تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی

تمیز کردن نازل

بی شک تمیز کردن نازل پرینتر های سه بعدی یک مسئله پر اهمیت به حساب می آید. در پرینتر های سه بعدی FDM، قطعات زیادی هستند که یک مدل را به صورت سه بعدی پرینت می کنند. اما نازل یکی از مهم ترین این قطعات به حساب می آید که کاربران های زیادی دارد.
نازل به قسمتی گفته می شود که پلاستیک های ذوب شده از آن خارج خواهند شد. اگر شما با چیستی و موقعیت این قطعه آشنای ندارید، می توانید نگاهی به پرینتر خود بیندازید. بلوک آلومینیومی یا هات اند که قطعات داغ از آن خارج می شوند و بر سر آن یک سوراخ وجود دارد نازل است. هیچ ماده ای عمر بی نهایت ندارد. نازل هم از این قائده مستثنی نیست. به صورت کلی این قطعات بر اثر گذر زمان خراب می شوند.

مشکلات مربوط به نازل و اهمیت تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی زمانی دو برابر می شود که شما بیش از حد آن را به کار گیرید یا اینکه آن را خراب نمایید. به همین علت هم شما باید به صورت مداوم نازل پرینتر خود را تمیز کنید و مطمئن شوید که به صورت کاملا درست کار می کند. این کار طول عمر پرینتر شما را دو چندان می کند. امروز ما قصد داریم تا در مورد تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.
این قضیه برای استفاده از فیلامنت های  ABS PETG بسیار صدق میکند چون مستعد گرفتگی نازل هستند.

کثیفی سر نازل پرینتر سه بعدی

2

تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی در حالت بهتر
قرار گرفتن فیلامنت آب شده بر روی نازل پرینتر سه بعدی را می توان به عنوان مشخص ترین علامت خرابی شناسایی کرد. فیلامنت های ذوب شده که در این قسمت قرار می گیرند معمولا فیلامنت خشک شده خروجی پرینتر هستند. معمولا آنها در نازل گیر کرده، خشک شده و به آن آسیب وارد می کنند. زمانی که شما نازل را خیلی پایین قرار دهید، با چنین مشکل مواجه می شوید.
اکثر اوقات زمانی که شما در حال پرینت اولین لایه هستید، می توانید کمی ضایعات یا آشغال را مشاهده کنید. برای حل این مشکل در ابتدا شما باید نازل را با استفاده از یک پارچه تمیز یا پد الکلی تمیز کنید. این پروسه باید زمانی که نازل داغ است صورت گیرد. این کار می تواند کمی بخار تولید کند ولی به صورت کامل بر روی پروسه تمیز کردن نازل تاثیر گذار است.

اگر استفاده از پارچه های معمولی و پد های الکلی در جهت تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی پاسخگوی نیاز های شما نبود، همیشه می توانید از تیغ یا برس یا مسواک های مخصوص استفاده کنید. البته که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر شما با این مشکل زیاد مواجه می شوید، بهتر است که محور Z پرینتر و انحراف آن را به درستی تنظیم کنید. این مسئله به شما کمک می کند تا خیلی راحت و بدون هیچ مشکل خاصی نیاز های پرینترتان را رفع کنید.

به طور کلی ارتفاع نازل رو بالا ببرید – دمای نازل روی بیشتر از 220 درجه بگذارید ابتدا با انبردست یا دم باریک بیشتر فیلامنت های سوخته روی نازل رو بردارید و سپس با استفاده از برس های سیمی اشپزخانه که واقعا قیمتی هم ندارند نازل و بلوک رو به خوبی تمیز کنید.

5

گرفتگی در نازل پرینتر سه بعدی

تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی در مرحله آخر
جدا از قرار گرفتن زباله، گرفتگی نازل پرینتر سه بعدی دیگر مشکل رایج به حساب ی آید. زمانی که زباله موجود درون نازل به صورت کامل جلوی عملکرد آن را بگیرد، گرفتگی ایجاد می شود. این مسئله می تواند جلوی خارج شدن مواد ذوب شده را بگیرد و مشکلات متعددی را برای شما ایجاد نماید.
گرفتگی نازل در پرینتر سه بعدی دو دسته بندی اصلی یعنی ناحیه ای و کامل دارد. حتما می توانید حدس بزنید که گرفتگی کامل مشکلات بیشتری را در مقایسه با دیگر گرفتگی ها برای شما ایجاد می کند.
در این شرایط آلودگی کل خروجی پرینتر را مسدود می کند. در نتیجه این مسئله ماده اولیه پرینت داغ در خود اکسترودر باقی می ماند. در هر صورت برای رفع این مشکل شما باید به دنبال تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی خود باشید.

برای رفع گرفتگی چند راه مختلف در جلوی پای افراد قرار گرفته است. اولین و سریع ترین راه استفاده از یک سوزن تمیز کننده نازل  است که برخی از سایتهای  فروش قطعات پرینتر این سوزن خاص رو در سایز های مختلف مثلا 0.4 , 0.2 و …. دارند.
فقط کافی است که سوزن را وارد سوراخ پرینتر کنید و گرفتگی را بشکنید. در این شرایط آلودگی از سر راه خارج می شود.
دومین راه موجود در جهت رفع گرفتگی نازل پرینتر و تمیز کردن نازل، تعویض این قطعه است. اگر شما نمی توانید آن را بشکنید، باید به دنبال تعویض آن باشید تا با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوید.

مراحل تعویض نازل برای همه پرینتر سه بعدی FDM کره زمین !!! به یک شکل یکسان صورت میگرید.

1. ابتدا محور Z رو بالا ببرید حداقل 20 سانتی متر
2. دمای نازل را در بیشتر حد خود بگذارید مثلا 250 درجه 
3. از اچار مخصوص نازل یا در صورت نبود از انبردست استفاده کنید – نازل رو به آرامی بچرخانید ممکن است دفعه اول کمی سفت باشد
4.نازل رو خارج کرده و بگذارید پرینتر سرد شود سپس در حالت سرد نازل رو ببنید و دوباره نازل رو حرارت بدید و 1 2 رزوه سفت تر کنید.
بهتر است زمانی که نازل باز است فیلامنت را به سمت پایین هل دهید تا دیگر اشغالی در لوله تفلن و لوله آهنی نماند

3

ایجاد فاصله در انتخاب لوله PTFE

ایجاد شکاف میان لوله PTFE و قسمت بالایی نازل پرینتر سه بعدی هم می تواند مشکلات متعددی را برای شما ایجاد نماید. به صورت کلی شکاف ها به علت خارج شدن لوله PTFE از تنظیم ایجاد می شوند. زمانی که لوله به اندازه کافی به درون نازل وارد نشده است یا اینکه به خوبی سر جای خود محکم نشده است، شما با این مشکل مواجه می شوید. توجه داشته باشید که وجود شکاف می تواند باعث نشتی قطعات ذوب شده شود. زمانی که این قطعات نشتی خنک شوند، به صورت کامل قسمت بالایی نازل را می گیرند. این مسئله اختلال شدیدی را در عملکرد پرینتر ایجاد می نماید.

برای حل این مشکل در ابتدا شما باید لوله PTFE را از سر پرینتر جدا کنید و سپس نازل را به صورت کامل متصل نمایید. پس از اطمینان حاصل کردن از درصد سلامت کوپلر PTFE و اینکه سر لوله کاملا صاف است، شما می توانید آن را به صورت کامل متصل نمایید. در نهایت شما می توانید نازل را به صورت کامل متصل کنید و مطمئن شوید که هیچ شکافی میان قطعات آن وجود ندارد.

تعویض و ارتقا برای نازل پرینتر سه بعدی

به صورت کلی تمیز کردن نازل پرینتر سه بعدی یکی از راه حل های موجود در جهت رفع مشکلات این دستگاه به حساب می آید. اگر راه حل های گفته شده در قسمت های قبل تر نتایج مطلوبی را برای شما به همراه نداشتند، شما به راحتی می توانید قطعات را عوض کنید یا اینکه آنها را به صورت کامل ارتقا دهید. در هنگام خرید نازل جدید شما باید به جنس، ابعاد و فاکتور های اصلی آن توجه داشته باشید. هر پرینتر به یک نازل خاص نیاز دارد و استفاده از نازل پرینتر های دیگر می تواند نتایج نا مطلوبی را برای شما به همراه داشته باشد. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، می توانید با یک تیم فنی و مهندسی صحبت کنید.

تمیز کردن نازل