ویرایشگرهای G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) - قسمت اول

x1

ویرایشگرهای G-code به شما این امکان را می‌دهند با کد CNC یا چاپ سه بعدی خود بازی کنید!

برای یافتن ویرایشگر G-code ایده‌آل خود به ادامه مطلب مراجعه کنی.

ویرایشگرهای G-Code

ماشین‌های CNC به طور گسترده در فرآیندهای مختلف تولید مانند فرز، ماشین‌کاری و برش استفاده می‌شوند. آنها بر دستورالعمل‌های G-code تولید شده از طریق نرم‌افزار CAM تکیه می‌کنند تا ابزارهای برش را هدایت کنند و مواد را از طریق تولید کاهشی شکل دهند. CNC G-code شامل عملیات ترکیبی، از جمله حرکات چند ابزار و عملکردهای چند محوری می شود که امکان شکل دهی دقیق و حذف مواد را فراهم می کند.

از سوی دیگر، پرینترهای سه بعدی که از نظر فنی نوعی دستگاه CNC هستند، با استفاده از اصول ساخت افزودنی کار می کنند. به طور مشخص، پرینترهای سه بعدی، اشیاء را با افزودن لایه‌ها بر لایه‌های مواد، طبق دستورالعمل‌های موجود در G-code می‌سازند. G-code برای پرینت سه بعدی در درجه اول بر حرکات خطی ساده و دستورات اکستروژن متمرکز است و معمولاً توسط نرم افزار اسلایسر تولید می شود.

صرف نظر از اینکه دقیقاً می‌خواهید با چه دستگاهی کار کنید، ویرایشگرهای G-code یک انتخاب محبوب برای کاربرانی هستند که می‌خواهند دستورالعمل‌های G-code خود را ایجاد، تجسم یا سفارشی‌سازی کنند. در این مقاله، بهترین ویرایشگرهای G-code را از گزینه های ساده مبتنی بر مرورگر گرفته تا مجموعه های ویرایشگر کامل بررسی خواهیم کرد.

اما ابتدا، بیایید همه آنچه را که باید در مورد سایر روش‌های مورد استفاده برای تولید یا ویرایش G-code و چرایی استفاده از ویرایشگرهای G-code بدانیم، مرور کنیم:

ویرایشگرهای G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) – قسمت اول

کدام نرم‌افزار و دلیل استفاده از آن؟

ویرایشگرهای G-Code-2

G-code حرفه ای

با استفاده از ویرایشگرهای G-code، می‌توانید کد را خط به خط تغییر دهید و این امر به شما این امکان را می‌دهد که آن را برای هر نیاز خاص بهینه کنید. گاهی اوقات، حتی می‌توانید G-code  را تولید کنید یا مستقیماً کدهای موجود را بازنویسی کنید و نیاز به کامپایل مجدد کد با استفاده از برش‌دهنده یا نرم‌افزار CAM را از بین ببرید.

چندین کاربرد برای ویرایشگرهای G-code وجود دارد، از جمله موارد زیر:

 

  • ویرایش های کوچک: شما باید یک تغییر جزئی در یک فایل بسیار بزرگ ایجاد کنید که تکمیل آن زمان زیادی طول کشیده است.
  • حرکتی خاص: شما می خواهید یک روال شروع یا پایان سفارشی برای دستگاه خود بنویسید.
  • راه حل دستی: شما می خواهید مشکل خاصی را که در طول فرز CNC یا چاپ سه بعدی رخ می دهد، حل کنید. به خصوص در اینجا نرم افزار ویرایش G-code بصری مفید است.
  • عملیات جایگزینی: شما می خواهید هر نمونه از یک دستور خاص را جستجو کنید (و احتمالاً تغییر دهید).
  • همکاری: می‌خواهید یک نسخه فقط مشاهده را به اشتراک بگذارید یا به ویرایش دسترسی بدهید و چندین کاربر با هم روی یک فایل G-code کار کنند.

لازم به ذکر است که همه ویرایشگرها یک پیش‌نمایش سه‌بعدی از طرح را هنگام ویرایش G-code نشان نمی‌دهند. بسته به برنامه شما، ممکن است به کمک بصری نیاز باشد یا نباشد، اما به طور کلی، ویرایشگرهای G-code متنی سریعتر از ویرایشگرهایی که نیاز به ارائه یک شی سه بعدی در زمان واقعی دارند، کار می کنند.

 

از آنجایی که چندین مورد برای انتخاب وجود دارد، ما لیستی از چند مورد از بهترین ویرایشگرهای G-code را در زیر گردآوری کرده ایم:

لیست ویرایشگرهای G-Code

Visual Studio Code

ویرایشگرهای G-Code-3
مجسمه سازی برای ایجاد مدل های بسیار دقیق با فرم های ارگانیک استفاده می شود

ویژوال استودیو کد (VS Code) یک ویرایشگر open-source رایگان است که توسط مایکروسافت توسعه یافته و برای ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است. در حالی که VS Code از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می کند، می تواند به عنوان یک ویرایشگر ساده G-code نیز عمل کند. با نصب چند افزونه از store آن، می توانید آن را به یک ویرایشگر G-code با امکانات کامل تبدیل کنید.

یکی از با ارزش‌ترین افزونه‌ها برای تقویت VS Code به عنوان یک ویرایشگر G-code، G-Code Syntax است. این افزونه ویژگی هایی مانند مشخص کردن syntax را اضافه می کند تا خواندن و پیمایش دستورات G-code را روان تر کند. همچنین پشتیبانی از syntax خاص زبان، قطعه کد و سایر ابزارهای مفید برای ویرایش G-code را ارائه می دهد.

یکی دیگر از برنامه های افزودنی قابل توجه Live Share است که امکان همکاری در زمان واقعی را فراهم می کند. با استفاده از آن، می‌توانید به‌طور یکپارچه پروژه‌ها را به اشتراک بگذارید، در جلسات رفع اشکال شرکت کنید، و حتی آموزش‌های تعاملی ارائه دهید، در حالی که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهید تنظیمات ویرایشگر و مکان‌نمای دلخواه خود را حفظ کنند.

VS Code به دلیل ماهیت کاربرپسند و سادگی آن مورد ستایش قرار گرفته است که آن را برای توسعه دهندگان در تمام سطوح مهارتی، قابل دسترس می کند.

  • توسعه دهنده: مایکروسافت
  • هزینه: رایگان
  • سیستم عامل: Linux, MacOS, and Windows؛ نسخه مرورگر موجود است

Notepad++

Notepad++
Notepad++ یک ویرایشگر متن ساده است که می تواند دستورات G-code را مشخص کند

Notepad++  یک برنامه ویرایش آفلاین متن قابل دانلود با برخی ویژگی های عالی است. اگر چه  Notepad++ ذاتاً دارای توانایی هایلایت کردن G-code نیست، یک فرآیند پنج دقیقه‌ای ساده شما را با یک نمایه زبان سفارشی راه‌اندازی می‌کند و G-code را برای نیازهای ویرایش شما هایلایت می‌کند.

از نظر عملکرد، Notepad ++  به شما امکان می دهد کارهای استانداردی مانند جستجو، یافتن و جایگزینی دستورات را انجام دهید و به شما امکان می دهد G-code خود را با سهولت ویرایش کنید. این نرم افزار برای مخاطبان مختلف در نظر گرفته شده است و می توان آن را با پلاگین های مختلف برای برنامه های خاص سفارشی کرد.

به‌راحتی، Notepad++ به کاربران این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز، هایلایت‌سازی زبان خود را برای سفارشی‌سازی بیشتر تعریف کنند.

  • توسعه دهنده: Don Ho
  • هزینه: رایگان
  • هدف مورد نظر: ویرایش کد پایه با توابع استاندارد
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ابزارهای استاندارد مانند جستجو، یافتن و جایگزینی و همچنین انواع افزونه ها و تعاریف زبان، مانند هایلایت کردن دستورات G-code
  • سیستم عامل: ویندوز

FullControl

FullControl
G-code را کنترل کنید

FullControl یک طراح G-code است که توسط اندی گلدال، مدرس دانشگاه Loughborough ساخته شده است. این نرم‌افزار از تجربه شخصی او و تقاضای زیاد برای نرم‌افزار طراحی G-code کاربر پسند، از دانشجویان و محققان در زمینه ساخت افزودنی متولد شد.

این نرم‌افزار امکان بارگیری، ویرایش و ایجاد آسان طراحی را با استفاده از روش ورودی خط به خط فراهم می کند. با این حال، ویژگی export، G-code را در کلیپ بورد کپی می کند، که باید در یک notepad ذخیره شود.

FullControl که در اصل مبتنی بر Microsoft Excel هست، یک رابط کاربری آشنا و بصری را ارائه می دهد. اگر از قبل با اکسل آشنایی دارید، شروع کار با دانلود فایل FullControl XLSM از صفحه GitHub است. این فایل حاوی ماکروهایی است که باید فعال شوند.

برای نمایش سریع قابلیت های FullControl، کتابخانه طراحی FullControl مجموعه ای از مدل های قابل تنظیم را ارائه می دهد. کاربران می توانند به راحتی پارامترهای خاص را تنظیم کنند،  G-codeرا برای مدل انتخابی خود تولید کنند و آن را برای استفاده بیشتر دانلود کنند.

  • توسعه دهنده: اندی گلیدال
  • هزینه: رایگان
  • هدف مورد نظر: ساده سازی فرآیند تولید G-code برای تمام کاربران
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: کاربر پسند، نسخه های متعدد و کتابخانه جامع آموزشی
  • سیستم عامل: همه (بر اساس مرورگر)

ویرایشگرهای G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) – قسمت اول

G-Code Q’n’Dirty

G-Code Q'n'Dirty
یک اسکریپت آزمایشی ساده که در G-Code Q’n’dirty اجرا می شود 

G-Code Q’n’dirtyسریع و کثیف با نام محاوره‌ای و جذاب، یک وب‌سایت  open-source است که به کاربران اجازه می‌دهد تا G-code خود را در یک رابط کاربری بسیار ساده و سرراست آپلود کنند یا بنویسند. در حالی که احتمالا قوی ترین ویرایشگر در لیست نیست، G-Code Q’n’dirty به منظور شبیه سازی و تجسم مسیر در دستگاه شما از طریق مرورگر اینترنت شما ساخته شده است.

این نرم‌افزار می تواند هنگام کار در یک سایت راه یا در شرایطی که نمی توانید ویرایشگر کامل تری را روی رایانه خود نصب کنید بسیار مفید باشد. بزرگترین ایراد استفاده از این ابزار، این واقعیت است که فاقد هر نوع تخمین اندازه صفحه ساخت است، بنابراین فقط در صورت نیاز به انجام برخی ویرایش های لحظه آخری در ابزار، این را در نظر داشته باشید.

  • توسعه دهنده: Nicolas Raynaud
  • هزینه: رایگان
  • هدف مورد نظر: ویرایش G-Code با تمرکز بر فرز CNC
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ترسیم تصویری سه بعدی خط به خط
  • سیستم عامل: همه (بر اساس مرورگر)

BCNC

BCNC
اجرای G-code از طریق BCNC

BCNC یک ویرایشگر G-code مبتنی بر پایتون است که به عنوان یک ابزار نرم افزار CAM حرفه ای طراحی شده است. BCNC دارای عملکردهای مفیدی مانند تعیین جهت چاپ (در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت)، تکرار بلوک‌های الگودار G-code، و پشتیبانی از برش دادن فایل‌های STL است.

ویرایشگر BCNC نسبت به سایر ابزارهای موجود در این لیست به تنظیمات پیچیده تری نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که با پایتون و pip package manager آشنا هستید. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که BCNC در درجه اول بر روی ماشین های فرز CNC تمرکز دارد و اگر از G-code خاص برای چاپگرهای سه بعدی استفاده کنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

  • توسعه دهنده: Vasilis Vlachoudis
  • هزینه: رایگان
  • هدف مورد نظر: ویرایش استاندارد G-code برای محیط های CNC حرفه ای
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ویرایش G-code، ارسال G-code، وارد کردن شی سه بعدی
  • سیستم عامل: Linux، MacOS و Windows

در پایان...

در اینجا مقاله ما با عنوان “ویرایشگرهای G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) – قسمت اول” به پایان میرسد.

شما می‌توانید با مراجعه به اینجا قسمت دوم این مقاله رو مطالعه کنید و با سایر ویرایشگرهای G-Code آشنا شوید…