ویرایشگر های G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) - قسمت آخر

ویرایشگر های G-Code-0

ویرایشگر های G-code به شما این امکان را می‌دهند با کد CNC یا چاپ سه بعدی خود بازی کنید!

برای یافتن ویرایشگر G-code ایده‌آل خود به ادامه مطلب مراجعه کنی.

ویرایشگر های G-Code

ماشین‌های CNC به طور گسترده در فرآیندهای مختلف تولید مانند فرز، ماشین‌کاری و برش استفاده می‌شوند. آنها بر دستورالعمل‌های G-code تولید شده از طریق نرم‌افزار CAM تکیه می‌کنند تا ابزارهای برش را هدایت کنند و مواد را از طریق تولید کاهشی شکل دهند. CNC G-code شامل عملیات ترکیبی، از جمله حرکات چند ابزار و عملکردهای چند محوری می شود که امکان شکل دهی دقیق و حذف مواد را فراهم می کند.

از سوی دیگر، پرینترهای سه بعدی که از نظر فنی نوعی دستگاه CNC هستند، با استفاده از اصول ساخت افزودنی کار می کنند. به طور مشخص، پرینترهای سه بعدی، اشیاء را با افزودن لایه‌ها بر لایه‌های مواد، طبق دستورالعمل‌های موجود در G-code می‌سازند. G-code برای پرینت سه بعدی در درجه اول بر حرکات خطی ساده و دستورات اکستروژن متمرکز است و معمولاً توسط نرم افزار اسلایسر تولید می شود.

صرف نظر از اینکه دقیقاً می‌خواهید با چه دستگاهی کار کنید، ویرایشگر های G-code یک انتخاب محبوب برای کاربرانی هستند که می‌خواهند دستورالعمل‌های G-code خود را ایجاد، تجسم یا سفارشی‌سازی کنند. در این مقاله، بهترین ویرایشگرهای G-code را از گزینه های ساده مبتنی بر مرورگر گرفته تا مجموعه های ویرایشگر کامل بررسی خواهیم کرد.

اما ابتدا، بیایید همه آنچه را که باید در مورد سایر روش‌های مورد استفاده برای تولید یا ویرایش G-code و چرایی استفاده از ویرایشگر های G-code بدانیم، مرور کنیم:

ویرایشگر های G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) – قسمت اول

کدام نرم‌افزار و دلیل استفاده از آن؟

ویرایشگرهای G-Code-2

G-code حرفه ای

با استفاده از ویرایشگر های G-code، می‌توانید کد را خط به خط تغییر دهید و این امر به شما این امکان را می‌دهد که آن را برای هر نیاز خاص بهینه کنید. گاهی اوقات، حتی می‌توانید G-code  را تولید کنید یا مستقیماً کدهای موجود را بازنویسی کنید و نیاز به کامپایل مجدد کد با استفاده از برش‌دهنده یا نرم‌افزار CAM را از بین ببرید.

چندین کاربرد برای ویرایشگر های G-code وجود دارد، از جمله موارد زیر:

  • ویرایش های کوچک: شما باید یک تغییر جزئی در یک فایل بسیار بزرگ ایجاد کنید که تکمیل آن زمان زیادی طول کشیده است.
  • حرکتی خاص: شما می خواهید یک روال شروع یا پایان سفارشی برای دستگاه خود بنویسید.
  • راه حل دستی: شما می خواهید مشکل خاصی را که در طول فرز CNC یا چاپ سه بعدی رخ می دهد، حل کنید. به خصوص در اینجا نرم افزار ویرایش G-code بصری مفید است.
  • عملیات جایگزینی: شما می خواهید هر نمونه از یک دستور خاص را جستجو کنید (و احتمالاً تغییر دهید).
  • همکاری: می‌خواهید یک نسخه فقط مشاهده را به اشتراک بگذارید یا به ویرایش دسترسی بدهید و چندین کاربر با هم روی یک فایل G-code کار کنند.

لازم به ذکر است که همه ویرایشگرها یک پیش‌نمایش سه‌بعدی از طرح را هنگام ویرایش G-code نشان نمی‌دهند. بسته به برنامه شما، ممکن است به کمک بصری نیاز باشد یا نباشد، اما به طور کلی، ویرایشگر های G-code متنی سریعتر از ویرایشگرهایی که نیاز به ارائه یک شی سه بعدی در زمان واقعی دارند، کار می کنند.

از آنجایی که چندین مورد برای انتخاب وجود دارد، ما لیستی از چند مورد از بهترین ویرایشگر های G-code را در زیر گردآوری کرده ایم:

لیست ویرایشگر های G-Code

NC Viewer

ویرایشگر های G-Code-3
NC Viewer گاهی اوقات با برخی از دستورات مشکل دارد

اگر در لیست ویرایشگر های G-Code به دنبال یک ویرایشگر G-code قدرتمند هستید که تقریباً آنچه را می‌توانید با برخی از برنامه‌ها دانلود کنید منعکس کند، به دنبال NC Viewer نباشید. این ویرایشگر آنلاین G-code به شما امکان می دهد هم G-code خود را در یک رابط برش مانند ویرایش کنید و هم مشاهده کنید. هنگام مشاهده، می توانید هر حرکت را گام بردارید یا حرکت دهید تا تعیین کنید که حرکات مشکل ساز کجاست.

لازم به ذکر است که همه دستورات پرینت سه بعدی بهترین نتایج را در NC Viewer نمی دهند، زیرا این نرم افزار برای عملیات فرز سنتی CNC و نه لزوماً برای دستورات چاپ سه بعدی طراحی شده است. این مطمئناً در مورد دستورات پس کشیدن مانند M207 صادق است.

  • سازنده: Xander Luciano
  • هزینه: رایگان
  • هدف مورد نظر: ویرایش سریع و آسان G-code
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ترسیم تصویری سه بعدی خط به خط
  • سیستم عامل: همه (بر اساس مرورگر)

CNC Syntax Editor

CNC Syntax Editor
CNC Syntax Editor به شما امکان می دهد به راحتی فایل ها را به دستگاه های CNC خود حتی در هنگام انجام چند دستور، انتقال دهید

اگر به دنبال یک ابزار حرفه ای ویرایش G-code هستید، CNC Syntax Editor گزینه خوبی است. این نرم افزار دارای یک رابط بصری، برجسته سازی Syntax ، و توانایی کار بر روی چندین فایل است. حتی می‌توانید کدها را خط به خط مقایسه کنید و تا 1024 تغییر را بدون زحمت، لغو یا دوباره انجام دهید.

نسخه پولی دارای حجم فایل نامحدود است، اما نسخه رایگان تا 4 کیلوبایت امکان پذیر است که برای برخی از کاربران کافی است. مجوز حرفه ای، ویژگی های پیشرفته ای مانند جستجوگر شماره خطوط تکراری و توانایی تنظیم سرعت اسپیندل و نرخ تغذیه را ارائه می دهد. برای کسانی که به دنبال کارکردهای بیشتر هستند، مجوز Enterprise شامل یک ابزار پشتیبان پیشرفته برای تجسم جامع است.

برای کمک بیشتر به کاربران، CNC Syntax Editor پایگاه دانش و انجمنی را فراهم می کند که در آن می توانید نکات عیب یابی و آموزش های ارزشمند را بیابید و با جامعه ای از علاقه مندان به CNC تعامل داشته باشید.

  • توسعه دهنده: AGG Software
  • هزینه: رایگان، ~ 60 دلار (مجوز حرفه ای)، ~ 80 دلار (مجوز سازمانی)
  • هدف مورد نظر: فرآیند ویرایش و ایجاد G-code را برای حرفه ای ها ساده کنید
  • ویژگی‌ها و عملکردهای قابل توجه: گروه‌بندی زبانه‌ها، syntax highlighting ، مقایسه فایل‌ها، تاریخچه لغو/دوباره، کنترل هوشمند CNC و موارد دیگر
  • سیستم عامل: ویندوز

TextPad

TextPad
این نرم‌افزار می تواند بسیار مفید باشد که بتوانید رنگ خطوط خاص را تغییر دهید (ویرایشگر های G-Code)

اگر به دنبال چیزی با قیمت کمتر اما با برخی از نرم افزارهای گران قیمت هستید، TextPad یک برنامه عالی برای امتحان است. مانند Notepad++، TextPad از بسیاری جهات نسخه کاملی از Notepad استاندارد ویندوز است.

با این حال، چندین ویژگی مهم در TextPad گنجانده شده است، از جمله امکان وارد کردن مستقیم چندین فایل G-code و ادغام آنها در یک فایل واحد بدون نیاز به کپی و چسباندن جداگانه آنها. علاوه بر این، می توانید رنگ یک خط انتخاب شده را تغییر دهید، که می تواند برای فایل های بسیار طولانی G-code که نیاز به ویرایش های زیادی دارند، مفید باشد.

TextPad به عنوان حد وسط بین Notepad++ و نرم افزارهای حرفه ای تر طراحی شده است.رایگان نیست، اما دارای انجمن های پشتیبانی و روشی برای پیشنهاد ویژگی های جدید است.

  • توسعه دهنده: Helios Software Solutions
  • هزینه: ~ 30 دلار برای یک مجوز (با تخفیف برای چندین مجوز)
  • هدف مورد نظر: ویرایش کد پایه تا حرفه ای با توابع استاندارد
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ابزارهای مشابه Notepad++  و همچنین درج فایل های متعدد و رنگ آمیزی خط
  • سیستم عامل: ویندوز

ویرایشگر های G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) – قسمت آخر

G-Wizard Editor

PC-DNC Editorویرایشگر های G-Code - - NCPlot - G-Wizard-Editor

برای کسانی که به دنبال روش ساده‌تری برای ویرایش با استفاده از ابزار بصری هستند، ویرایشگر G-Wizard ممکن است مناسب باشد. G-Wizard که توسط CNC Cookbook ایجاد شده است، مجموعه‌ای از ویژگی‌های قدرتمند را ارائه می‌دهد، از جمله توضیحی درباره معنای هر دستور انتخابی در G-code شما. در تعدادی از سازمان های مهندسی معروف مانند تسلا، ناسا، MIT و کاترپیلار استفاده می شود.

یکی از ویژگی‌های محبوب G-Wizard G-code مکالمه‌ای است که به شما امکان می‌دهد عملکردهای ساده‌ای مانند فرز کردن یک قطعه را انتخاب کنید تا به سرعت G-code را بدون گذراندن جریان کاری وقت‌گیر معمولی تولید کنید. برخلاف بسیاری از ویرایشگر های G-Code، G-Wizard حاوی الگوریتم های بررسی خطا است که می تواند به جلوگیری از خطاهای G-code قبل از وقوع کمک کند و عیب یابی را بسیار آسان تر از قبل می کند.

G-Wizard چندین سطح قیمت را ارائه می دهد، از اشتراک سالانه 100 دلاری تا مجوز مادام العمر 300 دلاری. اگر می خواهید قبل از خرید آن را آزمایش کنید، می توانید برنامه را به مدت 30 روز به صورت رایگان امتحان کنید.

  • سازنده: CNC Cookbook
  • هزینه: 80 دلار در سال، 140 دلار برای سه سال، یا 270 دلار برای مجوز مادام العمر
  • هدف مورد نظر: کاربردهای مهندسی بازرگانی
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: توضیحات دستور G-code، G-code مکالمه، بررسی خطا، و یک رابط بصری
  • سیستم عامل: ویندوز

tkCNC Editor

tkCNC Editor
ابزارهای شبیه سازی داخلی ویرایش G-code را بسیار روان تر می کند 

در حالی که tkCNC ممکن است پیشرفته ترین نمایشگر بصری را نداشته باشد و در بین سایر ویرایشگر های G-Code بهترین نباشد، اما هزینه کمتر و عملکرد غنی آن به راحتی آن را جبران می کند. به غیر از ویرایش متن استاندارد، عملیاتی مانند آینه‌سازی، ترجمه و چرخش و غیره را نیز ارائه می‌دهد. برای کاربران اتوکد، تابعی برای تبدیل فایل های DXF به G-code وجود دارد.

با قیمت حدود 100 دلاری این نرم افزار، میانه خوبی برای کسانی است که به چیزی بیش از یک ویرایشگر ساده نیاز دارند، اما نمی خواهند قیمت مجوز تجاری معمولی را بپردازند – و می توانید یک نسخه آزمایشی رایگان را برای 30 روز دریافت کنید.

  • توسعه دهنده: Tihomir Kuzmic
  • هزینه: ~ 100 دلار برای یک مجوز (با تخفیف برای اهداف آموزشی)
  • هدف مورد نظر: کار CNC پایه تا حرفه ای
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: آینه، ترجمه، چرخش و تبدیل DXF به G-code
  • سیستم عامل: ویندوز

NCPlot

PC-DNC Editorویرایشگر های G-Code - - NCPlot
NCPlot عملکردی مشابه سایر ویرایشگر های G-Code تصویری دارد 

NCPlot گزینه دیگری برای ویرایش متن بصری است و دارای قابلیت های گسترده ای برای ویرایش فایل های G-code است. برخی از این قابلیت ها شامل عملیاتی مانند آینه سازی، چرخش، جابجایی و مقیاس بندی یک قطعه است. همچنین دارای ابزاری برای تبدیل مستقیم متن به G-code است که می تواند در زمان، به صورت قابل توجهی صرفه جویی کند.

 

کاربران NCPlot از ویژگی تخمین زمان آن قدردانی می کنند، که تلاش می کند تعیین کند که ساخت یک قطعه چقدر طول می کشد و همچنین ابزارهای خاص برای چه مدت استفاده می شوند. این می تواند به ویژه برای نگهداری قطعات بر اساس میزان استفاده و نه در یک بازه زمانی تعیین شده مفید باشد.

 

یکی از ایرادات اصلی این پلتفرم، قیمت حدودی 300 دلاری آن است. قیمت با تعداد ویژگی‌هایی که ارائه می‌کند توجیه می‌شود، اما احتمالاً بهتر است آن را به یک گروه حرفه‌ای‌تر واگذار کنید.

 

  • توسعه دهنده: نرم افزار NCPlot
  • هزینه: ~ 300 دلار
  • هدف مورد نظر: کار عمیق و گسترده CNC
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ابزارهای استاندارد مانند جستجو، یافتن، جایگزینی، چرخش، تغییر و مقیاس و همچنین ابزارهای تخمین و ترجمه فیزیکی
  • سیستم عامل: ویندوز

Cimco Edit

Cimco Edit
این ویرایشگر بصری به شما این امکان را می دهد که ببینید دقیقاً چگونه G-code شما اجرا می شود

این ویرایشگر بصری به شما این امکان را می دهد که ببینید دقیقاً چگونه G-code شما اجرا می شود (منبع: Cimco از طریق YouTube)

Cimco Edit یک ابزار حرفه‌ای است که برای ماشین‌کاران و مهندسانی طراحی شده است که تمام قابلیت‌های یک ویرایشگر G-code را می‌خواهند و هزینه برایشان مانعی ندارد. جدا از همه رایج‌ترین عملیات‌ها، مانند ترجمه و چرخش، امکان فایل‌های بی‌نهایت بزرگ، ماکروهای سفارشی، مقایسه فایل‌ها و تشخیص برخورد و خطا را نیز فراهم می‌کند.

 

Cimco یک کانال YouTube دارد که با 101 ویدیو در زمان نوشتن به شما کمک می کند تا نرم افزار را سریع یاد بگیرید. اگرچه این نرم‌افزار یکی از ویرایشگرهای ارزان‌تر نیست، اما تعداد ویژگی‌ها و یکپارچگی روان آن، آن را به گزینه‌ای ارزشمند برای کسانی که ویرایش‌های G-code زیادی انجام می‌دهند، تبدیل کرده است.

 

  • توسعه دهنده: Cimco
  • هزینه: شروع ~ 560 دلار برای مجوز حرفه ای مادام العمر (با ارتقاء در دسترس با هزینه اضافی و تخفیف برای دانشجویان)
  • هدف مورد نظر: ماشینکاری حرفه ای با تمام زنگ ها و سوت ها
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ابزارهای استاندارد مانند ترجمه و چرخش و همچنین محدودیت اندازه برنامه صفر، ماکروهای سفارشی، مقایسه کننده فایل و رابط بصری
  • سیستم عامل: ویندوز

PC-DNC Editor

PC-DNC Editorویرایشگر های G-Code -
ویرایشگر با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، مانند یک spline fitter و یک حل‌کننده مثلثات

PC-DNC Editor دومین نرم افزار گران قیمت در لیست ما است که کمتر از 700 دلار عرضه می شود. با این حال، با توجه به اینکه عمدتاً برای برنامه های حرفه ای و تجاری مفید است، با ویرایشگرهای دیگر در محدوده قیمتی خود مانند Cimco Edit همراه است. جالب اینجاست که می توانید یک (DNC کنترل عددی توزیع شده) را از این برنامه اجرا کنید که آن را در لیست ما منحصر به فرد می کند.

 

برای عملیات چند پورت، این شرکت یک نسخه «کامل» از نرم‌افزار را با قیمت 1300 دلار به‌علاوه یک آزمایش 30 روزه رایگان برای بررسی قبل از خرید ارائه می‌کند که می‌تواند در یک برنامه تجاری در مقیاس بزرگ مفید باشد.

 

  • توسعه دهنده: Suburban Machinery Software
  • هزینه: ~ 700 دلار
  • هدف مورد نظر: ماشینکاری و مهندسی حرفه ای با تمرکز بر کیفیت و عملکرد
  • ویژگی ها و عملکردهای قابل توجه: ابزارهای استاندارد مانند آینه و مقیاس و همچنین مقایسه فایل و حل مثلثات
  • سیستم عامل: ویندوز

در پایان لیست ویرایشگر های G-Code...

در اینجا مقاله ما با عنوان “ویرایشگر های G-Code و بهترین ها در سال 2023 (آفلاین و آنلاین) – قسمت آخر” به پایان میرسد.

شما می‌توانید با مراجعه به اینجا قسمت اول این مقاله رو مطالعه کنید و با سایر ویرایشگرهای G-Code آشنا شوید…