرطوب شده اند، دیگر پیشگیری فایده ای نداشته و شما باید به دنبال راه حل دقیق و سریع مشکل باشید. در غیر این صورت کیفیت و قدرت پرینتر سه بعدی شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. خوشبختانه چند راه مختلف وجود دارد که با استفاده از آن شما می توانید بدون مشکل و در ایمن ترین حالت ممکن رشته های خود را خشک کنید. هر کدام از این راه حل ها یک تعرفه و درصد پیچیدگی خاص دارند. پس با ما همراه باشید تا اصلی ترین راه های خشک کردن فیلامنت پرینتر را بررسی کنیم.

روش اول : استفاده از دستگاه خشک کننده فیلامنت

اولین راهی که برای خشک کردن فیلامنت پرینتر سه بعدی در جلوی پای شما قرار گرفته است، استفاده از خشک کننده های مخصوص می باشد. این راه حل یکی از راه حل های پولی به حساب می آید. با اینکه گاهی اوقات هزینه این دستگاه زیاد می شود ولی از نظر کارشناسان، این راه حل بهترین راه موجود در جهت خشک کردن فیلامنت به حساب می آید. این دستگاه ها در دسته بندی های متنوعی در بازار به فروش می رسند. هر کدام از این دسته بندی ها نیز یک سری ویژگی های مثبت و منفی را در خود جای داده اند. به صورت کلی نحوه کار با این دستگاه خیلی راحت است. شما ماده اولیه مد نظرتان را در دستگاه قرار می دهید، تنظیمات را انتخاب می کنید و سپس دکمه شروع را می زنید.

دستگاه هم بسته به تنظیمات اعمال شده کار خود را شروع می نماید. زمانی که کار دستگاه تمام شد، شما می توانید رشته خود را تحویل بگیرید. توجه داشته باشید که انتخاب یک مدل خوب از این دستگاه در کیفیت نهایی کار به صورت مستقیم تاثیر گذار است. از جمله نام های مشهور و شناخته شده در این زمینه می توان به Sovol SH01 و Sunlu FilaDryer اشاره کرد. هر کدام از این موارد یک سری ویژگی های مثبت و منفی را در خود جای داده اند.

روش دوم: استفاده از فر

شاید یکی از بهترین و ساده ترین راه های موجود در جهت خشک کردن فیلامنت ، به کار گیری فر باشد. فقط کافی است که دمای مد نظر خود را بر روی فر تنظیم کنید و قطعات مد نظر را به مدت 6 ساعت در فر قرار دهید. هرچه شما بیشتر آن را در فر بگذارید، درصد خشک بودن آن هم افزایش پیدا می کند. در لیست زیر شما می توانید دمای مطلوب هر ماده را مشاهده کنید.

  • PLA: بین 40 تا 45 درجه سانتی گراد
  • ABS: حدودا 80 درجه سانتی گراد
  • نایلون: حدودا 80 درجه سانتی گراد

برای خشک کردن فیلامنت با استفاده از این روش شما باید صبر کنید تا فر به دمای مطلوب برسد و سپس شما قطعات را درون آن قرار دهید. چرا که گاهی اوقات فر ها برای رسیدن به دمای بالا تر، حرارت زیادی از خود تولید می کنند و در شرایط ناپایداری قرار می گیرند. در این شرایط احتمال اینکه قطعات شما ذوب شوند وجود دارد. پس بهتر است که در ابتدا فر را به دمای مورد نظر برسانید و سپس قطعات را درون آن قرار دهید.

روش سوم: استفاده از خشک کننده غذا

سومین راه موجود برای خشک کردن فیلامنت ، به کار گیری خشک کننده غذا می باشد. مخصوصا اگر شما یک فر قوی و با کیفیت در خانه ندارید، با خیال راحت می توانید این ابزار را به کار گیرید. به صورت کلی این ابزار برای خشک کردن و خارج کردن رطوبت از غذا طراحی شده است. این دستگاه برای فعالیت در دمای پایین تری در مقایسه با فر طراحی شده است. در نتیجه استفاده از آن می تواند نتایج مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد. عامل محدود کننده این دستگاه باعث می شود تا دمای آن خیلی بالا نرود. همچون نحوه کار با فر، شما باید قطعات مد نظرتان را با دمای مشخص در یک خشک کننده غذا بگذارید. در لیست زیر شما می توانید دمای ایده آل برای موقعیت های مختلف را مشاهده کنید.

  • PLA: بین 40 تا 45 درجه سانتی گراد
  • ABS: حدودا 80 درجه سانتی گراد
  • نایلون: حدودا 80 درجه سانتی گراد
ذخیره سازی مناسب

حال که به روش های مربوط به خشک کردن فیلامنت پرداختیم، بیایید تا به سراغ راه پیشگیری از این مشکل برویم. به صورت کلی در جهت پیشگیری از این مشکل شما باید به دنبال ذخیره سازی قرقره ها در یک محیط با رطوبت کم باشید. رطوبت می تواند به صورت مستقیم این محصولات را تحت تاثیر خود قرار دهد. با اینکه خیلی از افراد برای این مورد هزینه زیاید نمی کنند ولی، در حال حاضر جعبه های زیادی وجود دارند که شما می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید. این جعبه ها به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند رطوبت را از قرقره ها دور کنند. توجه داشته باشید که بهترین راه موجود در جهت ایمن سازی قطعات و رشته ها، استفاده از جعبه می باشد. در نتیجه، اگر شما هم به کیفیت و سلامت نهایی کار اهمیت می دهید، حتما باید جعبه های خوب و با کیفیتی را انتخاب نمایید. شما می توانید جعبه را درست کنید یا اینکه آن را به صورت آماده تهیه نمایید.